Concertzalen gesloten, theaters dicht, musea op slot en de schoolkinderen naar huis. Onze culturele centra huisvesten schatten van kunst uit het verleden en schatten van mensen in het heden. De medewerkers, de kunstenaars en de docenten werken onzichtbaar thuis. De …
Column voor Livecast Leeuwarden 17 november 2020, 15.30 uur-16.30 uur In ’79 kwam ik van de universiteit en beschikte ik als neerlandicus over een pedagogische -didactische aantekening waarmee ik een bevoegde docent geacht werd te zijn. Ik had een half …
Leren voor morgen online: ontwerp je eigen duurzaam onderwijs Hoe ontwerp je je eigen duurzaam onderwijs? Welke skills zijn van belang voor docenten en teamleiders? Kan het onderwijs iets leren van het bedrijfsleven en omgekeerd als het gaat om duurzaamheid …
De Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs (NADO) is voor het eerst opgenomen in de Duurzame 100 van het dagblad Trouw. Van de meer dan 200 genomineerden is NADO op nummer 85 geëindigd. Met deze plaats in de honderd duurzame initiatieven …
Wat kenmerkt NADO als organisatie voor duurzame educatie? De Nederlandse academie voor duurzaam onderwijs (NADO) is non-profit, dus zonder winstoogmerk en zonder aandeelhouders; idealistisch: wij hebben onderwijskundige idealen en ambities en willen een bijdrage leveren aan goed onderwijs en een …
NADO is van mening dat leren voor duurzame ontwikkeling in het onderwijs nodig is. We bespreken hieronder drie redenen. Vanwege de toenemende vraag naar kennis De Nederlandse academie voor duurzaam onderwijs (NADO) verwacht in het basis-en voortgezet onderwijs en het …
Elke zichzelf respecterende organisatie, blogger of influencer is zijn toekomstdromen en wenslijstjes voor de wereld na corona met ons aan het delen. Ik kan het (ook) niet laten om te bekijken wat de coronacrisis het voortgezet onderwijs aan ervaringen en …
3 februari 2020 – Hoe creëer je waarde? En wat is waarde eigenlijk? Volgens Antoine Heideveld hebben we lang te eenzijdig over economie gedacht. Met vele uitdagingen tot gevolg. Met Het Groene Brein verbindt hij wetenschappers en ondernemers. Zodat zij vanuit verschillende disciplines …
Creativiteit van het kind, integratie van vakken en leren voor duurzame ontwikkeling. Dat waren de steeds terugkerende onderwerpen op de Proeverij Duurzaam Onderwijs van maandag jl. in Leeuwarden. In boeiende gesprekken onder leiding van Mark Boode (Teachers for Climate) deelden …