• Home
  • Over ons
    • Wat willen wij?
    • Waarom?
    • Wat doen we?
    • Ons team
    • Financiën
    • Ambassadeurs
    • Statuten
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
    • Wat willen wij?
    • Waarom?
    • Wat doen we?
    • Ons team
    • Financiën
    • Ambassadeurs
    • Statuten
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Duurzame scholen

    • Home
    • Inspiratie
    • Duurzame scholen
    • DE BESTE STUDIE GAAT OVER DE THEMA’S VAN DEZE TIJD

    DE BESTE STUDIE GAAT OVER DE THEMA’S VAN DEZE TIJD

    • Geplaatst door Henk Tameling
    • categorieën Duurzame scholen, Interviews
    • Datum 14 december 2022
    • Reacties 0 reactie

    Student Global Responsibility and Leadership Max Eisenbart.

    De Rijksuniversiteit Groningen kent sinds een aantal jaren weer een faculteit in het Friese Leeuwarden. In de geest van deze tijd heet de locatie Campus Fryslân en de studie Global Responsibility and Leadership behoort tot de beste van Nederland. Wat maakt deze studie zo goed? We leggen die vraag voor aan student Max Eisenbart. 

    Tekst: Henk Tameling 

    ‘Ik trakteer op oranjekoek!’, reageerde Andrej Zwitter, decaan van de campus in Leeuwarden, opgetogen toen de Keuzegids Universiteiten de studie Global Responsibility and Leadership in november 2022 voor het tweede jaar op rij bestempelde tot beste universitaire studie van Nederland. ‘Ik ben zo ongelooflijk trots op mijn team. De studie is sinds het begin een topopleiding geweest, vorig jaar stonden we al op de eerste plaats, maar nu met afstand, dat is zo mooi!’ Max Eisenbart (2000) zit in het derde jaar en is enthousiast over de studie.

    Wat zijn volgens jou de ingrediënten die deze studie tot winnaar hebben gemaakt?

    ‘Het sluit goed aan op de belangrijke thema’s van vandaag de dag: klimaatverandering, de energiecrisis, geo-politieke instabiliteit. Tegelijkertijd komen er ook veel lokale thema’s aan te pas, zoals bijvoorbeeld armoedeproblematiek of kansenongelijkheid in Leeuwarden. De multi- en transdisciplinaire benadering is de basis voor onze goede ranking, maar het belangrijkste blijft in mijn ogen ook de bemensing. Er is een geweldig team van docenten en onderwijsondersteunend personeel dat zich dag in dag uit met grote passie inzet. Maar je leert ook veel van de medeleerlingen door de kleinschaligheid, je zit met maximaal 25 studenten in een klas, en het op discussie gebaseerde onderwijs. De diversiteit in de groep, we hebben studenten met verschillende achtergronden van over de hele wereld en daarom verschillende perspectieven, leveren discussies en gesprekken op die misschien wel een van de belangrijkste punten van dit succes vormen. En ook de opbouw van een netwerk van betrokken organisaties en partijen die vooral in Fryslân, maar ook wereldwijd bezig zijn met deze thematiek, dragen bij aan het goede beoordelingsresultaat.’ 

    Hoe ziet de studie er eigenlijk uit? 

    ‘De rode draad door het curriculum van de bachelor zijn de Sustainable Development Goals van de VN. In het eerste jaar merk je dit doordat je een basis krijgt in verschillende vakgebieden die met duurzaamheid en de SDG’s te maken hebben, zoals politicologie, economie, klimaatwetenschappen, psychologie, globale gezondheidssystemen en datawetenschappen. Maar ook in het tweede en derde jaar word je vaak gevraagd te reflecteren op hoe de projecten of vraagstukken waar je aan werkt met de SDG’s samenhangen. 

    Max Eisenbart (links) en medestudenten van de studie Global Responsibility and Leadership.

    In het tweede en derde jaar krijg je als student bovendien de keuze om zelf focus aan te brengen. Zo kun je aan het einde van je eerste jaar kiezen voor een van de drie majors: Responsible Governance, Responsible Planet of Responsible Humanities. En ook binnen die majors staan niet al je vakken vast en heb je veel keuzevrijheid, zoals de invulling met een ‘vrije’-majordeel met verdieping van de gekozen major, of juist met verbreding. Behalve in het curriculum, komt die vrijheid ook terug in het onderwijs zelf, in bijvoorbeeld je projectkeuze of de onderwerpen voor een termpaper.  

    Een ander mooi voorbeeld is het vak LivingLab: tijdens je tweede jaar ga je een half jaar met twee medestudenten zelfstandig onderzoek doen naar een maatschappelijk vraagstuk waar een lokale partner tegenaan loopt. Dat je al zo snel zelfstandig wetenschappelijk onderzoek kunt doen en daarbij de toepassing in de praktijk mee moet nemen, vind ik een mooi voorbeeld van zowel de vrijheid, als ook de verantwoordelijkheid die je binnen deze studie krijgt.’ 

    Wat is voor jou de waarde van je huidige opleiding? 

    ‘De verschuiving van het aanleren van kennis naar het bijbrengen van tools en skills om met complexe kennis om te gaan. De problemen van onze tijd zijn niet meer mono-disciplinair op te lossen en we hebben mensen nodig die verschillende facetten en aspecten van deze problemen kunnen zien en aanpakken. Door de multi- en transdisciplinaire aanpak van deze studie kom je dit voortdurend tegen.’ 

    Max is naast zijn studie ook actief in de duurzame onderwijsorganisatie SPARK the movement. Wat stimuleert jou om je in te zetten voor duurzaam onderwijs? 

    Max Eisenbart tijdens de opening van het academisch jaar in de Grote Kerk
    ©Foto: Hoge Noorden/Jaap Schaaf

    ‘Misschien een inkopper, maar het onderwijs is waar het begint. Zelfs als we in de politiek en de economie nu volledig inzetten op een duurzame koers, is de transitie geen sprint maar een marathon waarvan we het einde niet kennen.

    Tegelijkertijd moeten wij nu de mensen opleiden die deze onbekende toekomst gaan vormgeven, terwijl de wereld intussen zo complex is geworden dat ons traditionale onderwijs er niet meer bij aansluit. Als we dat niet veranderen, heeft het ook geen zin de hele samenleving richting duurzaamheid te sturen.’ 

    Wat moet er volgens jou veranderen aan het huidige voortgezet onderwijs en waarom? 

    ‘Op korte termijn zorgen dat geen enkele scholier meer een diploma krijgt zonder dat hij ooit van de SDG’s of de achtergronden van de klimaatcrises heeft gehoord. De SDG’s horen in de eindtermen van elk vak te staan en onderwerpen als de klimaat- of biodiversiteitscrises horen niet één les, maar op zijn minst een heel hoofdstuk te zijn binnen biologie of aardrijkskunde. Op de lange termijn moeten wij ons afvragen of het constante toetsen, de niveauverdeling op 12-jarige leeftijd of het moeten kiezen van een vakrichting op 14- of 15-jarige leeftijd nog wel de uitkomsten geeft die wij voor de toekomst nodig hebben. Ik zou graag willen dat de focus weer komt te liggen op het leren zelf in plaats van het constante instampen van een setje feiten om door een hoepeltje te kunnen springen.’ 

    Wat adviseer je docenten als ze hun lessen en hun vak in de praktijk duurzamer willen maken? 

    ‘Ik denk dat duurzaamheid vaak draait om bewustwording. Van je eigen handelen, van hoe bepaalde systemen in elkaar zitten en van de aspecten hierin waarop je invloed kunt uitoefenen. Omdat deze bewustwording niet gemakkelijk is aan te leren of te toetsen, moet je zorgen dat leerlingen ruimte krijgen voor deze bewustwording. Laat ze zelf met de thematiek aan de slag gaan en er open met elkaar over discussiëren.’  

    Waarom zou je vwo-leerlingen adviseren jouw opleiding in Leeuwarden te volgen? 

    ‘Onze decaan Zwitter wilde altijd iets studeren waarmee je positieve impact hebt op deze wereld, maar omdat die studie niet echt bestond, heeft hij er met het team zelf maar eentje ontworpen. Dat is Global Responsibility and Leadership geworden. Ongeacht wat je later precies wilt doen, hier krijg je de basis, de mindset en de vaardigheden om precies dat te doen: een bijdrage leveren aan een betere wereld!’ 

    • Share:
    author avatar
    Henk Tameling

    Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine.
    Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( voorzitter bestuur Vrienden van het Museum).

    Vorig bericht

    WAT KAN DE KRACHT VAN VERBEELDING DOEN?
    14 december 2022

    Volgend bericht

    2023: MEER SAMENWERKEN, MEER DOEN
    17 december 2022

    Misschien is dit ook interessant

    Yvette
    YVETTE BAREWIJK KLEEDT HET ONDERWIJS IN EEN DUURZAAM JASJE
    18 december, 2022
    foto blog 3
    WAT KAN DE KRACHT VAN VERBEELDING DOEN?
    11 december, 2022
    44F263B2-67A0-4380-A7D6-C5366DD8DACE
    ‘DE SLEUTEL TOT GELIJKWAARDIGHEID IS ZELF MEEDOEN’
    26 oktober, 2022

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo