INITIATIEF GENOMINEERD VOOR TROUW DUURZAME TOP 100 VAN ONDEROP
Het initiatief voor duurzaam voortgezet onderwijs is genomineerd voor de Trouw Duurzame top 100 van onderop. Waar gaat het initiatief over, was is het idee, met welke doelen? Hieronder Achtergrondinformatie over het initiatief van duurzaam onderwijs
Idee
- Leerlingen in het voortgezet onderwijs begeleiden bij het maken van werkstukken en ze informatie en advies en informatie geven over duurzame onderwerpen.
- Leerlingen koppelen aan studenten van lerarenopleidingen als begeleiders. Slim gebruikmaken van: MySchoolsNetwork, educatief platform van NHLStenden.
Waarom?
Jonge mensen zoeken antwoorden op vragen over het klimaat, voedsel, circulaire economie etc. Docenten kunnen niet om deze vragen heen.
Doelstellingen
- Het gehele schoolsysteem van het voortgezet onderwijs transformeren richting duurzaamheid.
- De opvoeding van leerlingen tot verantwoordelijk wereldburger
- Alle scholieren hebben aan het einde van hun schoolloopbaan de competenties om duurzame afwegingen te kunnen maken, als professional en als burger.
Activiteiten
- Leraren, leerlingen koppelen aan studenten van lerarenopleidingen
- Netwerk bouwen van scholen en opleidingsinstituten
Effecten
- het ontwerpen van plannen voor duurzaam voortgezet onderwijs; er komt concreet materiaal beschikbaar voor duurzaam onderwijs
- bundeling van krachten in het vmbo, havo en vwo-onderwijs;
- samenwerking rond duurzaam onderwijs voor onze jongste generaties.
Vernieuwend?
Het initiatief is vernieuwend omdat het
- leraren in opleiding digitaal koppelt aan leerlingen die aan duurzame onderwerpen werken;
- concreet is; theorie en praktijk zijn gekoppeld;
- verschillende generaties met elkaar verbindt.
Beweging duurzaam onderwijs
Het initiatief is onderdeel van een bredere beweging van de Coöperatie, Leren voor Morgen, YouthforClimate-NL, The Time is Now Foundation, Ecoschools, Groene brein, O3Effect.
Weerklank?
Het idee heeft weerklank gevonden bij scholen, bij lerarenopleidingen en bij enkele landelijke en regionale initiatieven zoals Circulair Fryslan. Het proces van verduurzaming van het onderwijs speelt op vele niveaus: landelijk (Tweede Kamer, ministeries, onderwijsinspectie, non-profitorganisaties), regionaal, lokaal en op het niveau van de afzonderlijke scholen.
Invloed?
Meer aandacht ontstaaT voor ‘whole school approach’, d.w.z. missie en visie van de school worden vertaald naar de praktijk van het gehele onderwijs op alle onderdelen zoals curriculum, pedagogiek, didactiek , professionele ontwikkeling van docenten en schoolleiders, bedrijfsvoering , relatie van de school met de buitenwereld en kwaliteitszorg van duurzaam onderwijs, bewaakt door de onderwijsinspectie.
Juni 2019