• Home
    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Hoe
    • Bestuur
    • Raad van Inspiratie en Advies (RIA)
    • Statuten
    • KVK, ANBI
    • Ons team
      • Programmaleiders
      • management assistentie
      • Communicatie
      • Financien
      • Facilitatoren
      • Ambassadeurs
      • ANBI
  • Nieuws
  • Cursussen

    Onze cursussen

    • Cursussen
  • Blog
  • Shop
  • Mediatheek
  • Partners
  • Evenementen
    Vragen? neem contact op
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
    Login
    Academie voor duurzaam onderwijs
    • Home
      • Wat willen wij ?
      • Waarom
      • Hoe
      • Bestuur
      • Raad van Inspiratie en Advies (RIA)
      • Statuten
      • KVK, ANBI
      • Ons team
        • Programmaleiders
        • management assistentie
        • Communicatie
        • Financien
        • Facilitatoren
        • Ambassadeurs
        • ANBI
    • Nieuws
    • Cursussen

      Onze cursussen

      • Cursussen
    • Blog
    • Shop
    • Mediatheek
    • Partners
    • Evenementen

      Duurzame scholen

      • Home
      • Blog
      • Duurzame scholen
      • Vakkenintegratie, creativiteit en duurzaamheid

      Vakkenintegratie, creativiteit en duurzaamheid

      • Geplaatst door Henk Tameling
      • categorieën Duurzame scholen, Leerlingenparticipatie, Natuur en milieu
      • Datum 5 februari 2020
      • Reacties 0 reactie

      Creativiteit van het kind, integratie van vakken en leren voor duurzame ontwikkeling. Dat waren de steeds terugkerende onderwerpen op de Proeverij Duurzaam Onderwijs van maandag jl. in Leeuwarden. In boeiende gesprekken onder leiding van Mark Boode (Teachers for Climate) deelden dertig aanwezigen uit basis en voortgezet onderwijs en mbo hun ervaringen met de praktijk en de idealen van duurzaam onderwijs.

      rechts Heleentje Swart en links van haar Mark Boode

      Zorg van de kinderen voor natuur

      Janke Singelsma van Greidhoeke goes onderwijs vertelde in vogelvlucht over hun gruttoproject waarbij de verschillende vakken nauw samenwerkten met als basisidee: vanuit bewondering van de kinderen voor de natuur naar zorg van de kinderen voor natuur. Vanuit een onderzoekende houding was het resultaat dat kinderen leren om met andere ogen naar verschijnselen in de natuur te kijken.

      VWO-scholiere Aukje Sina Zeilstra kreeg de handen op elkaar voor haar enthousiaste ideeën om op haar school, Comenius in Leeuwarden met een eigen ecoteam van school te gaan werken om de school te verduurzamen.

      Whole school approach

      Collega’s van het Bogerman College Sneek en Terra (Groen AOC) gaven voorbeelden hoe de hele school in beeld is bij verduurzaming: van musical tot PWS, met concrete opdrachten uit de praktijk van het bedrijfsleven zoals het oplossen van voedselverspilling. Loek Mulschlegel en Coen Berends vulden dit aan met belangstelling van basisschoolkinderen voor techniek met o.a. als uitgangspunt “Je kunt niet zonder kennis vooruitdenken.”

      Er zijn twee manieren op de brede schoolaanpak, the whole school approach toe te passen: 1. met duurzaamheid als context zoals het grutto- en het voedselverspillingsproject en 2.met duurzaamheid als vaardigheid zoals een onderzoekende, nieuwsgierige houding van leerlingen en docenten.

      Timo Reinink van de Schooldakrevolutie besprak de faciliteit van zonnepanelen op schooldaken en wat de invloed daarvan kan zijn voor leren voor duurzame ontwikkeling in de hele school.

      Heleentje Swart van SPARK the movement gaf aan welke vijf onderdelen de brede schoolaanpak van verduurzaming omvat: het curriculum, de pedagogiek, de didactiek, de bedrijfsvoering en de relatie van de school tot de buitenwereld.

      Henk Tameling (NADO) pleit voor duurzame scholing voor docenten

      Scholing

      Namens de Nederlandse academie voor duurzaam onderwijs (NADO) hield Henk Tameling een pleidooi om het budget en de in de CAO afgesproken tijd daadwerkelijk in te zetten. In zijn visie is het urgent de scholing van docenten te benutten voor cursussen over belangrijke thema’s in het kader van sustainable development goals. Als voorbeelden hiervan noemde hij klimaatverandering en energietransitie en circulaire economie.

      voor: Aukje Sina Zeilstra aan tafel: Jildou Dooper en Margreet Kamman van IMYC

      Creativiteit

      Docenten van creatieve vakken hielden een hartstochtelijk pleidooi voor kunsteducatie omdat er zoveel creativiteit bij kinderen zelf aanwezig is. Design thinking als noodzakelijke richting voor verandering in het onderwijs. Dit sloot goed aan bij Margreet Kamman van IMYC (International Middle Years Curriculum) die die creativiteit op scholen wil gebruiken om kinderen te stimuleren zelf een curriculum te ontwerpen. Vakoverstijgend werken is ook in deze visie voorwaardelijk.

      Tienerschool

      In Sneek is Jildou Dooper een van de initiatiefnemers van de Tienerschool. Zij pleitte ervoor om de traditionele vakken en de daarbij behorende niveaus en examens los te laten. Vooral leren van wat buiten school gebeurt en veel van elkaar leren, zijn enkele achterliggende ideeën van deze nieuwe school in Sneek.

      Ingrid Zeegers van Circuliar Friesland was aan het einde van de middag onder de indruk van de passie van de aanwezigen en de diversiteit aan initiatieven voor duurzaam onderwijs in Friesland.

      De Proeverij Duurzaam Onderwijs in Leeuwarden werd georganiseerd en mogelijk gemaakt door SPARK the movement, Teachers for Climate en NADO (Nederlandse academie voor duurzaam onderwijs).

      • Deel:
      author avatar
      Henk Tameling

      Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine. Henk Tameling publiceert op zijn website https://dewaddenvoordummies.nl en tweewekelijks over zijn belevenissen op Vlieland, Terschelling en de andere Waddeneilanden in de Harlinger Courant.
      Hij publiceerde drie waddenboeken: Geluksvogel, Over 't Wad, De zwaardschede ( uitgeverij Flevomedia, Harlingen)
      Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( bestuur Vrienden van het Museum), The time is now foundation (Raad van Advies) en Stichting Over 't Wad.

      Vorig bericht

      Een behapbaar boek over het klimaat dat misverstanden uit de wereld helpt
      5 februari 2020

      Volgend bericht

      Het Groene Brein realiseert radicale doorbraken op het gebied van duurzaamheid
      11 februari 2020

      Misschien is dit ook interessant

      dav
      NADO als nieuwkomer in Duurzame 100 van Trouw
      29 oktober, 2020
      mondiale kids
      Waarom is leren voor duurzame ontwikkeling nodig?
      17 augustus, 2020
      Beleidsplan 2020 – 2022
      14 augustus, 2020

      Klik op de afbeelding voor het volledige document >>

      Laat een reactie achter Antwoord annuleren

      Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

      Zoeken

      Categorieën

      • Blog
      • Climate change
      • Dutch academy for sustainable education
      • Duurzame scholen
      • Geen categorie
      • Leerlingenparticipatie
      • Mediatheek
      • Natuur en milieu
      • Onderwijs
      • Transitie
      • werkdruk
      • Werkdruk onderwijs

      info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

      Bedrijf

      • Waarom
      • Wat willen wij ?
      • Blog

      Links

      • Cursussen
      • Evenementen
      • Shop

      Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2019

      • Privacy
      • Sitemap
      [miniorange_social_login shape="longbuttonwithtext" theme="default" space="4" width="240" height="40"]

      Login with your site account

      Lost your password?