• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Actualiteit

    • Home
    • Inspiratie
    • Actualiteit
    • ACTUALISERING VAN HET ONDERWIJS EVEN URGENT ALS CO-2 REDUCTIE

    ACTUALISERING VAN HET ONDERWIJS EVEN URGENT ALS CO-2 REDUCTIE

    • Geplaatst door Henk Tameling
    • categorieën Actualiteit, Nieuws
    • Datum 2 november 2021
    • Reacties 0 reactie

    De stroom rapporten over klimaatverandering groeit gestaag. Over de kennis van de gevolgen van de opwarming van de aarde bestaat een grote mate van consensus, in de wetenschap. Zo liet professor Harald Sverdrup uit Noorwegen vorige week tijdens de Resource wende dialogues in Amsterdam met zijn World 7 Model zien wat de negatieve prognoses zijn op basis van ons productie-en consumptiegedrag op o.a. het gebied van economie, voedsel, grondstoffen en demografie.  

    Glasgow, Parijs, Rome, bij mij overheerst steeds meer één vraag: welke bijdrage kunnen wij als individuen zelf leveren om het tij van temperatuurstijging te keren? Als onderwijsmens beperk ik me tot een gebied dat ik kan overzien.

    Inzicht, kennis en ervaringen zijn voorwaardelijk voor gedrags- en systeemveranderingen. Als we naar ons huidige onderwijs kijken, hebben leerlingen behoefte aan actualisering van leerstof en leermiddelen en aan invloed op hun school. Docenten op hun beurt willen zelf meer invloed kunnen uitoefenen op hun eigen werkgebied. Werkdruk en docententekort zijn er debet aan dat er momenteel in het onderwijs weinig tijd en energie is voor wat jongeren zelf graag willen: actualisering van onderwijsprogramma’s en invloed op de inhoud van de lessen.

    SYSTEMISCH

    De kans is groot dat leerlingen eindexamen doen zonder getoetst te worden op kennis van actuele onderwerpen over oorzaken en gevolgen van klimaatverandering. Voor een goed begrip van complexe onderwerpen is het belangrijk dat leerlingen systemisch leren denken. Veel curricula gaan uit van gescheiden werelden van vakken. Zo worden ecologie en economie gescheiden behandeld terwijl de samenhang tussen die twee steeds duidelijker wordt. De samenhang tussen diverse klimaatonderwerpen kan beter bestudeerd worden als vakdocenten samenwerken en leerlingen leren op een systemische manier wereldvraagstukken te onderzoeken.

    Jongeren willen graag betrokken worden bij de onderwerpen die ertoe doen zoals hun eigen school en het klimaat. De vraag naar leerlingenparticipatie groeit net als de betrokkenheid van jongeren bij onderwerpen als klimaatverandering, biodiversiteitsverlies en vervuiling van het milieu.

    MEER INVLOED

    Door jongeren meer invloed te geven op hun eigen onderwijs ontwikkelen ze een gevoel van verantwoordelijkheid en leren ze vaardigheden als communiceren, onderhandelen en reflecteren op hun eigen gedrag. Vaardigheden die ze hard nodig zullen hebben in hun latere beroepsleven. Er is wetenschappelijk bewijs dat het verruimen van leerlingenparticipatie de betrokkenheid van jongeren bij het onderwijs vergroot. Het proefschrift Student voice in curriculum development van Jeroen Bron (2018) laat zien hoe je leerlingen kunt betrekken bij leerplanontwikkeling en wat daar de waarde van is.

    Om de huidige generatie leerlingen goed voor te bereiden op een wereld vol transities op het gebied van klimaat, biodiversiteit en economie zijn actualisering van leermiddelen en leerstof in combinatie met verruiming van leerlingenparticipatie net zo urgent als de reductie van CO2.

    3X20

    Hoe? Geen regeringscommissies, maar een denktank van 20 docenten, 20 leerlingen en 20 experts op het gebied van pedagogiek en didactiek om nu onderwijsplannen te maken voor de nabije toekomst. Met de omstreden nieuwe bestuurscultuur kunnen de toekomstige ministers van Onderwijs en van Klimaat laten zien hoe serieus ze ons als burgers nemen.

    Henk Tameling, voormalig docent en rector

    • Share:
    author avatar
    Henk Tameling

    Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine.
    Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( voorzitter bestuur Vrienden van het Museum).

    Vorig bericht

    DE SCHOOL ALS ECOSYSTEEM
    2 november 2021

    Volgend bericht

    ZAADJES ZAAIEN IN LIMBURG
    7 november 2021

    Misschien is dit ook interessant

    Yvette
    YVETTE BAREWIJK KLEEDT HET ONDERWIJS IN EEN DUURZAAM JASJE
    18 december, 2022
    Sustainabul mbo 2022 winnaars 2022
    KOPLOPERS VAN 2022 IN HET MBO
    18 december, 2022
    recycle-g1d6100897_1920
    DE WERELD VERANDERT, HET ECONOMIE-ONDERWIJS NIET?!
    20 november, 2022

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Lesmateriaal
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo