• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Duurzame projecten

    • Home
    • Inspiratie
    • Duurzame projecten
    • DE TOEKOMSTDROMEN VAN JANTIEN EN JULIA

    DE TOEKOMSTDROMEN VAN JANTIEN EN JULIA

    • Geplaatst door Henk Tameling
    • categorieën Duurzame projecten
    • Datum 20 juli 2022
    • Reacties 1 reactie

    Tekst Henk Tameling Foto Jantien Marsman

    In hun missie om de wereld een beetje beter te maken, geven Jantien Marsman en Julia Boesenach gastlessen op scholen over economie en duurzaamheid onder de titel Toekomstdromen. ‘Wij denken dat onze lessen bijdragen aan de transitie naar toekomstbestendig onderwijs.’

    ‘Wij ontwikkelen verschillende lesmodules,’ vertelt Jantien, ‘die wij vervolgens zelf komen geven in de vorm van een gastles op basis- en middelbare scholen. Met onze lesmodules willen we het onderwijssysteem informeren over een toekomstbestendige economie.’

    Scholen reageren positief op de gastlessen. Julia: ‘De reacties aan het einde van de les, van zowel de docenten als de leerlingen, zijn altijd erg positief. Leerkrachten geven soms aan zelf ook iets nieuws te hebben geleerd en de leerlingen vinden het een fijne balans tussen informatie en interactie. De leerlingen gaan soms ook de discussie aan over onderwerpen zoals voeding; het wel of niet eten van vlees, het gebruik van verpakkingen, de waarde van lokale productie en seizoensgebonden voedsel. Ook hoe we omgaan met spullen, het gebruik ervan en ons koopgedrag.’

    Toe naar balans

    In de gastlessen komen verschillende begrippen naar voren die allemaal raakvlakken hebben met duurzaamheid, waaronder de 3 P’s. Julia vertelt: ‘Wij kijken naar de P van people en welke keuzes organisaties maken om met de mensen om te gaan die direct of indirect met hun bedrijfsactiviteiten te maken hebben, en wat wij daarvan kunnen leren. Planet gaat over wat er gebeurt met de wereld door de manier waarop wij nu met de aarde omgaan en waar we naartoe zouden willen. Ook het onderdeel Profit komt aan bod: we vertellen over mogelijke circulaire verdienmodellen van verschillende organisaties. Het moet voor de leerlingen duidelijk worden dat deze drie begrippen nu niet in balans zijn met elkaar, maar dat wel is waar we naartoe moeten.’


    ‘Voor ons bestaat de nieuwe economie uit het handelen binnen de grenzen van de planeet’


    In hun gastlessen leggen Jantien en Julia de nadruk op ‘een nieuwe economie binnen de draagkracht van de aarde, waarbij wij het menselijke, natuurlijke en financiële (economische) aspect behandelen.’ Onder ”nieuwe economie” verstaan de toekomstdromers het volgende: ‘Handelen binnen de grenzen van de planeet. We willen graag voorbij het lineaire economische systeem, waarbij winstmaximalisatie voorop staat en er wordt gehandeld ten koste van maatschappelijk en ecologisch belang. Binnen de nieuwe economie denken we slim na over de productie van goederen en dragen we hier verantwoordelijkheid voor, omarmen we de diversiteit van de samenleving, is geld het middel en niet het doel, streven we naar behoud van de natuur en stimuleren we juist de initiatieven die ontstaan. Uiteindelijk zien wij daarin veel belangrijke schakels: de overheid, het onderwijs, het bedrijfsleven en natuurlijk ook wij zelf als consument.’ 

    Inspelen op de behoefte van de klas

    De oprichters van Toekomstdromen hebben lesmodules ontwikkeld om de jonge generatie op een leuke en interactieve manier te informeren over duurzaamheid. Jantien: ‘Wij nemen de jonge generatie mee langs verschillende bedrijven en in kleine vraagstukken. Zo doen we een quiz om te kijken welke kennis de jongeren al hebben over duurzame onderwerpen.’ Elke klas is natuurlijk verschillend, waarbij de ene groep liever wat meer tijd wil besteden aan een opdracht en een andere groep meer informatie wil of de discussie wil aangaan. ‘Tussendoor proberen we hun kennis en hun mening mee te nemen, en in te spelen op waar de leerlingen op dat moment behoefte aan hebben.’


    ‘Onze les is geslaagd als leerlingen aan het denken worden gezet over de verschillende rollen van de consument, de overheid en het bedrijfsleven, en naar huis gaan met handelingsperspectief’


    De twee gastdocenten zien hun rol vooral om leerlingen na te laten denken over actuele duurzame thema’s en hoe complex dit soms kan zijn. ‘Gelukkig zijn er al heel veel positieve voorbeelden als het gaat om de nieuwe economie die we kunnen gebruiken. Onze les is geslaagd als we zien dat leerlingen geïnspireerd raken door organisaties die hier veel mee bezig zijn. De leerlingen worden aan het denken gezet over de verschillende rollen van de consument, de overheid en het bedrijfsleven en gaan naar huis met handelingsperspectief, zodat ze hun bijdrage al kunnen leveren, nu en in de toekomst’, licht Julia toe.

    Hun droom: overbodig worden

    Rest tenslotte de vraag wat de toekomstdromen van henzelf zijn. Julia: ‘Het ultieme doel is misschien wel dat “duurzaam ondernemen” of gastlessen over een “toekomstbestendige economie” niet meer relevant zijn, omdat we als samenleving een manier hebben gevonden om het volledig te integreren. Dat we met onze acties rekening houden met onze omgeving en zoveel mogelijk willen en kunnen handelen vanuit meerdere waarden dan alleen financieel belang.’

    Jantien wil met Toekomstdromen en in haar eigen economielessen leerlingen kennis geven over duurzaamheid zodat zij dit in hun aanstaande leven mee kunnen nemen. ‘Daarnaast hoop ik ook een rol te spelen in de transitie van een school naar duurzaam onderwijs, zowel organisatorisch als in de kennisoverdracht naar jonge generaties.’

    Jantien en Julia realiseren zich dat al veel organisaties bezig zijn met het belangrijke thema van toekomstbestendig onderwijs en om daarvoor meer ruimte te krijgen binnen het onderwijs. Ze zien duurzame en circulaire economie als een onderwerp dat geïntegreerd kan worden in veel verschillende vakken. Jantien: ‘Het vakoverstijgende effect is uiteindelijk groter dan alleen een gastles, maar we denken dat onze lessen bijdragen aan die transitie en vinden het leuk om op deze manier onze kennis te delen!’

    Jantien Marsman (24) is docent economie bij het Staring College in Lochem. Ze is bezig met de deeltijd opleiding tot tweedegraads docent. Ze rondde de bachelor Technische Bedrijfskunde en de master Circulaire Economie (HAN, Nijmegen) af.
    Julia Boesenach (27) studeerde Industrieel Product Ontwerpen (Hogeschool van Rotterdam). Ze verhuisde naar Nijmegen voor de master Circulaire Economie aan de HAN en kwam in contact met Chainable, dat circulaire, modulaire en duurzame keukens maakt. Ze hebben de missie om een eind te maken aan de afval in de keukenindustrie. Sinds augustus 2021 is ze Sustainable Growth Officer  bij Chainable.

    Ben je na het lezen van dit interview geïnteresseerd in een gastles bij jou op school of benieuwd naar andere mogelijkheden, neem dan contact op met Jantien en Julia info.toekomstdromen@gmail.com.

    • Share:
    author avatar
    Henk Tameling

    Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine.
    Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( voorzitter bestuur Vrienden van het Museum).

    Vorig bericht

    ‘CREËER EEN HELDERE VISIE EN GA DAN BOUWEN’
    20 juli 2022

    Volgend bericht

    KINDER- EN JEUGDBOEKEN OVER KLIMAAT
    23 juli 2022

    Misschien is dit ook interessant

    Ecosafarie2023Dld_stranddiertjes
    OP ECOSAFARI IN DUITSLAND: BUITEN LEREN IN DE NATUUR
    24 mei, 2023
    NADO Ecosafari 03
    ECOSAFARI: NATUURONDERZOEK EN DANCEFESTIVAL OP TERSCHELLING
    8 april, 2022
    Elina en Derk
    MBO OP DE ITALIAANSE TOER
    20 september, 2021

      1 Comment

    1. Chris Maas Geesteranus
      23 juli 2022
      Beantwoorden

      Mooi dat het werk van Jantien en Julia aanslaat.
      Graag wil ik ze nog de volgende gedachte meegeven. Het ppp-concept vind ik tegenwoordig niet meer compleet. Zie wat er in Oekraïne gebeurt: oorlog die wereldwijd gevolgen heeft voor die drie p’s: een sociale ramp (de Oekraïners), een ruimtelijk-ecologische ramp (de vernieling van hele landstreken) en een economische ramp (zoals de blokkade van de graanhavens).
      Dat betekent voor mij dat er een vierde ‘p’ is: de (geo)politiek. Die zou moeten worden toegevoegd als toetsingselement aan de andere drie.

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Lesmateriaal
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo