• Home
  • Over ons
    • Wat willen wij?
    • Waarom?
    • Wat doen we?
    • Ons team
    • Financiën
    • Ambassadeurs
    • Statuten
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
    Vragen? neem contact op
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
    Academie voor duurzaam onderwijs
    • Home
    • Over ons
      • Wat willen wij?
      • Waarom?
      • Wat doen we?
      • Ons team
      • Financiën
      • Ambassadeurs
      • Statuten
    • Cursussen
      • Spark the Future
      • Aanbod 2022-2023
      • Circulaire skills in de mode
      • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
      • Futureproof
      • Proeverij
      • Ecosafari
    • Inspiratie
      • Achtergrond
      • Blog
      • Nieuws
      • Interviews
    • Mediatheek
    • Partners
    • Portfolio
    • Contact

      Blog

      • Home
      • Inspiratie
      • Blog
      • DUURZAAMHEID: BETUTTELENDE LINKSE HOBBY VAN UNIVERSITEITEN?

      DUURZAAMHEID: BETUTTELENDE LINKSE HOBBY VAN UNIVERSITEITEN?

      • Geplaatst door Henk Tameling
      • categorieën Blog
      • Datum 24 november 2021
      • Reacties 0 reactie

      Het voornemen van de Radboud Universiteit om het vak duurzaamheid in het curriculum op te nemen, roept de nodige reacties op.

      Tekst Henk Tameling

      Wie beslissen er eigenlijk over de inhoud van ons onderwijs? Zijn de universiteiten linkse bolwerken (geworden)? Als het om het funderend onderwijs gaat, beslist uiteindelijk het parlement over het curriculum. De inspectie op het onderwijs houdt toezicht op de naleving en publiceert jaarlijks hierover in De staat van het onderwijs. De scholen hebben een bepaalde mate van vrijheid als het gaat hoe ze de voorschriften uitvoeren.

      In de universitaire wereld bestaat een grote mate van wetenschappelijke vrijheid waarbij gekozen vertegenwoordigers, leden van de universiteits- en faculteitsraden, en door de Kroon benoemde universiteitsbestuurders uiteindelijk beslissen over de hoofdlijnen van de vakinhouden met hun kerndoelen, eindtermen, et cetera. Docenten bepalen met hun collega’s in vakgroepen en (sub)faculteiten over de invulling van die hoofdlijnen. De inhoud van onderwezen vakken is de weerspiegeling van wetenschappelijke en maatschappelijke consensus. Het onderwijs is per definitie de weerslag van een mix van eeuwenoude kennis en nieuw verworven inzichten.

      In het dynamische proces van oude vormen en gedachten die afsterven zijn emancipatiebewegingen binnen en buiten het onderwijs actief om aandacht te vragen voor urgente maatschappelijke vraagstukken. Zo ontstond ten tijde van de Koude Oorlog  aandacht voor oorlog en vrede in de vorm van polemologie (wetenschap die de oorzaken en het ontstaan van oorlog en vrede onderzoekt, red.). Geen linkse hobby maar degelijk wetenschappelijk onderwijs en onderzoek met wijlen professor Röling als alom gerespecteerde expert.


      Het zou middeleeuws zijn als universiteiten geen aandacht schenken aan universele problemen zoals zeespiegelstijging, klimaatverandering en betekeniseconomie



      Vanuit een andere hoek zien we hetzelfde patroon: denk aan de wisselwerking tussen onderzoek en ruimtevaart of tussen milieuvervuiling en wetenschapswinkels. Het vak circulaire economie maakt momenteel een spectaculaire groei door. Universiteiten en hogescholen zijn al lang geen onbewoonde eilanden meer maar dynamische stadscentra. Je kunt het ook omdraaien: het zou middeleeuws zijn als universiteiten geen aandacht schenken aan universele problemen zoals zeespiegelstijging, klimaatverandering en betekeniseconomie.

      Een andere tegenwerping komt o.a. van Bram Peters uit Nijmegen in het opiniekatern van NRC Handelsblad van 22 november jl. met zijn opvatting dat het ronduit betuttelend is van duurzaamheid een verplicht vak te maken. Hij vindt dat studenten de vrijheid moeten hebben om hun studietijd in te delen zoals zij zelf willen. Peters heeft de overtuiging dat de nieuwe generatie zelf mag bepalen hoe zij om wenst te gaan met de erfenis van klimaatverandering.


      De ultieme weerspiegeling van het neoliberalisme en individualisme anno nu: ik maak zelf wel uit wat ik doe en consumeer


      Deze opvatting is de ultieme weerspiegeling van het neoliberalisme en individualisme anno nu: ik maak zelf wel uit wat ik doe en consumeer. Voor een universitaire studie, grotendeels betaald door de overheid, gelden andere waarden en normen dan voor boodschappen doen en vrijetijdsbesteding. Ik mag hopen dat iedere student dit verschil zelf kan bedenken.

      • Share:
      author avatar
      Henk Tameling

      Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine.
      Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( voorzitter bestuur Vrienden van het Museum).

      Vorig bericht

      RED JEZELF, BEGIN BIJ DE WERELD
      24 november 2021

      Volgend bericht

      DUURZAAM DOOR; EEN LEVEN LANG
      24 november 2021

      Misschien is dit ook interessant

      Mando (2)
      WORDT ALEXIA PRINSES DUURZAAMHEID?
      9 januari, 2022
      P1030207
      GEMISTE KANSEN IN COALITIEAKKOORD OVER ONDERWIJS
      24 december, 2021
      KlimaatmarsAmsterdam_nov2021C
      HOE DOORBREKEN WE EEN IMPASSE?
      18 november, 2021

      Laat een reactie achter Reactie annuleren

      Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

      Zoeken

      Categorieën

      • Achtergrond
      • Actualiteit
      • Blog
      • Circular skills
      • Climate change
      • De school van de toekomst
      • Dutch academy for sustainable education
      • duurzame docenten
      • Duurzame projecten
      • Duurzame scholen
      • Interviews
      • Investeren in jongeren
      • Klimaatbeleid
      • Leerlingenparticipatie
      • Mediatheek
      • Natuur en milieu
      • Nieuws
      • Onderwijs
      • Recensie
      • Stelling van de maand
      • Transitie
      • Werkdruk
      • Werkdruk onderwijs
      Inschrijven nieuwsbrief
      info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

      Inschrijven nieuwsbrief

      Over NADO

      • Wat willen wij ?
      • Waarom
      • Wat doen we
      • Ons team

      Links

      • inspiratie
      • Cursusaanbod
      • Portfolio
      • Mediatheek

      Privacy

      • privacy
      • Disclaimer

      Volg ons

      Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2019

      • Privacy
      • Sitemap
      Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
      InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
      Manage consent

      Privacy Overzicht

      Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
      Necessary
      Altijd ingeschakeld
      Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
      CookieDuurOmschrijving
      cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
      cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
      cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
      cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
      cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
      viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
      Functioneel
      Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
      Prestatiecookies
      Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
      Analytics
      Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
      CookieDuurOmschrijving
      _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
      _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
      _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
      Advertentie
      Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
      Andere
      Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
      OPSLAAN & ACCEPTEREN
      Aangedreven door CookieYes Logo