• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Duurzame scholen

    • Home
    • Inspiratie
    • Duurzame scholen
    • INSPIRERENDE INTERVIEWREEKS OVER VERDUURZAMING OP SCHOOL

    INSPIRERENDE INTERVIEWREEKS OVER VERDUURZAMING OP SCHOOL

    • Geplaatst door Trisha Goossens
    • categorieën Duurzame scholen
    • Datum 20 mei 2022
    • Reacties 0 reactie

    Verduurzamen is best een klus en je bent er niet met één aanpassing. Gelukkig zijn er in het hele land veel onderwijsmensen, die ieder op hun eigen manier bezig zijn met dit onderwerp. In een negendelige interviewreeks geeft NADO online inspiratie voor het onderwijs, specifiek voor het mbo, over de praktijk van verduurzaming van je school.

    NADO heeft in januari op het online platform Guides.co negen ‘video-uitzendingen’ gerealiseerd over de vraag hoe je je school en/of je team kunt verduurzamen. Met het concept van de Whole School Approach (WSA) zijn we op zoek gegaan naar docenten, beleidsmedewerkers en managers die hun eigen weg proberen te vinden op weg naar duurzaam onderwijs.

    Van Groningen tot en met Zeeland wordt er hard gewerkt om studenten en docenten mee te nemen op een duurzame en circulaire route. In videogesprekken nemen de collega’s ons mee op hun eigen route. De serie bestaat uit de volgende delen en is te zien op het YouTube-kanaal van NADO.

    Aflevering 1: Whole School Approach en visievorming

    De visie van professor Arjen Wals (WU), Daan de Kruijf en Eline Koopman (Leren voor Morgen)

    Aflevering 2: Whole School Approach en de praktijk van het Mediacollege Amsterdam

    Interview met coördinator Tessa Kramer. De rol van frontrunners, projecten en hoe de voorbeelden voor het oprapen liggen.

    Aflevering 3: Whole School Approach voor studenten en docenten

    Carolien Passenier, docent wiskunde op de afdeling Bouw van ROC Scalda (Zeeland) vertelt over excursies naar duurzame bedrijven, het vak wiskunde en duurzaamheid, onderwijs in projectvorm, over lineaire en circulaire economie en interactie met studenten. Hoe je met proeftuinen het beste uit studenten haalt. Isabelle Scholte, student Radboud Universiteit en bestuurslid van Youth for Climate gaat in op het onderzoek Klimaat in de Klas.

    Aflevering 4: Whole School Approach: professionalisering van docenten

    Henk Tameling (NADO) en Heleentje Swart (SPARK the movement) in gesprek met Hanane Abaydi over de verschillende mogelijkheden van professionalisering voor docenten ten gunste van goed onderwijs voor docenten en studenten. Hoe organiseer je deskundigheidsbevordering? Waar begin je? Tip: website www.lerenvoormorgen.org  en www.academievoorduurzaamonderwijs.nl
    NADO pleit voor een nieuwe online methode voor ecologie en economie en systemische manieren van denken.

    Aflevering 5: Whole School Approach: bedrijfsvoering in Groningen

    Gaaike Euwema van ROC Noorderpoort in gesprek met Henk Tameling en Hanane Abaydi over de praktijk van verduurzaming op het gebied van bedrijfsvoering in Groningen op de locaties van deze ROC. Hier is duurzaamheid op het gebied van inkoop, huisvesting en energie verankerd. Alles gericht op CO2-neutraliteit en circulariteit. Hoe vertaal je duurzame faciliteiten naar onderwijs en studenten? Het begint met het goede voorbeeld geven. En bijvoorbeeld andere vormen van professionalisering, zoals docenten stage laten lopen bij duurzame bedrijven.

    Aflevering 6: Whole School Approach: twee uiteenlopende onderwijsvisies in Flevoland en Den Bosch

    Practor Maurijn van het MBO College Lelystad over het onderwijsprogramma voor 600 eerstejaars studenten rond duurzaamheid. Bjorn Hillebrandt van Yverta MBO en VMBO Den Bosch heeft een uitgesproken visie op duurzaamheid. Hij stelt de student centraal en laat hem of haar grotendeels het onderwijsprogramma zelf bepalen.

    Aflevering 7: Whole School Approach: Tiny house in Hoogeveen

    De rol van projectonderwijs. Alco Otten van Alfacollege Hoogeveen laat de praktijk leidend zijn. De bouw van een tiny house met waterstof is er een goed voorbeeld van.

    Aflevering 8: Green scissors in Friesland

    De visie van ROC Friese Poort en Jaap van Bruggen, facilitair manager. Hij heeft een duidelijke visie met daarbij behorende ambities. Een gesprek met Jaap van Bruggen door Hanane Abaydi en Henk Tameling. De ambitie van de school: in 2030 honderd procent CO2-neutraal onderwijs. Dit geldt dus voor alle opleidingen en de daarbij behorende beroepen. De kapster als voorbeeld: ‘de ‘green scissors’. De school kent een programma voor ontwikkeling van docenten. De bedrijfsvoering en leiderschap dienen als voorbeeld voor de ambities. De school meet zijn eigen CO2-uitstoot. De grootste veroorzaker is mobiliteit.

    Aflevering 9: Whole School Approach: de praktijk van het ROC TOP, locaties Noord en Zuid

    In gesprek met Justin Schild, programmamanager en Erik Philippo, docent burgerschapskunde en mentor op de sportopleiding. Het team staat in het tweede jaar van verduurzaming en circulariteit en heeft de eerste lichting studenten daarin meegenomen. De SDG’s bieden de studenten de mogelijkheid om keuzes te maken op basis van hun affiniteit met een bepaald onderwerp.

    • Share:
    author avatar
    Trisha Goossens

    Vorig bericht

    ECOSAFARI: NATUURONDERZOEK EN DANCEFESTIVAL OP TERSCHELLING
    20 mei 2022

    Volgend bericht

    VOORHOEDESCHOLEN EN VOORTREKKERS IN HET MBO
    22 mei 2022

    Misschien is dit ook interessant

    52331199987_2239f608ff_o
    DE BESTE STUDIE GAAT OVER DE THEMA’S VAN DEZE TIJD
    14 december, 2022
    foto blog 3
    WAT KAN DE KRACHT VAN VERBEELDING DOEN?
    11 december, 2022
    Corporate meeting photo created by master1305 - www.freepik.com
    START OOK EEN GREEN OFFICE!
    22 juni, 2022

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Lesmateriaal
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo