• Home
  • Over ons
    • Wat willen wij?
    • Waarom?
    • Wat doen we?
    • Ons team
    • Financiën
    • Ambassadeurs
    • Statuten
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
    Vragen? neem contact op
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
    Academie voor duurzaam onderwijs
    • Home
    • Over ons
      • Wat willen wij?
      • Waarom?
      • Wat doen we?
      • Ons team
      • Financiën
      • Ambassadeurs
      • Statuten
    • Cursussen
      • Spark the Future
      • Aanbod 2022-2023
      • Circulaire skills in de mode
      • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
      • Futureproof
      • Proeverij
      • Ecosafari
      • Lesmateriaal Circulaire productieketen
      • Cursus Systemisch denken
    • Inspiratie
      • Achtergrond
      • Blog
      • Nieuws
      • Interviews
    • Mediatheek
    • Partners
    • Portfolio
    • Contact

      Blog

      • Home
      • Inspiratie
      • Blog
      • HET IS NIKS. AAN HET EINDE VAN EEN OUD JAAR

      HET IS NIKS. AAN HET EINDE VAN EEN OUD JAAR

      • Geplaatst door Henk Tameling
      • categorieën Blog, Onderwijs, Werkdruk onderwijs
      • Datum 15 december 2017
      • Reacties 0 reactie

      Het is niks

      Ik weet het, als je bijna 66 bent word je gevoeliger, sentimenteler, milder. U bent gewaarschuwd. Ik maak me echt zorgen. Ik ben aan het laatste jaar van mijn actieve loopbaan als rector bezig en weet niet wat me overkomt. Op onze keurige school met nette, aardige mensen, laag en hoog opgeleid, bijstand tot en met vijf keer modaal, kapotte fiets en 4W Drive. Hoe divers wil je het hebben?

      Een paar leerlingen steken vuurwerk af in school. Ze hadden het normaal gekocht bij de Aldi. Verkrijgbaar vanaf 12 jaar. Een groepje maakt georganiseerd wc’s vuil, een leerling vond het nodig een deur uit de scharnieren te rukken, een puberaal opstootje wordt in de kantine beslecht met een mes, een brugklasser wordt om de tuin geleid met een fake Instagramaccount om vuurwerk te kopen, de verkopers bedreigen de puber en beroven hem van geld en pin pas. De recherche doet onderzoek naar een derde klasser die wellicht bij een overval betrokken zou zijn. Leraren klagen steen en been over horden leerlingen die niet werken, op school. Huiswerk is iets van de vorige eeuw. We leiden motivatiecoaches op en stellen extra huiswerkbegeleiding als school ter beschikking.

      We doen aan hoor en weder hoor met ouders en leerlingen en delen pedagogisch bedoelde straffen uit. Binnen 24 uur mailen enkele ouders goed gemotiveerd en juridisch onderbouwd hun ernstige bezwaren tegen het strafbeleid van deze schoolleiding en de communicatie  want die deugt ook niet. Schoolleiders maken overuren met het beantwoorden van dit soort mails van ouders die vinden dat hun kinderen onrecht wordt aangedaan.

      Ik kreeg vroeger van mijn vader een donderpreek en een week ‘s avonds huisarrest als ik de schoolregels had overtreden. Een wijze man. RIP. Ik ontving een rijksdaalder van mijn opa toen ik overging van de 3e naar de 4e klas HBS. Een lieve man. RIP. Vroeger was niet alles beter maar ook niet minder. Ik maak me een beetje zorgen als het ware.

      Ik maak me zorgen over mijn eigen verslaving en die van anderen. Niet gokken, geen nicotine, alcohol en drugs, nee, de verslaving aan de nieuwe heilige graal: mijn smartphone en andere devices. We blijken veertig dagen zonder seks te kunnen maar niet veertig dagen zonder een mobiele telefoon. We krijgen het ding gewoon niet uit, we zijn er 24/7 mee bezig. Het leidt af, het brengt ongelukken op de weg, het is slecht voor je ogen, we hebben veel minder contact met elkaar, we kijken meer naar beelden, minder naar leestekens. Leerlingen kunnen zich niet langer dan 5 minuten concentreren op een tekst. Onze eeuwenoude geschreven cultuur gaat verloren voor de jongste generaties. Binnen no time wil de jongere zijn bevrediging. Tegenslagen, moeilijkheden, drempels, verdriet, echt iets voor de oude digibeetjes en losers.

      Ik maak me zorgen om studenten met een ‘functiebeperking’ :14 procent van de universitaire studenten heeft een beperking als dyslexie, adhd, autisme. Op onze VO-school met 1800 leerlingen tel ik er 290 met een indicatie voor dyslexie.  En die stroom rijst al meer en meer. Wat is er aan de hand?

      Mensen staan onder druk, moeten aan veel eisen voldoen en zijn onzeker. Flexibiliteit ondergraaft de zekerheid van het bestaan.Alles is maakbaar of moet maakbaar zijn. Als je het niet maakt is het Eigen schud dikke bult. De homo ludens wordt met uitsterven bedreigd. We zijn homo economicus geworden. We wensen elkaar vooral veel succes. Mensen dreigen de boot te missen als ze niet kunnen voldoen aan alle eisen die de samenleving hen blijkbaar oplegt. Werk, opvoeding, mantelzorg voor vrouwen, drie, nee soms vierdubbele taken drukken op de schouders van een individu. Stress, burn out, zelfmoord. Hoeveel gevallen kent u in uw omgeving? Hoe lossen we deze gezondheidsproblemen op? Bestrijden we de symptomen met mindfullnes, hardlopen, gesprekstherapie en pillen en ontneemt Ritalin ons zicht op de echte oorzaken? Zijn de uitdagingen van onze samenleving niet ziekmakend? Is onze samenleving niet ongezond in plaats van de burgers? In wat voor samenleving zijn we aan het overleven? Samenleving? Samen? Er zijn slechts individuen, zei Thatcher ooit.

      cropped-foto.jpg

      Ik weiger me erbij te neerleggen. Ik heb een broertje dood aan cynisme en sarcasme: het vermorzelt de glimlach, het dooft het licht, het smoort het gesprek. Optimisme over de wereld, geloof in het kind, vertrouwen in je collega en buurvrouw. Geniet van de puber die voor het eerst danst op het podium in de aula, koester de etterbak die voor het eerst een voldoende dit jaar op wiskunde haalt, omarm de vermoeide collega die het niet meer ziet zitten. Steek de kaarsjes aan, doe een lekker dekentje over je, trek een flesje open, zet een mooi muziekje op. Sta toe dat je  denkt Het is wel even genoeg geweest. Gooi je tas in de hoek en Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder.

      Ik wil even niks meer, ik ga naast je zitten. Gewoon even niks, het mag. Fijne niksdagen! 18 december 2017

      • Share:
      author avatar
      Henk Tameling

      Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine.
      Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( voorzitter bestuur Vrienden van het Museum).

      Vorig bericht

      BETROKKEN LEERLINGEN BIJ DE SCHOOL
      15 december 2017

      Volgend bericht

      ‘LEERLINGEN BETREKKEN BIJ HET VERBETEREN VAN JOUW ONDERWIJS'
      22 januari 2018

      Misschien is dit ook interessant

      Mando (2)
      WORDT ALEXIA PRINSES DUURZAAMHEID?
      9 januari, 2022
      P1030207
      GEMISTE KANSEN IN COALITIEAKKOORD OVER ONDERWIJS
      24 december, 2021
      b878256e-0e44-4260-9c02-dc995340dbbe
      DUURZAAMHEID: BETUTTELENDE LINKSE HOBBY VAN UNIVERSITEITEN?
      24 november, 2021

      Laat een reactie achter Reactie annuleren

      Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

      Zoeken

      Categorieën

      • Achtergrond
      • Actualiteit
      • Blog
      • Circular skills
      • Climate change
      • De school van de toekomst
      • Dutch academy for sustainable education
      • duurzame docenten
      • Duurzame projecten
      • Duurzame scholen
      • Interviews
      • Investeren in jongeren
      • Klimaatbeleid
      • Leerlingenparticipatie
      • Mediatheek
      • Natuur en milieu
      • Nieuws
      • Onderwijs
      • Recensie
      • Stelling van de maand
      • Transitie
      • Werkdruk
      • Werkdruk onderwijs
      Inschrijven nieuwsbrief
      info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

      Inschrijven nieuwsbrief

      Over NADO

      • Wat willen wij ?
      • Waarom
      • Wat doen we
      • Ons team

      Links

      • inspiratie
      • Cursusaanbod
      • Portfolio
      • Mediatheek

      Privacy

      • privacy
      • Disclaimer

      Volg ons

      Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2019

      • Privacy
      • Sitemap
      Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
      InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
      Manage consent

      Privacy Overzicht

      Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
      Necessary
      Altijd ingeschakeld
      Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
      CookieDuurOmschrijving
      cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
      cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
      cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
      cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
      cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
      viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
      Functioneel
      Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
      Prestatiecookies
      Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
      Analytics
      Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
      CookieDuurOmschrijving
      _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
      _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
      _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
      Advertentie
      Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
      Andere
      Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
      OPSLAAN & ACCEPTEREN
      Aangedreven door CookieYes Logo