• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Stelling van de maand

    • Home
    • Inspiratie
    • Stelling van de maand
    • DE STELLING VAN OKTOBER

    DE STELLING VAN OKTOBER

    • Geplaatst door Trisha Goossens
    • categorieën Stelling van de maand
    • Datum 27 oktober 2021
    • Reacties 0 reactie

    Isabelle Kikstra, Sytse Fortuin, Sterre Jongsma namen deel aan leerlinggesprekken van NADO. Foto: Hans van der Woerd

    Leerlingen hebben het recht mee te denken bij het ontwikkelen van het curriculum van hun school. Hiermee oefenen ze o.a. vaardigheden die hen beter voorbereiden op deelname aan de toekomstige samenleving.
    4 stemmen · 4 antwoorden
    Geef je meningUitslag

    Toelichting

    Leerlingen participeren in leerplanontwikkeling

    In 2018 onderzocht Jeroen Bron, projectleider bij SLO, hoe je leerlingen betrekt bij leerplanontwikkeling en wat daar de waarde van is. Draagt het bij aan de democratische ontwikkeling van de leerlingen? Vergroot het de relevantie van het curriculum?

    Behalve dat kinderen volgens artikel 12 van het Kinderrechtenverdrag (UNCRC) het recht hebben hun mening te geven over zaken die hen aangaan en dat die mening serieus genomen moet worden, noemt Bron meer argumenten om kinderen invloed te geven: je geeft ze een stem, ze ontwikkelen hun gevoel van verantwoordelijkheid, het geeft ze inzicht in processen van onderhandelen en besluitvorming, wat in de 21ste eeuw belangrijke communicatieve vaardigheden zijn, en het vergroot de relevantie van het onderwijs.

    Lees zijn gehele proefschrift.

    ‘Door zeggenschap ontstaat eigenaarschap’

    Ook leerkracht Demetrio Erken is in zijn essay Participeren kun je leren! Co-creatie moet centraal komen te staan in burgerschapslessen (juli 2021) voorstander: “Door co-creatie geef je leerlingen op een energieke en creatieve manier zeggenschap. Door zeggenschap ontstaat eigenaarschap.” Zijn uiteindelijke propositie is dat basisschoolleerlingen die eigenaarschap door zeggenschap ervaren later als volwassen burgers meer zullen participeren in de maatschappij.

    Wat leerlingen willen

    Als je aan leerlingen zelf vraagt of zij meer inspraak zouden willen, blijkt dat de meningen daarover verdeeld zijn: 46,2% wil dat wel, 53,8% wil dat niet, zo blijkt uit recent onderzoek van Klimaat in de Klas. Gevraagd naar waarom ze invloed zouden willen, een paar uitspraken uit het onderzoek:

    ‘Er zijn heel veel dingen die nooit aan bod komen die ik wel belangrijk vind om te leren. Ik zou willen dat ze school aan het begin van het jaar peilt waar vraag naar is.’

    ‘Ik denk dat de jonge generatie andere thema’s en problemen als grotere problemen zien dan dat ouderen (dus docenten en de mensen die bepalen wat wij leren), jongeren moeten dus inspraak krijgen over wat ze leren omdat zij op bepaalde vlakken (zoals klimaatverandering, politiek en mentale gezondheid) beter weten wat er speelt en wat er dus ook belangrijk is, ook om aandacht aan te besteden in de lessen en op school.’

    Suggesties over manieren waarop dat meedenken kan plaatsvinden: dat schoolleiding, docenten en leerlingen in gesprek gaan, door beter te luisteren, via een leerlingenraad, door feedback te vragen aan leerlingen.

    In gesprek met leerlingen

    Ook NADO hecht veel waarde aan de input van leerlingen en houdt daarom regelmatig gesprekken over wat zij belangrijk vinden om te leren. Lees over en luister naar hun mening.

    • Share:
    author avatar
    Trisha Goossens

    Vorig bericht

    HET AARDSE LEVEN BEGRIJPEN
    27 oktober 2021

    Volgend bericht

    DE ONDERWIJSEXPEDITIE VAN MARGREET KAMMAN
    28 oktober 2021

    Misschien is dit ook interessant

    onderwijs-915×518
    DE STELLING VAN NOVEMBER
    25 november, 2021
    pexels-anthony-shkraba-5306462
    DE STELLING VAN SEPTEMBER
    22 september, 2021
    Schoolklas
    DE STELLING VAN JULI
    29 juni, 2021

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Lesmateriaal
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo