• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Achtergrond

    • Home
    • Inspiratie
    • Achtergrond
    • BETROKKEN LEERLINGEN BIJ DE SCHOOL

    BETROKKEN LEERLINGEN BIJ DE SCHOOL

    • Geplaatst door Henk Tameling
    • categorieën Achtergrond, Leerlingenparticipatie
    • Datum 27 september 2017
    • Reacties 0 reactie
    IMG_2051

    Het lijkt heel logisch, maar het is toch iets dat nog weleens wordt overgeslagen: Hoe betrekken we leerlingen bij ontwikkelingen van je school? Het Coornhert Lyceum heeft hier een stappenplan voor gemaakt.

    Een concreet en praktisch plan om leerlingen te betrekken bij het beleid en de ontwikkelingen van een school, oftewel: Betrek je leerlingen bij de school in drie stappen.

    Wat is goed onderwijs?

    Het Coornhert Lyceum besloot onlangs hun leerlingenpanel nieuw leven in te blazen. “Voorheen vroegen we al regelmatig aan leerlingen wat ze goed vonden gaan en wat niet; nu willen we de thema’s breder trekken. Wat is goed onderwijs? Wat maakt een goede mentor? Wat doet een goede leraar? We willen echt met de leerlingen de diepte in, die discussies zijn veel fundamenteler dan wat er wel of niet goed gaat”, vertelt waarnemend rector Henk Tameling.

    Een stappenplan

    Hieronder lees je de stappen die het Coornhert Lyceum heeft genomen bij het opzetten van het leerlingenpanel.

     Stap 1: Uitroosteren

    De teamleiders zijn langs alle klassen gegaan om leerlingen uit te nodigen voor het leerlingenpanel. In het panel zitten nu 30 enthousiaste leerlingen van zowel vmbo, havo als vwo. Gedurende een aantal maanden zijn leerlingen, docenten en schoolleiding elke dinsdagmiddag twee uur lang uitgeroosterd om met elkaar het gesprek aan te gaan door middel van socratische gespreksvoering. Henk: “De docenten en schoolleiding hebben hier training in gehad en dit beviel zo goed, dat we die werkwijze ook met het leerlingenpanel hebben ingezet.”

    Stap 2: Terugkoppelen

    Een belangrijke stap die vaak vergeten wordt, is het formuleren van vervolgstappen en het terugkoppelen van die vervolgstappen aan de leerlingen. “Het moet niet vrijblijvend zijn”, zegt Henk. “We hebben beloofd dat we hun input gebruiken om het onderwijs te verbeteren. We presenteren dus onze ideeën, brengen deze naar de OR en de MR en zo werken we samen aan de ontwikkeling van onze school.” Zo kwam de toetsdruk ter sprake die leerlingen vooral ervaren bij moderne vreemde talen. “De leerlingen vroegen zich af wat de zin daarvan is en de secties denken nu na over een oplossing.”

    Stap 3: Vastleggen

    Het betrekken van leerlingen is opgenomen in het werkplan van de school, dat weer is aangenomen door de MR en is voorgelegd aan de OR. Hier legt de schoolleiding verantwoording over af. Henk: “Tegelijkertijd zorgt dit werkplan ervoor dat ook voor mijn opvolgers het betrekken van leerlingen onderdeel blijft van het takenpakket. Je wilt voorkomen dat het betrekken van leerlingen afhankelijk is van één enthousiast persoon. Op die manier borg je iets.”

    Een stapje verder

    Bij het Coornhert Lyceum zijn leerlingen ook betrokken bij de sollicitatieprocedures voor conrectoren. Henk: “Het is belangrijk om te weten of de mensen die we aanstellen de competentie hebben om met leerlingen te werken. Leerlingen geven hierbij de doorslag. Ze nemen deel aan de gesprekken met sollicitanten en bereiden dit serieus voor. Ze zijn een volwaardige gesprekspartner.”

    Oproep: betrek de leerling!

    De website https://leerling2020.nl/hoe-betrek-je-leerlingen-bij-onderwijsvernieuwing/ geeft tips om leerlingen te betrekken bij de ontwikkelingen in jouw school.

    Het Coornhert Lyceum neemt deel aan het leerlab Klassikale Context Midden

    Voor mijn waddenverhalen zie beleefdewadden.live

    • Share:
    author avatar
    Henk Tameling

    Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine.
    Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( voorzitter bestuur Vrienden van het Museum).

    Vorig bericht

    WERKDRUK IN HET VOORTGEZET ONDERWIJS
    27 september 2017

    Volgend bericht

    HET IS NIKS. AAN HET EINDE VAN EEN OUD JAAR
    15 december 2017

    Misschien is dit ook interessant

    Environment doodle vector, renewable energy concept
    NAAR BETEKENISVOL ECONOMIE-ONDERWIJS
    18 december, 2022
    Boeken6
    KINDER- EN JEUGDBOEKEN OVER KLIMAAT
    23 juli, 2022
    Meerdere wegen
    VOORHOEDESCHOLEN EN VOORTREKKERS IN HET MBO
    22 mei, 2022

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Lesmateriaal
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo