• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Achtergrond

    • Home
    • Inspiratie
    • Achtergrond
    • VAKKENINTEGRATIE, CREATIVITEIT EN DUURZAAMHEID

    VAKKENINTEGRATIE, CREATIVITEIT EN DUURZAAMHEID

    • Geplaatst door Henk Tameling
    • categorieën Achtergrond, Duurzame scholen, Leerlingenparticipatie, Natuur en milieu
    • Datum 5 februari 2020
    • Reacties 0 reactie

    Creativiteit van het kind, integratie van vakken en leren voor duurzame ontwikkeling. Dat waren de steeds terugkerende onderwerpen op de Proeverij Duurzaam Onderwijs van maandag jl. in Leeuwarden. In boeiende gesprekken onder leiding van Mark Boode (Teachers for Climate) deelden dertig aanwezigen uit basis en voortgezet onderwijs en mbo hun ervaringen met de praktijk en de idealen van duurzaam onderwijs.

    rechts Heleentje Swart en links van haar Mark Boode

    Zorg van de kinderen voor natuur

    Janke Singelsma van Greidhoeke goes onderwijs vertelde in vogelvlucht over hun gruttoproject waarbij de verschillende vakken nauw samenwerkten met als basisidee: vanuit bewondering van de kinderen voor de natuur naar zorg van de kinderen voor natuur. Vanuit een onderzoekende houding was het resultaat dat kinderen leren om met andere ogen naar verschijnselen in de natuur te kijken.

    VWO-scholiere Aukje Sina Zeilstra kreeg de handen op elkaar voor haar enthousiaste ideeën om op haar school, Comenius in Leeuwarden met een eigen ecoteam van school te gaan werken om de school te verduurzamen.

    Whole school approach

    Collega’s van het Bogerman College Sneek en Terra (Groen AOC) gaven voorbeelden hoe de hele school in beeld is bij verduurzaming: van musical tot PWS, met concrete opdrachten uit de praktijk van het bedrijfsleven zoals het oplossen van voedselverspilling. Loek Mulschlegel en Coen Berends vulden dit aan met belangstelling van basisschoolkinderen voor techniek met o.a. als uitgangspunt “Je kunt niet zonder kennis vooruitdenken.”

    Er zijn twee manieren op de brede schoolaanpak, the whole school approach toe te passen: 1. met duurzaamheid als context zoals het grutto- en het voedselverspillingsproject en 2.met duurzaamheid als vaardigheid zoals een onderzoekende, nieuwsgierige houding van leerlingen en docenten.

    Timo Reinink van de Schooldakrevolutie besprak de faciliteit van zonnepanelen op schooldaken en wat de invloed daarvan kan zijn voor leren voor duurzame ontwikkeling in de hele school.

    Heleentje Swart van SPARK the movement gaf aan welke vijf onderdelen de brede schoolaanpak van verduurzaming omvat: het curriculum, de pedagogiek, de didactiek, de bedrijfsvoering en de relatie van de school tot de buitenwereld.

    Henk Tameling (NADO) pleit voor duurzame scholing voor docenten

    Scholing

    Namens de Nederlandse academie voor duurzaam onderwijs (NADO) hield Henk Tameling een pleidooi om het budget en de in de CAO afgesproken tijd daadwerkelijk in te zetten. In zijn visie is het urgent de scholing van docenten te benutten voor cursussen over belangrijke thema’s in het kader van sustainable development goals. Als voorbeelden hiervan noemde hij klimaatverandering en energietransitie en circulaire economie.

    voor: Aukje Sina Zeilstra aan tafel: Jildou Dooper en Margreet Kamman van IMYC

    Creativiteit

    Docenten van creatieve vakken hielden een hartstochtelijk pleidooi voor kunsteducatie omdat er zoveel creativiteit bij kinderen zelf aanwezig is. Design thinking als noodzakelijke richting voor verandering in het onderwijs. Dit sloot goed aan bij Margreet Kamman van IMYC (International Middle Years Curriculum) die die creativiteit op scholen wil gebruiken om kinderen te stimuleren zelf een curriculum te ontwerpen. Vakoverstijgend werken is ook in deze visie voorwaardelijk.

    Tienerschool

    In Sneek is Jildou Dooper een van de initiatiefnemers van de Tienerschool. Zij pleitte ervoor om de traditionele vakken en de daarbij behorende niveaus en examens los te laten. Vooral leren van wat buiten school gebeurt en veel van elkaar leren, zijn enkele achterliggende ideeën van deze nieuwe school in Sneek.

    Ingrid Zeegers van Circuliar Friesland was aan het einde van de middag onder de indruk van de passie van de aanwezigen en de diversiteit aan initiatieven voor duurzaam onderwijs in Friesland.

    De Proeverij Duurzaam Onderwijs in Leeuwarden werd georganiseerd en mogelijk gemaakt door SPARK the movement, Teachers for Climate en NADO (Nederlandse academie voor duurzaam onderwijs).

    • Share:
    author avatar
    Henk Tameling

    Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine.
    Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( voorzitter bestuur Vrienden van het Museum).

    Vorig bericht

    EEN BEHAPBAAR BOEK OVER HET KLIMAAT DAT MISVERSTANDEN UIT DE WERELD HELPT
    5 februari 2020

    Volgend bericht

    HET GROENE BREIN REALISEERT RADICALE DOORBRAKEN OP HET GEBIED VAN DUURZAAMHEID
    11 februari 2020

    Misschien is dit ook interessant

    Environment doodle vector, renewable energy concept
    NAAR BETEKENISVOL ECONOMIE-ONDERWIJS
    18 december, 2022
    52331199987_2239f608ff_o
    DE BESTE STUDIE GAAT OVER DE THEMA’S VAN DEZE TIJD
    14 december, 2022
    foto blog 3
    WAT KAN DE KRACHT VAN VERBEELDING DOEN?
    11 december, 2022

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo