• Home
  • Over ons
    • Wat willen wij?
    • Waarom?
    • Wat doen we?
    • Ons team
    • Financiën
    • Ambassadeurs
    • Statuten
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
    • Wat willen wij?
    • Waarom?
    • Wat doen we?
    • Ons team
    • Financiën
    • Ambassadeurs
    • Statuten
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Blog

    • Home
    • Inspiratie
    • Blog
    • 2023: MEER SAMENWERKEN, MEER DOEN

    2023: MEER SAMENWERKEN, MEER DOEN

    • Geplaatst door Henk Tameling
    • categorieën Blog
    • Datum 17 december 2022
    • Reacties 0 reactie

    De Duurzame Docent Verkiezing 2022 is ontstaan dankzij de samenwerking van verschillende partijen.

    Bij NADO gaan we het in 2023 echt anders doen. De tijd dringt. We gaan meer samenwerken, we zetten de ego’s aan de kant en zoeken de verbinding met andere personen en organisaties om meer impact te hebben. Het doel? Docenten helpen jongeren voor te bereiden op hun toekomst.

    Tekst: Henk Tameling

    Duurzaamheid is in alle eerlijkheid geen onderwerp dat prominent prijkt op de jaaragenda van elke school in Nederland. Ik denk dat 95% van de scholen niet of nauwelijks met het thema bezig is. En dan heb ik het niet over zonnepanelen op het dak, drie vegetarische producten in de schoolkantine en een goede doelen dag één keer per jaar op school. 

    Ik begrijp na 35 jaar onderwijspraktijk heel goed dat je wel wat anders aan je hoofd hebt dan bijvoorbeeld de 17 Sustainable Development Goals in je lessen te verwerken. Achterstanden bij taal- en rekenen, tekorten aan docenten en schoolleiders, werkdruk, te grote klassen, de effecten van de coronatijd op leerlingen en leraren om nog maar te zwijgen over de maatschappelijke problemen die de politiek te pas en te onpas over de schutting van het onderwijs gooit zoals slavernij, diversiteit, inclusiviteit, game- en gokverslaving. 


    Onderwijs bepaalt de toekomst van jongeren en we kunnen het ons niet meer permitteren er geen serieuze aandacht te besteden aan de planeet en alles wat daarop leeft


    Onderwijs bepaalt voor een groot deel de toekomst van jongeren. En ik ben zo vrij om te beweren dat de klimaatcrisis zo allesbepalend is voor jonge en volwassen mensen, voor dieren en de natuur dat we ons niet meer kunnen permitteren in het onderwijs geen serieuze aandacht te besteden aan de toekomst van onze planeet en alles wat daarop leeft. Op school leer je over die wereld en de natuur, over je medemensen en over jezelf. Met die kennis kun je een bijdrage leveren aan een betere en gezondere wereld.  

    De SDG Wedding Cake laat zien dat de biosfeer aan alle SDG’s ten grondslag ligt.

    Toch wordt in het huidige onderwijs helaas nog te weinig tijd besteed aan wereldproblemen als klimaatverandering, biodiversiteitsverlies, energiecrisis en ongelijke welvaartverdeling. Docenten kunnen het verschil maken en jongeren voorbereiden op keuzes die ze gaan maken in de nabije toekomst over henzelf, hun medemensen en over de natuur en de samenleving. 

    Ruimte in rooster, curriculum, planning

    Terug naar de drukke praktijk van het schoolleven. Ik ben ervan overtuigd dat er wel mogelijkheden zijn voor duurzaamheid in het rooster, het curriculum en de jaarplanning van docenten. Om te overleven kun je ook dingen NIET doen. Want waarom … 

    • … moeten docenten dag en nacht beschikbaar zijn voor ouders en leerlingen? 
    • … benutten we de vrije ruimte van bijvoorbeeld het schoolexamen niet meer voor duurzame onderwerpen? 
    • … moet er tot het oneindige getoetst worden? 
    • … durven we geen nee te zeggen tegen de pedagogische onrust vanwege het massale gebruik van smartphones in de klas? 
    • … werken collega’s van verschillende vakken niet meer samen over hetzelfde onderwerp als klimaatverandering en biodiversiteitsverlies? 

    Om ons werk te verbeteren ten bate van docenten die ook aan duurzaamheid op school willen werken gaat NADO (nog) meer samenwerken met collega’s van Stichting Technotrend, Teachers for Climate en Youth for Climate. We gaan in gesprek met onze collega’s van Leren voor Morgen, SME, Wageningen Universiteit, Aeres, Duurzame Pabo. We gaan samenwerken met uitgeverij Noordhoff om docenten beter te kunnen voorzien van lesmateriaal over duurzame thema’s. We onderzoeken de mogelijkheid van samenwerking met Academica University of Applied Sciences en met NexxDott. Een mooi voorbeeld van wat een dergelijke samenwerking kan opleveren is de Duurzame Docent Verkiezing 2022!

    De docent als influencer

    Greta Thunberg besluit Het Klimaatboek met de paragraaf Sommigen van ons kunnen meer doen dan anderen. Docenten kunnen dat zeker en hebben als influencers de unieke kans om met jongeren te onderzoeken hoe we samen aan een betere en gezondere wereld kunnen bouwen. Alvast een goed 2023 gewenst van NADO en de samenwerkingspartners, en op naar een fijne vakantie om nieuwe energie op te doen! 

    • Share:
    author avatar
    Henk Tameling

    Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine.
    Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( voorzitter bestuur Vrienden van het Museum).

    Vorig bericht

    DE BESTE STUDIE GAAT OVER DE THEMA'S VAN DEZE TIJD
    17 december 2022

    Volgend bericht

    WANDEL JE EIGEN KLIMAATROUTE DOOR HET BOS VAN GRETA
    18 december 2022

    Misschien is dit ook interessant

    Afbeelding8
    HUNGARY: THE REAL SCHOOL IS MAKING IT REAL
    18 december, 2022
    foto blog 3
    WAT KAN DE KRACHT VAN VERBEELDING DOEN?
    11 december, 2022
    20220914_074919 (3)
    NORWAY: LEARNING IN NATURE AND WITH THE COMMUNITY
    26 september, 2022

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo