• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Blog

    • Home
    • Inspiratie
    • Blog
    • DUURZAAM ONDERWIJS: VAN KINDERSCHOENEN NAAR VOLWASSEN STAPPERS

    DUURZAAM ONDERWIJS: VAN KINDERSCHOENEN NAAR VOLWASSEN STAPPERS

    • Geplaatst door Henk Tameling
    • categorieën Blog, Climate change, Duurzame scholen, Onderwijs
    • Datum 14 maart 2019
    • Reacties 0 reactie

    “We zitten in een crisissituatie. We hebben drastische maatregelen nodig om de opwarming van de aarde tegen te gaan en dat moet nu gebeuren, zeggen klimaatwetenschappers. Het is alsof de school in brand staat en het brandalarm gaat af, maar iedereen doet gewoon of als de bel gaat.” (Trouw 14-03-19)

    Onder de verzamelnaam van Youth for Climate houden tienduizenden scholieren en studenten in Europa andere generaties een spiegel voor, ze houden ouderen bij de les en schudden politici wakker.

    De scholieren schudden niet alleen politici wakker. Ook schoolleiders, docenten en andere onderwijsexperts denken na over de vraag hoe het onderwijs kan verduurzamen. Docenten en schoolleiders in het voortgezet onderwijs kunnen eigenlijk niet langer om de vragen van hun leerlingen heen over climate change.

    Verduurzaming van het onderwijs, duurzame scholen, eco-schools. Waar hebben we het over? Een opiniërende poging tot verduidelijking.

    Duurzame scholen zijn scholen die een bijdrage willen leveren aan een of meerdere duurzame ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals, afgekort tot SDG)) van de Verenigde Naties. Deze wereldwijde organisatie heeft zeventien duurzame ontwikkelingsdoelen opgesteld om de wereld tot “een betere plek te maken in 2030”.

    Het eerste en belangrijkste doel is het beëindigen van extreme armoede, volgens de VN. Verder zijn er doelen over gezondheid, onderwijs en schoon drinkwater, maar ook doelen over duurzame energie, minder ongelijkheid en het aanpakken van klimaatverandering. In de praktijk zie je dat Nederlandse scholen het accent vooral leggen op het vierde duurzame ontwikkelingsdoel van de VN: Kwaliteitsonderwijs en hieruit met name het zevende subdoel:

    “Er tegen 2030 voor zorgen dat alle leerlingen kennis en vaardigheden verwerven die nodig zijn om duurzame ontwikkeling te bevorderen, onder andere via vorming omtrent duurzame ontwikkeling en duurzame levenswijzen, mensenrechten, gendergelijkheid, de bevordering van een cultuur van vrede en geweldloosheid, wereldburgerschap en de waardering van culturele diversiteit en van de bijdrage van de cultuur tot de duurzame ontwikkeling.”

    Waar houden duurzame scholen zich zoal mee bezig?  Een greep uit de duurzaamheidskast op school levert vooral veel van hetzelfde op zoals zwerfvuil, afvalscheiding, zonnepanelen, gezonde kantines en plastic soup. Met alle respect: duurzaam onderwijs staat in de kinderschoenen.

    In publicaties van goede doelenclubs en onderwijsinstellingen klinkt de oproep voor een integrale benadering van duurzaam onderwijs. In dat verband wordt gesproken over a whole school approach. Dit betekent dat de missie en visie van de school worden vertaald naar de essentie van onderwijs en opvoeden zoals het curriculum, de pedagogie, de didactiek en de professionele ontwikkeling van docenten en schoolleiders.

    Om duurzaam onderwijs succesvol te maken is een ontwikkeling van puberteit naar volwassenheid nodig. Om teleurstelling en frustraties te voorkomen pleit ik ervoor voorwaarden te stellen aan de ontwikkeling van duurzaam onderwijs. Ik denk aan het volgende:

    • Er is budget voor duurzame ontwikkeling.
    • Er zijn medewerkers belast met specifieke taken, te denken valt aan coördinatoren voor duurzaamheid, docent-ontwikkelaars voor duurzame lessen en portefeuillehouders in de schoolleiding voor duurzaamheid.
    • Duurzame ontwikkeling is opgenomen in het meerjarenplan oftewel het Schoolplan, voor vier jaar.
    • Duurzaam onderwijs wordt bij diverse vakken op verschillende manieren getoetst.
    • Duurzaam onderwijs heeft een wettelijk kader met een parlementair ondersteund curriculum (voorstellen van de coöperatie Leren voor morgen).
    • Het toetsingskader van de onderwijsinspectie is geënt op duurzaam onderwijs.
    • In de jaarlijkse evaluatie van schoolontwikkelingen is ‘duurzame ontwikkeling’ een item; alle betrokkenen (docenten, leerlingen en ouders) geven anoniem hun mening in enquêtes en/of nemen persoonlijk deel aan panels over de geboden kwaliteit van de school.
    • Duurzame ontwikkeling vormt een onderdeel van de opleidingsinstituten voor leraren in het Hoger Onderwijs.

    Iets om samen aan te werken, met o.a

    Spark the movement;

    Spark is een initiatief van Circulair Friesland om het onderwijs structureel te betrekken bij de beweging richting een circulaire economie en een duurzame wereld.

    Earth Charter/ Iona

    Ecoschools

    Cooperatie Leren voor morgen,

    Stichting Happy Energy

    IVN

    Universiteiten en hogescholen

    Springtide Academy

    SDG Charter

    Youth for Climate NL

     

    • Share:
    author avatar
    Henk Tameling

    Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine.
    Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( voorzitter bestuur Vrienden van het Museum).

    Vorig bericht

    DUURZAME SCHOLEN. EEN OPROEP
    14 maart 2019

    Volgend bericht

    DUURZAME ONTWIKKELINGSDOELEN OP HET GEBIED VAN ONDERWIJS
    16 maart 2019

    Misschien is dit ook interessant

    GoGoals-game-session-e1640783357796
    WIE HET EERST OP 2030 STAAT HEEFT GEWONNEN!
    4 maart, 2023
    Afbeelding8
    HUNGARY: THE REAL SCHOOL IS MAKING IT REAL
    18 december, 2022
    DDV 231122 03
    2023: MEER SAMENWERKEN, MEER DOEN
    17 december, 2022

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo