• Home
  • Over ons
    • Wat willen wij?
    • Waarom?
    • Wat doen we?
    • Ons team
    • Financiën
    • Ambassadeurs
    • Statuten
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
    Vragen? neem contact op
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
    Academie voor duurzaam onderwijs
    • Home
    • Over ons
      • Wat willen wij?
      • Waarom?
      • Wat doen we?
      • Ons team
      • Financiën
      • Ambassadeurs
      • Statuten
    • Cursussen
      • Spark the Future
      • Aanbod 2022-2023
      • Circulaire skills in de mode
      • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
      • Futureproof
      • Proeverij
      • Ecosafari
      • Lesmateriaal Circulaire productieketen
      • Cursus Systemisch denken
    • Inspiratie
      • Achtergrond
      • Blog
      • Nieuws
      • Interviews
    • Mediatheek
    • Partners
    • Portfolio
    • Contact

      Blog

      • Home
      • Inspiratie
      • Blog
      • DUURZAAM ONDERWIJS? DROMEN, DURVEN EN DOEN!

      DUURZAAM ONDERWIJS? DROMEN, DURVEN EN DOEN!

      • Geplaatst door Henk Tameling
      • categorieën Blog, Climate change, Dutch academy for sustainable education, Duurzame scholen
      • Datum 7 oktober 2019
      • Reacties 0 reactie

       

      Honderdduizenden scholieren en studenten in de hele wereld hebben met hun klimaatacties politici en anderen wakker geschud. Zo bezorgde Youth for climate NL politici en bestuurders in Den Haag duidelijk een gele kaart. Jonge mensen zoeken op school naar toekomstscenario’s voor het klimaat en de natuur met aandacht voor energie, voedsel, economie en mobiliteit. Docenten en schoolleiders in onderwijs kunnen niet om de vragen van leerlingen over climate change heen.

      Hoe leer je jonge mensen duurzame afwegingen te maken? Wat omvat duurzaam onderwijs: gaat het alleen om ecologische, klimatologische, sociale, economische onderwerpen of ook om filosofische en ethische? Hoe gaan leerlingen en leraren duurzame thema’s rond climate change onderzoeken? Wat betekent leren voor duurzame ontwikkeling (Education for Sustainable Development)?

      Duurzaamheid gaat de komende jaren een belangrijk onderdeel vormen van een nieuw curriculum. Hoe gaan leraren zich voorbereiden op de vragen over duurzaamheid die er nu al zijn en die er ongetwijfeld nog bijkomen.  Duizenden docenten zullen hun deskundigheid op het gebied van duurzaamheid op peil moeten brengen en houden. Om elkaar te helpen, om kennis op te doen en deze te delen is een aantal initiatieven genomen met twee routes: leerlinggericht en leraargericht.

      Voor de leerlinggerichte route is recent een pilot in Friesland gestart met twee vwo-scholen en met de lerarenopleiding NHL Stenden om met behulp van een uniek digitaal platform leerlingen en leraren te helpen bij het maken van profielwerkstukken over duurzaamheid. Deze pilot is recent bekroond met een plek in de Trouw Duurzame top 100 van onderop. We gaan het komend jaar vanuit het Noorden proberen meer scholen te laten aanhaken bij deze vorm van hulp en ontzorgen.

       

      Voor de leraargerichte route is het plan de deskundigheid van leraren op het gebied van duurzaamheid te bevorderen.  Veel docenten komen in de praktijk niet toe aan vermeerdering van hun kennis van nieuwe ontwikkelingen en inzichten op hun vakgebied. Zo is de kennis van de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties nog weinig bekend op de Nederlandse scholen.

      Voor de leraargerichte route ontwikkelen we daarom momenteel The Dutch Academy for Sustainable Education, gericht op het ontwikkelen van visie en handelingsperspectief. Welke kansen biedt leren voor duurzame ontwikkeling, gezien vanuit jouw vak en sfeer van invloed? Hoe vertaal je dat naar het curriculum? Welke pedagogisch didactische handvatten zijn hiervoor geschikt? Hoe leef ik als individu, en hoe leven wij als docententeam voor dat duurzaam doen en denken ertoe doet? Wat heb ik nodig, en wat hebben wij als team nodig om leren voor duurzame ontwikkeling handen en voeten te geven? En tenslotte: hoe bouw ik een netwerk op in de regio met bedrijven, organisaties, de gemeente -kortom, met andere mensen die actief en concreet aan de slag zijn met leren voor duurzame ontwikkeling?

      De Nederlandse academie voor duurzame educatie. The Dutch Academy for Sustainable Education (DASE)

      1. Wat is DASE? De Dutch Academy for Sustainable Education (DASE) is een onafhankelijke organisatie zonder winstoogmerk op het gebied van duurzame educatie.
      1. Wat doet DASE? DASE bevordert en ontwikkelt in het kader van deskundigheidsbevordering voor leraren educatieve programma’s over duurzaamheid in het primair en voortgezet onderwijs in Nederland. DASE ontwikkelt en biedt verschillende vormen van educatie op het gebied van duurzaamheid.  De inhoud beslaat inhoudelijke thema’s rond duurzaamheid als ook onderwerpen die te maken hebben met de verduurzaming van de school (-organisatie) zelf, de zgn. whole school approach. DASE biedt eenjarige cursussen zijn en ook eendaagse cursussen, avondcursussen, weekendcursussen en zomercursussen op het gebied van ecologie, economie, energie, ethiek, klimaat, vervoer, voeding.
      1. Wat wil DASE? DASE wil een bijdrage leveren in Nederland aan de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties. DASE streeft naar kennisvermeerdering door middel van educatieve programma’s voor leerlingen en leraren. DASE wil een bijdrage aan vorming, onderwijs en opvoeding op het gebied van leren voor duurzame ontwikkeling. DASE tracht scholen en leraren te ontzorgen door maatwerk te leveren, door praktisch toepasbare programma’s aan te bieden en door een efficiënte organisatie van de cursussen.
      1. Welke vormen van educatie biedt DASE? DASE biedt verschillende vormen van onderwijs: individueel (online), of collectief in verschillende groepsgroottes, Op maat of standaard; op locaties of in company. Hoorcolleges, masterclasses, workshops, lezingen, debatten, fora-discussies en uitgave van publicaties. DASE biedt op internet een overzicht van publicaties op het gebied van duurzaamheid.
      1. Welke uitgangspunten hanteert DASE bij haar educatie-programma’s? Bij leren voor duurzame ontwikkeling gaan wij uit van leren binnen én buiten schoolse omgevingen. Dat betekent dat leerprocessen plaatsvinden binnen een schoolse omgeving (formele educatie) en daarbuiten (informeel), in de wereld als zodanig. Wij gaan uit van betekenisvol onderwijs, inspirerende omgevingen om kennis en ervaring op te doen en het delen van kennis door de deelnemers aan de DASE-programma’s.
      2. Waar is DASE te vinden? DASE is fysiek en online bereikbaar. DASE is niet gebonden aan een stenen gebouw. Wij maken gebruik van bestaande, bij voorkeur duurzame gebouwen.
      1. Wie vormen DASE? Aan DASE werken enthousiaste en gepassioneerde mensen mee vanuit het onderwijs, de wetenschap, de NGO’s op het gebied van natuur en milieu en het bedrijfsleven. DASE werkt samen met vrijwilligers, experts en hun organisaties op het gebied van onderwijs, leerplanontwikkeling, wetenschap (klimaat, ecologie, economie, voeding, energie, filosofie) en bedrijfsleven.
      1. Waarom hebben jullie een Engelse naam voor een Nederlandse organisatie? Het klimaatprobleem kent geen grenzen. Wij werken vanuit de doelstelling van de United Nations. Wij gaan uit van kennisdeling die zich in de nabije toekomst van onze stichting niet beperkt tot Nederland. Communicatie in het Engels als voertaal lijkt daarom nuttig en noodzakelijk.

       Wij zoeken steun om

      • mee te denken, om kritisch naar onze plannen te kijken zodat er een plan komt dat zoden aan de dijk zet,
      • het onderwijsaanbod van de duurzame academie i.o. vorm te geven door kennis te delen, door de bereidheid in de nabije toekomst gastcolleges, masterclasses, workshops te geven,
      • als vrijwilliger te participeren in een groep ‘kwartiermakers’ en
      • ons te linken aan mensen die jij van belang denkt te vinden voor dit initiatief.

      Wij vragen je

      • je naam en je maatschappelijke positie aan dit initiatief te verbinden.

      Henk Tameling

      Met dank aan Heleentje Swart, Ron Barendsen, Roelien Wierda, Annemarie Tillema, Marte Visser, Leo Meyer

      Amsterdam/ Hoorn/Laren/Leeuwarden 05 10 19

       

      • Share:
      author avatar
      Henk Tameling

      Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine.
      Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( voorzitter bestuur Vrienden van het Museum).

      Vorig bericht

      INITIATIEF GENOMINEERD VOOR TROUW DUURZAME TOP 100 VAN ONDEROP
      7 oktober 2019

      Volgend bericht

      ONDERWIJSPROJECT OP 30 IN TROUW DUURZAME TOP 100
      9 oktober 2019

      Misschien is dit ook interessant

      Corporate meeting photo created by master1305 - www.freepik.com
      START OOK EEN GREEN OFFICE!
      22 juni, 2022
      sunflower-gc498da7d1_1920
      INSPIRERENDE INTERVIEWREEKS OVER VERDUURZAMING OP SCHOOL
      20 mei, 2022
      pexels-pixabay-236151
      VERBEELDING TEGEN KLIMAATSTRESS
      26 januari, 2022

      Laat een reactie achter Reactie annuleren

      Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

      Zoeken

      Categorieën

      • Achtergrond
      • Actualiteit
      • Blog
      • Circular skills
      • Climate change
      • De school van de toekomst
      • Dutch academy for sustainable education
      • duurzame docenten
      • Duurzame projecten
      • Duurzame scholen
      • Interviews
      • Investeren in jongeren
      • Klimaatbeleid
      • Leerlingenparticipatie
      • Mediatheek
      • Natuur en milieu
      • Nieuws
      • Onderwijs
      • Recensie
      • Stelling van de maand
      • Transitie
      • Werkdruk
      • Werkdruk onderwijs
      Inschrijven nieuwsbrief
      info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

      Inschrijven nieuwsbrief

      Over NADO

      • Wat willen wij ?
      • Waarom
      • Wat doen we
      • Ons team

      Links

      • inspiratie
      • Cursusaanbod
      • Portfolio
      • Mediatheek

      Privacy

      • privacy
      • Disclaimer

      Volg ons

      Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2019

      • Privacy
      • Sitemap
      Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
      InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
      Manage consent

      Privacy Overzicht

      Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
      Necessary
      Altijd ingeschakeld
      Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
      CookieDuurOmschrijving
      cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
      cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
      cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
      cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
      cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
      viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
      Functioneel
      Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
      Prestatiecookies
      Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
      Analytics
      Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
      CookieDuurOmschrijving
      _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
      _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
      _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
      Advertentie
      Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
      Andere
      Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
      OPSLAAN & ACCEPTEREN
      Aangedreven door CookieYes Logo