• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Onderwijs

    • Home
    • Inspiratie
    • Onderwijs
    • HET MAAGDENHUIS VAN GRONINGEN

    HET MAAGDENHUIS VAN GRONINGEN

    • Geplaatst door Henk Tameling
    • categorieën Onderwijs
    • Datum 3 maart 2015
    • Reacties 0 reactie

     

    Iemand nog een slaapzakje nodig?

    Mijn vader zei altijd tijdens heftige meningsverschillen met zijn angry young son  dat er niets nieuws onder de zon is en dat de geschiedenis zich herhaalt. Stel dat het waar is, dan was mijn vraag  steevast wat daar mis mee is.

    In de jaren 70 bracht ik  samen met honderden medestudenten en enkele docenten menig nachtje door op het  Broerplein in het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen. Niet om aan goedkoop B&B adresje te komen, wel om onze idealen en opvattingen  getooid met stencils, pamfletten en spandoeken megafonerend en scanderend kenbaar te maken aan de samenleving van boeren, burgers en buitenlui in stad en ommeland. Idealen en opvattingen waar je je niet voor hoeft te schamen, veertig jaar na dato. Idealen die goden zij dank  vandaag en morgen nog steeds leven in de harten en hoofden van vele studenten anno 2015.

    Mijn kennisinstituut, de afdeling Nederlandse taal-en letterkunde, was begin jaren 70 een gesloten, hermetisch van de buitenwereld afgesloten bolwerk, geleid door twee hoogleraren die stevig aan vrijwel alle touwtje trokken. Overleggen, meedenken, laat staan meebeslissen waren voor menig universiteitsbestuurder net zo taboe als de vrije pers in Noord-Korea. Het studieprogramma was in beton gegoten en waardenvrij in vacuüm verpakt. Wetenschap en samenleving was zoiets als homoseksualiteit en Poetin. De universiteit als ivoren toren was daarom voor die tijd zeker een treffende metafoor.

    Eind jaren zestig: een wereldwijde beweging in Parijs, Berlijn, Nijmegen, Amsterdam, Wageningen, Groningen met overal veenbranden en reuring, een schier eindeloze hoeveelheid meetings, sit-ins, demonstraties, bezettingen en vooral heel veel vergaderingen. Met na afloop natuurlijk wel een biertje in je stamkroeg.

    Wij geloofden in een niet-elitaire universiteit, vrij en toegankelijk voor alle bevolkingslagen en we noemden het externe demokratisering. Wat nu kenniscirculatie heet, noemden we toen kennis delen. Maatschappelijke onderwerpen wilden we in de collegezalen en laboratoria tegen komen en we duiden het aan met  maatschappelijk relevant en  het werd verpakt onder de noemer van wetenschap en samenleving en wetenschapswinkels, Wat nu transparantie wordt genoemd, was destijds de roep, de schreeuw om beschikbare informaatsie. Meedenken, meebeslissen, we wilden invloed op het bestuur. En dus gewoon macht. Daar waar kennis nu 24/7 voor iedereen world wide beschikbaar is, daar waren veertig jaar geleden onze mantra’s kennis is macht en de macht aan het volk. Wij wilden serieus genomen worden, wij wilden dat er naar ons werd geluisterd, met onze lange haren, baarden, in truien, T-shirts en jeans.

    De protesten, demonstraties en bezettingen galmden na in het parlement en leidden tot grote veranderingen. For the time being. De studieprogramma’s werden bijgesteld, de toegankelijkheid werd ruimer, de nieuwe studenten kwamen uit alle lagen van de samenleving en maatschappelijke en politiek-ethische thema’s waren niet langer taboe. De oren was minder van ivoor. We kregen invloed in faculteits– en universiteitsbesturen. Tot op zekere hoogte.

    Zelf stond ik met mijn neus vooraan, vergaderde uren in kleine, rokerige kantoortjes  en ik nestelde me op het pluche van raden en besturen. Groningen bood me de unieke mogelijkheid het echte bestuurswerk te leren als student-lid van het College van Bestuur. Lessen voor het leven, in theorie en in de praktijk.  Je gunt het toch iedere student.

    Als ik om me heen kijk en de kranten koppensnel, dan krijg je het idee van een renaissance van het  oude universiteitsbestuur in new boys networks, overgoten met op input en output gerichte rendementssauzen. Vanzelfsprekend dat de roep om andere tijden weer klinkt. Voor mij als muziek in de oren. De hoogste tijd  lijkt me voor een redelijk alternatief van tegenlicht, weerwoord, tegengeluid en omdenken. Vandaag, morgen en overmorgen. Iemand nog een slaapzakje nodig?

    Henk Tameling, oud lid van de Groninger Studentenbond

    • Share:
    author avatar
    Henk Tameling

    Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine.
    Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( voorzitter bestuur Vrienden van het Museum).

    Vorig bericht

    GELUKSVOGEL. HET EILANDGEVOEL VAN TERSCHELLING. HERZIENE HERDRUK IS UIT
    3 maart 2015

    Volgend bericht

    WERKDRUK IN HET VOORTGEZET ONDERWIJS
    2 januari 2017

    Misschien is dit ook interessant

    GoGoals-game-session-e1640783357796
    WIE HET EERST OP 2030 STAAT HEEFT GEWONNEN!
    4 maart, 2023
    Boeken6
    KINDER- EN JEUGDBOEKEN OVER KLIMAAT
    23 juli, 2022
    Beeldmerk_NADO
    CIRCULARITEIT IN DE PRAKTIJK VAN HET ONDERWIJS
    16 april, 2021

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Lesmateriaal
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo