• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Achtergrond

    • Home
    • Inspiratie
    • Achtergrond
    • DUURZAAMHEIDSEDUCATIE ONDERZOCHT

    DUURZAAMHEIDSEDUCATIE ONDERZOCHT

    • Geplaatst door Trisha Goossens
    • categorieën Achtergrond, Duurzame scholen
    • Datum 21 september 2021
    • Reacties 1 reactie

    De overheid ondersteunt al jaren het uitgangspunt dat er meer duurzaam onderwijs gegeven moet worden op Nederlandse scholen. Toch gebeurt dat nog niet in alle onderwijstypen en blijken we veelal nog in de fase van toekomstscenario’s te zitten. Inmiddels afgestudeerd bestuurskundige Joanne Kooiman deed er onderzoek naar.

    Tekst en foto: Henk Tameling

    In augustus studeerde Joanne Kooiman af aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, opleiding Bestuurskunde, specialisatie Beleid & Politiek met haar onderzoek De invulling en aanpak van duurzaamheidseducatie. Voor haar onderzoek interviewde ze 33 mensen en stelde ze de volgende vraag centraal: Welke toekomstscenario’s kunnen worden ontworpen voor de invulling en aanpak van duurzaamheidseducatie in het voortgezet onderwijs (vo) en middelbaar beroepsonderwijs (mbo) in Nederland?

    Vo kan een voorbeeld nemen aan mbo

    Uit het onderzoek blijkt dat duurzaamheidseducatie op verschillende manieren te definiëren valt, maar dat het neerkomt op een combinatie van inhoud, functie en rol. Enerzijds kan duurzaamheidseducatie bijdragen aan de leefbaarheid op aarde, anderzijds moeten jongeren beter voorbereid worden op toekomstige vraagstukken in de maatschappij en het bedrijfsleven.

    Wat betreft de scholen zijn er in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) al veel goede praktijkvoorbeelden te vinden, wat te verklaren is door de reeds aanwezige samenwerkingen met bedrijven en de ruimte voor keuzevakken in mbo-opleidingen. De aandacht voor duurzaamheid in het voortgezet onderwijs (vo) is erg versnipperd en het vo kan een voorbeeld nemen aan het mbo door ook samenwerkingen te zoeken met bedrijven. Daarnaast hebben schoolbesturen in het vo een belangrijke rol in het opzetten en stimuleren van duurzaamheidseducatie.

    In zowel het vo als mbo ligt de behoefte om goede praktijkvoorbeelden rondom duurzaamheidseducatie te verspreiden en van elkaar te leren. Stakeholders zoals ministeries, onderwijsraden, lobbyorganisaties, leerlingen en docenten hebben in dit onderzoek uiteenlopende oplossingen aangedragen die resulteren in vijf thema’s: meer samenwerking en samenhang tussen stakeholders, meer ruimte voor pilots, buitenschools leren en praktijklessen, duidelijke regie, overeenstemming over terminologie en langetermijndenken en filosoferen.

    Conclusie en aanbevelingen

    Uit dit onderzoek blijkt dat vier verhaallijnen hierin belangrijke instrumenten zijn. Zo moet er een onderwijssysteem ontwikkeld worden waarin jongeren met plezier, motivatie en oplossings-gerichtheid nadenken over wat zij kunnen bijdragen aan de wereld. Ook moeten verschillende ministeries meer samenwerking zoeken en verantwoordelijkheid oppakken. Verder moet dit onderwijsvraagstuk een vraagstuk worden van de hele maatschappij, en tot slot bieden de Sustainable Development Goals (SDG’s) handvatten om de invulling van duurzaam onderwijs verder vorm te geven. Als aanbeveling geldt dat meer onderzoek nodig is, met name naar wat er al wél gebeurt rondom duurzaamheidseducatie.

    • Share:
    author avatar
    Trisha Goossens

    Vorig bericht

    AFVALHELD OP KOERS
    21 september 2021

    Volgend bericht

    DE STELLING VAN SEPTEMBER
    22 september 2021

    Misschien is dit ook interessant

    Environment doodle vector, renewable energy concept
    NAAR BETEKENISVOL ECONOMIE-ONDERWIJS
    18 december, 2022
    52331199987_2239f608ff_o
    DE BESTE STUDIE GAAT OVER DE THEMA’S VAN DEZE TIJD
    14 december, 2022
    foto blog 3
    WAT KAN DE KRACHT VAN VERBEELDING DOEN?
    11 december, 2022

      1 Comment

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Lesmateriaal
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo