• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    duurzame docenten

    • Home
    • Inspiratie
    • duurzame docenten
    • ‘DUURZAAMHEID IS GEEN VRAAG MAAR EEN PLICHT’

    ‘DUURZAAMHEID IS GEEN VRAAG MAAR EEN PLICHT’

    • Geplaatst door Henk Tameling
    • categorieën duurzame docenten, Interviews
    • Datum 10 mei 2023
    • Reacties 0 reactie

    Tekst: Henk Tameling

    Op 23 november 2022 wordt Rosa Groen, docent aan De Haagse Hogeschool, verkozen tot Duurzame Docent van het jaar voor het Hoger Onderwijs. Een dag later promoveert ze aan de Universiteit Leiden. Een dubbelslag op hoog niveau. Wat drijft deze duurzame docent, wat betekent duurzaamheid thuis en op school voor haar?

    Miljoenen kubieke meters zand worden langs de randen van het Markermeer verplaatst. Shovels, tractoren, vrachtwagens rijden af en aan en trekken een diep spoor door het rustieke landschap van Uitdam naar Hoorn. Het klimaat verandert, de zeespiegel gaat verder stijgen en de kustlijnen krijgen andere vormen. Zes jaar geleden verhuisde Rosa Groen met man en twee kinderen van toen 1 en 3 jaar van Amsterdam naar een dorp aan het Markermeer. Twee keer per week neemt ze een duik in het zoete water dat een eeuw geleden nog zout was. Met buurtgenoten van de Walrusclub, een groepje dat het koud-water-zwemmen heeft ontdekt. Thuis maken ze muziek, lezen en praten ze. Naar school gaat ze met de trein. Minder douchen, minder vlees eten, minder autorijden.

    Actiegericht gezin

    Rosa Groen (1979) krijgt het van huis mee: zelf iets doen voor een betere wereld: ‘Ik kom uit een betrokken, actiegericht gezin.’ Met warmte spreekt ze over haar ouders, haar jeugd in de Amsterdamse Nieuwmarktbuurt, net een dorp, vindt ze. Rosa woont daar met haar familie in een woongroep met journalisten, fotografen, programmamakers en andere vrije geesten. Moeder is psychotherapeut en kunstenares, vader socioloog, auteur en onderzoeker. Ze gaat naar het Spinoza Lyceum, een daltonschool. De duurzame docent van 2022 blik enthousiast terug op twee schoolvakken uit die tijd: ‘Mijn geschiedenisleraar liet me met een andere bril naar het verleden kijken. Onze leraar Nederlands, Ben Visser, heeft me de schoonheid van de taal laten zien. We leerden van hem poëzie lezen en hij liet ons zelf teksten interpreteren. In Rome heeft hij ons echt leren kijken, vooral naar kunstgeschiedenis: Caravaggio, Dante, Michelangelo, Rafaël, Rubens en Bernini. Dat waren fantastische lessen.’ Ze volgt het spoor van geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en van taal bij de Postacademische Dagbladopleiding Journalistiek (PDOJ) aan de Erasmus Universiteit.

    Samen een leerervaring creëren

    Jarenlang werkt ze in de journalistiek, voor dagbladen Trouw, NRC, Het Parool, De Leeuwarder Courant en Den Haag Centraal. In de rust van het Noord-Hollandse dorp duidt ze haar loopbaan en haar karakter: ‘Ik heb altijd gehouden van kennis tot me nemen en ben hier redelijk mijn eigen weg in gegaan. Als ijverig persoon heb ik altijd dingen goed willen doen en willen afmaken. Maar ik bleef ook vragen stellen over het waarom van die kennis. Waarom moet ik dit weten, klopt de informatie wel, volgens wie is dit zo? Verschillende rolmodellen hebben me daarbij geholpen (zie kader). Eigenlijk heb ik het onderwijs nooit echt verlaten. Het blijft me fascineren om studenten iets bij te brengen en samen een leerervaring te creëren.’

    Praktijkgericht onderwijs

    Rosa heeft een duidelijke visie op jongeren en duurzaamheid: ‘Om onverhoopte moedeloosheid bij jongeren het hoofd te bieden, is het beter inzicht te verschaffen in wat zij zelf kunnen doen voor een betere wereld, hoe ze hun voetafdruk kunnen verkleinen. Als handelingsperspectief laat ik studenten altijd nadenken over hun eigen rol. Zo doen we een voetafdruktest en vragen we studenten drie verbeterpunten voor hun eigen handelen op te schrijven. Door praktijkgericht onderwijs probeer ik studenten te laten bijdragen aan projecten zoals de Foodboost Challenge (meer fruit en groente voor kinderen), het Land van Ons (meer biodiversiteit), KIM (minder kindermishandeling), het Jeugd, Vrede en Recht-project (SDG16 in Haagse wijken).

    Studenten advies laten geven

    Vanaf 2010 werkt Rosa aan De Haagse Hogeschool als communicatiedocent van de opleiding Bedrijfskunde. Als buitenpromovendus bij de Universiteit Leiden legt ze een promotietraject af dat ze dus op 24 november 2022 succesvol afrondt met een doctorstitel. Sinds 2021 is ze docent-onderzoeker bij European Studies en het lectoraat Changing Role of Europe: ‘Ik zet daar onderzoeken op waarbij ik met andere wetenschappers en studenten onderzoek doe, voor en met het werkveld. We proberen met de onderzoeksgroep zoveel mogelijk Europabewustzijn en -slagvaardigheid te creëren. Bijvoorbeeld voor gemeenten, hoe zij subsidies kunnen aanvragen voor hun duurzame doelen of het beleid op een vraagstuk kunnen beïnvloeden.’


    Overheid, industrie, kennisinstellingen en burgers worden gezamenlijk verantwoordelijk voor oplossingen van maatschappelijke uitdagingen




    Met deze integratie tussen beleid, onderwijs, wetenschap en werkveld is ze bezig met de ‘quadruple helix’: alle vier helices (overheid, industrie, kennisinstellingen en burgers) kunnen er baat bij hebben als je het goed aanpakt. Ze worden gezamenlijk verantwoordelijk gesteld voor de oplossingen van de maatschappelijke uitdagingen, legt ze uit. ‘Het blijkt dat burgers een belangrijke rol spelen in het slagen van innovatieprocessen.
    In de toekomst wil ik toe naar de ‘quintuple helix’ waarbij milieu de vijfde helix is: innovatie moet in de toekomst hand in hand gaan met verbeteringen van de omgeving.’

    Al haar projecten hebben te maken met de ‘rechtvaardige transitie’, European Green Deal en duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties, de Sustainable Development Goals. ‘Ik probeer deze SDG’ s in elk project te integreren. Bijvoorbeeld door studenten advies te laten geven aan gemeenten of bedrijven over de implementatie van één specifieke SDG. Met het genoemde Jeugd, Vrede en Rechtproject bestuderen studenten SDG 16: Vrede, Justitie en Sterke Publieke diensten.’

    Zero waste in 2030

    Bij NADO zijn we vooral praktisch en praktijkgericht ingesteld. Ik ben dus wel nieuwsgierig naar wat er in Rosa’s directe omgeving zelf gebeurt op duurzaam gebied. De Haagse Hogeschool is volgens Groen actief op het gebied van duurzaamheid: ‘Een van de doelen is zero-waste – geen afval meer – in 2030 en een andere zero-emission – uitstootvrij-in 2040. Ik weet niet of dit lukt, we scheiden wel afval, maar we hebben nog geen standaard vegetarische catering – laat staan veganistisch – en als je met de trein wilt reizen in plaats van met het vliegtuig moet je nog veel moeite doen. Daarin gaan we wel de goede kant op: ik heb me hard gemaakt om het beleid te veranderen richting treinreizen binnen Europa in plaats van vliegen en we hebben daarin stappen gezet. Maar we zijn er nog niet.’

    Dromen van een moestuin

    Ik ben ook wel benieuwd wat ze zelf thuis met man en kinderen doet aan haar eigen duurzaamheid. Vol enthousiasme brandt ze los: ‘Toen we in ons dorp gingen wonen hebben we zonnepanelen op het dak gegooid, een warmtepomp aangeschaft en in 2019 zijn we gestopt met vliegen, alles vanwege de klimaatcrisis. Vorig jaar hebben we ons huis geïsoleerd. Onze droom is een moestuin, maar daar hebben we nu nog geen tijd voor. Mijn man maakt oude eendjes (2CV’s) en andere oude Citroëns elektrisch, een pioniersbedrijf. We proberen geen onzinaankopen te doen en eten zeer zelden vlees.’ Rosa is echt trots op iets heel bijzonders: ‘Mijn vijfenvijftigjaar oude, bijna volledig gerecyclede en geheel elektrische auto die binnenkort klaar is: een Citroën Ami6 Club Break. Daarmee gaan we komende zomer hopelijk onze droomreis maken: met de boot naar Engeland en van Wales met de boot naar Spanje. Daar toeren we verder met deze elektrische oldtimer.’  Ze verbindt een duidelijk statement aan haar persoonlijk handelen: ‘Duurzaamheid is geen vraag maar een plicht, anders blijft er geen wereld over voor de komende generaties.’

    Grote rol voor opleiders

    NADO is van mening dat het huidige onderwijs de studenten onvoldoende voorbereid op een duurzame en gezonde toekomst. Hoe kijkt Rosa aan tegen de toekomst van ons onderwijs? ‘We hebben nu met zoveel transities te maken – energie-, migratie-, consumptie, duurzaam wonen, reizen, circulaire economie, sociale transities – dat dit een grote omslag vereist op alle fronten. Ik denk dat curricula zich daarop moeten aanpassen. Te beginnen bij het bewustzijn bij jongeren over hun eigen rol in de wereld, maar ook de rol van bedrijven en overheden. Verantwoord burgerschap, ondernemen, consumeren, hoe jongeren inspraak kunnen hebben op lokaal niveau. Ik denk dat we daar als opleiders een grote rol in kunnen spelen. Op korte termijn kunnen de SDG’s meer in het onderwijs gebruikt worden, op lange termijn kunnen maatschappelijke stages een grote rol spelen, waarbij studenten en jongeren elk jaar meelopen bij een duurzaamheidsorganisatie, van jongerenwerk tot Duik de Noordzee Schoon, Stichting Vluchteling of het Rode Kruis. Rosa vindt duurzaamheid geen keuzevak: ‘Duurzaamheid moet geïntegreerd worden in alle vakken. Voor 100%.’


    Laat studenten met een gemeente, een werknemer van de Europese vertegenwoordiging in Brussel en een bedrijf nadenken over de verbetering van de situatie van arbeidsmigranten in kleine steden


    Rosa geeft me tenslotte een advies mee voor docenten als ze hun lessen en hun vak in de praktijk duurzamer willen maken: ‘Richt je op de SDG’s. Met de duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN kun je zoveel praktisch doen. Pak een subdoel, zoals SDG 12 ‘Verantwoorde consumptie en productie’ en laat jongeren bedrijven en overheden adviseren door er onderzoek naar te doen. Een ander concreet doel kan SDG 8 zijn: ‘Eerlijk werk en economische groei’. Studenten gaan aan de hand van een interview met een gemeente, een werknemer van de Europese vertegenwoordiging in Brussel en een bedrijf nadenken over de verbetering van de situatie van arbeidsmigranten in kleine steden. Laat ze maar uitzoeken hoe dit op lokaal niveau beter kan. Ze schrijven adviezen voor gemeenten in heel Europa. En laat je inspireren door NADO die hier advies in kan geven.’

    Rosa brengt me na twee uur in een door haar man omgebouwde elektrische 2CV naar het station. Over de dijk langs de oude zee die getemd is en verhoogd wordt om de zeespiegelstijging te weerstaan. Vijftig jaar geleden reed ik als student in een lelijke eend, op benzine. The times they’re changing.

    De inspiratiebronnen van Rosa Groen
    · Greta Thunberg: ‘Zij wijst alle compromissen af en heeft veel jongeren aan het denken gezet. Dit is belangrijk, want jongeren zijn de toekomst.’
    · Dr. Laura Stevens, docent-onderzoeker aan De Haagse Hogeschool: ‘Zij promoot biomimicry, waarbij studenten strategieën uit de natuur bestuderen als inspiratie om maatschappelijke problemen op te lossen, in het ontwerpen van gebouwen en producten. Geweldig initiatief.’
    · Kees Vendrik, voorzitter van het platform voor maatschappelijke dialoog en reflectie over het klimaatbeleid: ‘Hij heeft bij GroenLinks en de Triodos Bank veel bereikt en hoopt nu met bedrijven en burgers samen binnen vier jaar enorme stappen te zetten in Nederland.’
    · Extinction Rebellion (XR): ‘Een snelgroeiend platform dat heel duidelijk de onvergelijkbare urgentie van het klimaatprobleem aan de kaak stelt middels ondubbelzinnige acties en geen compromissen accepteert.’

    Waar let de jury op bij de verkiezing van de Duurzame Docent?

    De duurzame docent …

    … betrekt studenten in het samenstellen van onderwijs (geeft studenten keuze en een stem).

    … geeft handelingsperspectief aan studenten: weet naast het inhoudelijk onderwijzen over duurzaamheid ook studenten mogelijkheden te geven voorauthentieke oplossingen.

    … krijgt een groot deel van de school mee in duurzame ontwikkeling. Dit kan duurzaam gedrag zijn, maar mag ook gaan over dat veel mensen op school de door de docent aangedragen initiatieven steunen en daar trots op zijn.

    … vervult een inspiratierol. Is het meest inspirerend omtrent duurzaamheid, voor (beginnende) docenten, leerlingen, collega’s en buiten de school.

    … is een vernieuwer in denken en doen. Brengt nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren, zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma etc.

    … heeft een brede/integrale opvatting over duurzaamheid. Zorgt ervoor dat de 17 SDG’s op school worden uitgevoerd (van gendergelijkheid tot biodiversiteit) en zorgt voor vakoverstijgende projecten en educatie waarin meerdere facetten van duurzaamheid en een duurzame samenleving samenkomen.

    … werkt structureel en succesvol samen met externe partijen. Denk aan gemeenten, Natuur en Milieu, Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners.

    De inschrijfronde voor de verkiezing van de Duurzame Docent 2023 opent dit najaar.

    • Share:
    author avatar
    Henk Tameling

    Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine.
    Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( voorzitter bestuur Vrienden van het Museum).

    Vorig bericht

    ‘MAAK RUIMTE VOOR VERBONDENHEID MET DE NATUUR, DAN KOMT DE ZORG ERVOOR VANZELF’
    10 mei 2023

    Volgend bericht

    CONGRES OVER DUURZAAM ONDERWIJS AAN MIDDELBARE SCHOLIEREN
    18 mei 2023

    Misschien is dit ook interessant

    WienekeMaris2
    ‘MAAK RUIMTE VOOR VERBONDENHEID MET DE NATUUR, DAN KOMT DE ZORG ERVOOR VANZELF’
    4 maart, 2023
    DD2022 JocelynJanssen
    ‘PRIKKEL LEERLINGEN VANUIT HUN EIGEN INTERESSES’
    2 maart, 2023
    Genomineerden DDverkiezing2022
    EEN PODIUM VOL DUURZAME DOCENTEN
    21 december, 2022

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Lesmateriaal
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo