‘LEERLINGEN BETREKKEN BIJ HET VERBETEREN VAN JOUW ONDERWIJS’
Bijdrage aan werkconferentie-leerlingen-betrekken-verbeteren-onderwijs/ 23 01 2018 schoolinfo.nl Utrecht
Definitie: Participatie in overleggen van de school, betrokken zijn bij beleid en uitvoering, adviseren, meedenken, beïnvloeden en beslissen.
Vormen van participatie in drie rollen: adviseur, beslisser, uitvoerder
Uitgangspunten:
- Leerlingen en leraren zijn gelijkwaardig, niet gelijk
- De kwaliteit van het onderwijs verbetert door actieve participatie van alle geledingen in de schoolorganisatie
- door te leren van elkaar,
- nieuwe inzichten op te doen,
- ontwikkelen van begrip voor elkaar,
- door elkaar serieus te nemen
A. Beleidsterreinen:
- Buitenschoolse activiteiten
- Financiën
- Gebouwbeheer
- HRM/ personeelsbeleid
- Inhoud van het onderwijs
- Media van de school
- Organisatie van de school (“besturingsfilosofie”)
- Pedagogiek en didactiek
- Schoolregels
- Sociale veiligheid
Op welke beleidsterreinen kunnen leerlingen participeren in jouw school?
B. Vormen van participatie
- Lidmaatschap benoemingsadviescommissie
- Leerlingenraad voor hele school
- Leerlingenpanel- of klankbordgroep per leerjaar
- Leerlingencoach
- Leerlingenmediator
- Huiswerkbegeleider
- Feestcommissie
- MR
- Regulier overleg met schoolleiding
- Enquête kwaliteitsscholen
Welke vormen van participatie vind je wenselijk voor je school?
Welke combinaties van A en B vind je wenselijk voor school?
Welke rol past bij de leerling: adviseur, beslisser, uitvoerder?