• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Investeren in jongeren

    • Home
    • Inspiratie
    • Investeren in jongeren
    • HET ARBEIDSPOTENTIEEL VAN DE GENERATIE TOEKOMSTMAKERS: ZIJN WE ER KLAAR VOOR?

    HET ARBEIDSPOTENTIEEL VAN DE GENERATIE TOEKOMSTMAKERS: ZIJN WE ER KLAAR VOOR?

    • Geplaatst door Trisha Goossens
    • categorieën Investeren in jongeren
    • Datum 2 oktober 2022
    • Reacties 0 reactie

    Als directeur Benelux bij Sustainable Brand Index (dat onderzoek doet naar consumentenmerken en duurzaamheid) spreekt Annemarije Tillema dagelijks grotere en kleinere bedrijven. Hoe zorgen zij dat de werknemers van de toekomst zich straks thuis voelen in die ándere wereld en hoe sluit het onderwijs daarop aan?

    Tekst Annemarije Tillema

    Begin van het schooljaar. Ik breng onze jongste dochter voor het eerst naar het schoolplein. Ik hoop dat haar meesters en juffen haar vertellen over de kwetsbare aarde en haar in staat stellen om de wereld te verduurzamen. Zodat zij, met haar broer en zus, straks als toekomstbestendige generatie klaargestoomd is voor de arbeidsmarkt. Maar zijn de werkgevers ook klaar voor deze nieuwe generatie werknemers, de toekomstmakers?


    Werknemers willen groeien, dus moeten ze nadenken over de werknemers van de toekomst


    Meer en meer bedrijven en de mensen die er werken hebben inmiddels heus wel in de gaten dat ze iets moeten met ‘duurzaamheid’. Ze hebben door dat het geen trend meer is, maar serious business. En het besef dat de term duurzaamheid niet meer de lading dekt, dringt ook langzaam door. Hoewel ongebreidelde economische groei niet makkelijk samengaat met een leefbare planeet, willen organisaties tóch groeien. En daarvoor zullen ze na moeten denken over de werknemers van de toekomst.

    Duurzame randvoorwaarden

    Wát doen bedrijven, en doen zij genoeg, om de nieuwe generatie werknemers, die duurzaamheid veel hoger in het vaandel hebben staan, te verwelkomen? Hoe stellen zij ze in staat om hun volle arbeidspotentieel te benutten en bij te dragen aan verduurzaming? Zijn de HR-managers van nu al bezig met de werknemers van straks, en stellen ze al duurzame randvoorwaarden op waarbinnen zij hun werk kunnen vervullen? Denk aan flexibiliteit, werken in multidisciplinaire teams en KPI’s in relatie tot de GreenDeal, het akkoord van Parijs en de SDG’s. Er ligt veel druk op de werknemers van de toekomst: juist zij moeten het achterstallige werk verrichten om de grenzen van een leefbare aarde duidelijker aan te gaan geven.


    De wereld waarin de jonge mensen van nu zullen gaan werken, ziet er totaal anders uit dan waar het onderwijs ze voor klaarstoomt




    Het arbeidspotentieel, dat is het fundament van van je organisatie. In dat bouwwerk komen de toekomstmakers en -bouwers voor flinke uitdagingen te staan. Hoe kan geborgd worden dat ‘systeempijn’ eerlijk verdeeld wordt bij alle systemische veranderingen die nodig zijn. Het kan niet de bedoeling zijn dat toekomstige generaties deze systeempijn vooral moeten dragen. Van fiscale tot sociaal-maatschappelijke systeemveranderingen, op vele vlakken zal het een totaal andere wereld worden waarin de jonge mensen van nu zullen gaan werken; een wereld die er anders uitziet dan waar het onderwijs van vandaag de dag ze voor klaarstoomt.

    Frisse, scherpe blik

    Snappen organisaties (te beginnen bij HR-managers) wat de nieuwe generatie drijft, in welke werkomgeving zij zich thuis voelen? Hoe zij de motor kunnen zijn voor duurzame verandering in het bedrijfsleven? Bijvoorbeeld door meer in interdisciplinaire teams te werken, met korte, cyclische projecten met een kop en een staart, en misschien zelfs zonder traditionele dienstverbanden. 

    Elke nieuwe generatie heeft een frisse, scherpe blik op de wereld om hen heen. Daarom zien veel twintigers die net van school of studie komen haarscherp wat niet meer werkt binnen een organisatie en wat toe is aan verandering. Sociaal psycholoog en generatie-expert Aart Bontekoning zegt in zijn boek Nieuwe Generaties in vergrijzende organisaties (2014): ’Alle generaties lijden energieverlies door verouderde sociale patronen, door verouderde manieren van samenwerken, communiceren, organiseren, leiden. De jongste generatie is er het gevoeligst voor.’


    De tieners en twintigers van nu hechtenwaarde aan transparantie en zelfredzaamheid, en willen een bijdrage leveren aan de wereld van morgen



    Die jongste generatie, geboren tussen 1997 en 2012 (generatie Z), is milieubewuster dan de generaties boven hen (de millennials en generatie X). Intermediair, een online platform voor hoogopgeleide werknemers, beschrijft dat de tieners en twintigers van nu waarde hechten aan transparantie en zelfredzaamheid. Flexibiliteit en persoonlijke vrijheid zijn belangrijke aspecten van hun arbeidsethos. Deze jongeren vinden het belangrijk om een bijdrage te leveren aan de wereld van morgen. En dus zal er meer gekozen worden voor een baan die daarbij past.

    Werk dat past bij hun idealen

    Steeds meer HR-managers zien dat de aankomende generatie autonoom wil zijn, dus moet je daar als organisatie op voorsorteren. Korte en betekenisvolle opdrachten, korte leercurven, talentontwikkeling, daar ligt de toekomst. Een arbeidsbemiddelaar van het wervings- en selectiebureau YER merkt dat veel jonge professionals een visie en een duidelijke mening hebben over welke werkgevers bij hun gewenste richting passen: ‘Milieu, duurzaamheid en de wereld van morgen zijn belangrijk en deels wordt hier de keuze op gebaseerd. Ze willen achter het product of het project kunnen staan. Soms is die voorkeur nog abstract maar raken ze juist enthousiast van een werkgever die blijkt te passen bij hun idealen.’

    Verdiep je als HR-manager, beleidsmaker en directie dus in wat de nieuwe generaties bezighoudt en speel daarop in. Plant zaadjes en laat ze ontkiemen, zodat toekomstige werknemers bewust worden en blijven van de kwetsbaarheid van de aarde. En laat hen in staat gesteld worden om zich verder te ontwikkelen.

     

    • Share:
    author avatar
    Trisha Goossens

    Vorig bericht

    NORWAY: LEARNING IN NATURE AND WITH THE COMMUNITY
    2 oktober 2022

    Volgend bericht

    DUURZAME DUIZENDPOOT IN GRONINGEN
    19 oktober 2022

    Misschien is dit ook interessant

    never-stop-learning-3653430_1920
    TIP: INSPIRERENDE EN LEERZAME WEBINARS
    27 mei, 2023
    recycle-g1d6100897_1920
    DE WERELD VERANDERT, HET ECONOMIE-ONDERWIJS NIET?!
    20 november, 2022
    NADO Ecosafari 05
    WAT JOUW GEDRAG DOET MET DE NATUUR
    23 mei, 2022

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Lesmateriaal
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo