• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Interviews

    • Home
    • Inspiratie
    • Interviews
    • IN DE BETEKENISECONOMIE LATEN WE ONS RAKEN DOOR PROBLEMEN; ZODAT WE ER IETS AAN KUNNEN DOEN

    IN DE BETEKENISECONOMIE LATEN WE ONS RAKEN DOOR PROBLEMEN; ZODAT WE ER IETS AAN KUNNEN DOEN

    • Geplaatst door Trisha Goossens
    • categorieën Interviews
    • Datum 6 september 2023
    • Reacties 0 reactie

    De ecologische, sociale en individuele kosten van het huidige economische systeem zijn zo hoog geworden, dat er sprake is van een existentiële crisis. Kees Klomp pleit voor een volledig nieuw economisch narratief: de betekeniseconomie; een existentiële benadering van economie dat ons individuele, menselijke bestaan koppelt aan het universele, natuurlijke bestaan. Ecologie is daarbij uitgangspunt. Henny van Dongen spreekt hem over zijn inzichten.

    Tekst Henny van Dongen / 21steconomics Foto uit collectie van Kees Klomp

    In je boek Betekeniseconomie haal je verschillende auteurs aan die over het thema van jouw boek, een nieuw economisch verhaal, hebben geschreven. Wat draagt jouw boek bij aan het werk van die auteurs?

    ‘Vóór Betekeniseconomie heb ik het Thrive boek geschreven, een verzameling van essays over denkers die ik inspirerend vind in het duiden van hedendaagse vraagstukken. Mijn studenten bleken nog nooit van deze denkers gehoord te hebben. Ze zijn niet opgenomen in het curriculum, op Kate Raworth na. Maar zij is slechts een van de vele heterodoxe denkers.

    De conventionele economie bestudeert gedrag. Kenmerkend aan de heterodoxe denkers is dat ze allemaal een stap terugzetten en de vraag stellen: wat maakt je tot mens? Betekeniseconomie is een poging om deze denkers te duiden. Ik zie ze als een nieuw geluid binnen het economisch domein.’ 

    Je ziet in de maatschappij polarisatie, omdat de benodigde transities voor velen te snel gaan, en voor anderen te langzaam. Zou het vertrekpunt van de betekeniseconomie hier een bemiddelende rol in kunnen spelen? 

    ‘Het vertrekpunt is voor mij dat wij ten diepste existentiële wezens zijn. Als mensen worden we gedreven door geloofssystemen waar we verhalen aan koppelen. We hebben verhalen nodig waarmee we ons kunnen identificeren. 


    ‘Wat ik probeer te doen met betekeniseconomie, is mensen bewust maken van hun verhalen’


    Wat ik probeer te doen met betekeniseconomie, is mensen bewust maken van hun verhalen. Voor de meeste mensen die neoklassieke economie op de middelbare school hebben gehad, is dat de objectieve waarheid. Als je met ze gaat praten blijken ze zich te identificeren met de homo economicus. Maar de homo economicus is een karikatuur. 

    Economie is geen objectieve methodologie. Het is per definitie gekleurd door de bril waardoor mensen naar de wereld kijken. De economische leer is hier zelf heel helder over, want er zijn niet voor niks twintig scholen. 

    Het allerbelangrijkste is dat mensen dit beseffen en ervaren dat economie een actieve rol van hen als oordelend wezen vraagt. Betekeniseconomie begint daarom bij de relatie tussen wereldbeeld en zelfbeeld. Er is een constante dynamiek tussen die buiten- en binnenwereld.’ 

    Bestaat het risico dat het positieve mensbeeld dat past bij het ‘interzijn’ net zo’n karikatuur wordt als de ‘homo economicus’?

    ‘Ik vrees dat dat een valkuil is. Op het moment dat we iets hebben waar we in kunnen geloven, gaan we het ideologiseren. Het wordt dogmatisch. 

    Daarom laten wij studenten de bril zien, waardoor ze kijken. Wij noemen dat normatieve professionaliteit. We zetten interzijn neer als vertrekpunt voor een andere manier van kijken naar onszelf. We zeggen tegen onze studenten: “Hiermee nemen we stelling, dit is normatief, dus je moet je hiertoe verhouden. We willen dat je hier iets van vindt.” Dat levert vaak hele interessante dialogen op, omdat we de studenten meenemen in het nadenken over keuzes. Als we dat met neoklassieke denkbeelden doen, is dat voor veel studenten moeilijk om te verwerken, omdat ze dat niet hebben geleerd.’ 

    In je boek beschrijf je het transformatieproces waar we als maatschappij doorheen moeten in drie stappen: willen, denken, kunnen. Bij willen gaat het om het veranderen van onze attitude. Hoe denk je het gat tussen de conventionele attitude en de betekeniseconomie-attitude te overbruggen?

    ‘Je refereert aan immersie, dissolutie en amplitie, dat zijn de drie bouwblokken van mijn systeemveranderingstheorie. Immersie gaat over één van de kwaliteiten van de menselijke geest: kunnen versmelten met een subject. Waarom is dit belangrijk? Om iets te kunnen doen aan problemen, moeten we die problemen niet van een veilige afstand analytisch bekijken, maar moeten we ons laten raken door de problemen. 

    Ik zie dat de norm is om je vooral niet te laten raken, om mensen in ontmenselijkte hokjes te stoppen, je bent een producent, consument, huishouden, doelgroep, of koopkracht – dat creëert allemaal afstand. Economen hebben ook de neiging om met natuur instrumenteel om te gaan. De uitdaging is dat je ook het niet-menselijke leven ziet.’ 

    Het begint dus eigenlijk met die immersie, we kunnen de andere stappen alleen maken als we onszelf, zoals jij het noemt, laten raken. Maar hoe bereik je dat? 

    ‘Er zijn in onderwijspedagogisch-didactisch opzicht drie knoppen waar we aan kunnen draaien en de meest dominante knop is de kennisknop. Docenten hebben kennis en die dragen ze over aan studenten, dat wordt in de pedagogiek kwalificatie genoemd. We zorgen dat studenten objectief meetbare dingen leren die we kunnen toetsen. We hebben ook socialisatie: de vaardigheden. Hoe moet je die kennis toepassen? De eerste is ongeveer 90% van het onderwijs, de andere, socialisatie, ongeveer 7% en dan houd je nog 3% over. En dat is, in termen van Gert Biesta, een pedagoog, subjectificatie. Subjectificatie draait om persoonsvorming. 


    Betekeniseconomieonderwijs is méér dan nieuwe theorieën, nieuwe cognitie, nieuwe rijtjes: het is nadrukkelijk nieuwe pedagogiek


    Na drie jaar onderzoek doen op het gebied van betekeniseconomie in onze Field Labs hebben we ontdekt dat de twee dominante knoppen die we gebruiken in het onderwijs nul effect hebben op het bewerkstelligen van immersie. Dus wij draaien het om, wij zetten 90% in op subjectificatie. De eerste drie maanden van het half jaar dat wij met onze studenten in het Field Lab betekeniseconomie zitten, gaat alleen maar over wie je bent, wat er aan de hand is in de wereld, en hoe je je daartoe verhoudt. En dan verandert alles. 

    Betekeniseconomieonderwijs is niet alleen een kwestie van nieuwe theorieën, nieuwe cognitie, nieuwe rijtjes die leerlingen uit hun hoofd moeten leren, het is nadrukkelijk nieuwe pedagogiek.’

    Stel nou, dat we in een maatschappij leven waarin er geen of weinig problemen zijn waartoe we ons kunnen verhouden, hoe ga je dan met subjectificatie om?

    ‘Wij proberen continu intrinsieke en extrinsieke motivatie te laten matchen. Dat begint nu met de erkenning dat er problemen zijn in de samenleving. Dat is vandaag de dag niet ingewikkeld met klimaatverandering, de ineenstorting van biodiversiteit, groeiende welvaartsongelijkheid, politieke polarisatie, depressie en burn-out, het is te veel om op te noemen. Maar dit is allemaal extrinsiek, het komt op studenten af. Wat we tegelijkertijd doen is op zoek gaan naar een intrinsieke motivatie. Wat wil jij? Wat je dan ontmoet is dat ieder mens graag iets wil betekenen. Mensen zijn verschillig. Iedereen heeft de ambitie om iets van zijn leven te maken. Hierbij heb je je te verhouden tot anderen. 

    Weet je waar we het nog niet over gehad hebben? Het mensbeeld dat ik als vertrekpunt neem. Ik baseer me op het gedachtegoed van Patrick Nullens en consorten van de Universiteit voor Humanistiek: Homo Florens. De Homo Florens-benadering zegt dat je de Maslow piramide op z’n kop moet zetten. De Maslow piramide heeft een brede materiële basis. Volgens de piramide begint het met fysiologische behoeften. En dan heb je het penthouse van de zelfverwerkelijking en daaronder zitten de sociale behoeften. Er zit een impliciete boodschap in dat spiritualiteit en sociale contacten een luxe zijn waar je je toe gaat verhouden op het moment dat je eerst je shit op orde hebt. 

    Maslow piramide.

    Als je gaat kijken naar geesteswetenschap, dus theologie, filosofie, maar ook antropologie, sociologie en psychologie, dan zie je dat de mens eigenlijk een spiritueel en sociaal wezen is, dat zijn de grote behoeften. Mensen op hun sterfbed hebben het altijd over de mensen van wie ze hebben gehouden en wat ze in het leven hebben betekend. De Homo Florens neemt dat als beginpunt. Dit is wezenlijk, omdat het in de conventionele economie de norm is dat het gaat om materiële behoeften. 

    Volgens mij worden die materiële behoeften groot gemáákt. Het materialisme is ons door de reclamewereld aangepraat. Hierdoor blijven we continu in een cirkeltje lopen daar beneden in die piramide. We verhongeren onszelf spiritueel en sociaal. Dat is voor mij echt de kern. Kantel het mensbeeld.’ 

    Wat is volgens jou de toegevoegde waarde van Betekeniseconomie voor de lezers van het TEO?

    ‘Ik heb de lezers twee keer mogen ontmoeten op de VECON jaardag. Het zijn memorabele dagen, omdat ik allemaal mensen ontmoette die erkennen dat er iets fundamenteel mis is met het economieonderwijs. We zijn onze studenten of scholieren dingen aan het onderwijzen waar wij zelf niet meer achter kunnen staan. 


    ‘Hoe vroeger we jongeren laten nadenken over hoe ze zich verhouden tot de buitenwereld, hoe beter het is’ 


    De TEO-lezer heeft een veel belangrijkere rol dan de docenten op het hbo en de universiteit. Dat komt doordat de persoonsvorming plaatsvindt op de middelbare school en begint in het primair onderwijs. Hoe vroeger we jongeren na laten denken over hoe ze zich verhouden tot de buitenwereld, hoe beter het is.’ 

    Hiermee begeef je je op het vlak van de rol van de school. Conventionele scholen zijn ontworpen voor het didactisch overbrengen van kennis, die 90%, dus wat voor een boodschap heb je dan naar leraren die zich gevangen voelen in dat ontwerp? 

    ‘Het is mijn oproep aan alle TEO-lezers om verschilliger te worden. Ik vind dat je als je anno 2023 niet in verzet komt tegen het systeem dat de toekomst van onze kinderen aan het vernaggelen is, dan ben je onderdeel van het probleem. Dus stilzwijgen, meewerken, accepteren zijn vormen van tolereren. Aan docenten die het hier niet mee eens zijn wil ik één ding vragen:  de erkenning dat ze normatief onderwijs geven. Ik vind dat ze daar dus iets te doen hebben.’

    Lees ook de recensie die Henny van Dongen samen met Chris Maas Geesteranus schreef over het boek Betekeniseconomie.

    Kees Klomp (Haarlem, 1968) is voorvechter van de betekeniseconomie en maatschappelijk ondernemen in Nederland. Na een studie politicologie en communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, is hij bijna 15 jaar werkzaam geweest als marketing-adviseur bij de gerenommeerde internationale adviesbureaus BBDO, Y&R en TBWA, waar hij grote (inter)nationale merken adviseerde. Tegenwoordig geeft hij zijn passie gestalte als lector van de hogeschool Rotterdam, consultant, mentor, spreker, content-maker en ondernemer. Zijn boek Betekeniseconomie verscheen in februari 2022 bij uitgeverij Noordhoff.

    Dit artikel is in juli 2023 gepubliceerd in TEO, het vaktijdschrift van VECON.

    • Share:
    author avatar
    Trisha Goossens

    Vorig bericht

    GEEF ECONOMIE BETEKENIS EN GA ERMEE AAN DE SLAG
    6 september 2023

    Misschien is dit ook interessant

    RosaGroen1
    ‘DUURZAAMHEID IS GEEN VRAAG MAAR EEN PLICHT’
    10 mei, 2023
    WienekeMaris2
    ‘MAAK RUIMTE VOOR VERBONDENHEID MET DE NATUUR, DAN KOMT DE ZORG ERVOOR VANZELF’
    4 maart, 2023
    Yvette
    YVETTE BAREWIJK KLEEDT HET ONDERWIJS IN EEN DUURZAAM JASJE
    18 december, 2022

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Lesmateriaal
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo