LEERLINGENPARTICIPATIE & SCHOOLLEIDERS VOOR DE TOEKOMST
Hoe betrek je als schoolleider leerlingen bij de onderwijsontwikkeling op jouw school? Op 21 maart 2019 organiseert Schoolleiders voor de Toekomst de werkconferentie ‘Leerlingen betrekken bij het verbeteren van jouw onderwijs’.
Tijdens de werkconferentie ‘Leerlingen betrekken bij het verbeteren van onderwijs’op 21 maart a. zal ik als keynote spreker in vogelvlucht zien welke vormen van betrokkenheid bij de onderwijsontwikkelingen ik als leerling, leraar en schoolleider de afgelopen veertig jaar heb meegemaakt en hoe ik deze heb ervaren.
Mijn loopbaan in het voortgezet onderwijs begon in de jaren zestig als HBS-leerling in Groningen, vervolgde zich als docent Nederlands in de jaren tachtig en negentig en Friesland en eindigde als rector augustus 2018 in Noord-Holland. Ik leg mijn lessen uit mijn eigen verleden aan de deelnemers voor, ben benieuwd wat ze van mijn voorbeelden uit de praktijk vinden en sluit af met een paar valkuilen.
Stelling
Onderwijsontwikkeling is geslaagd als
- een schoolleider permanent en gestructureerd in gesprek is met collega- docenten, onderwijsassistenten, coördinatoren, met ouders uit ouderraad en/of MR en met leerlingen uit de leergingenraad en/of MR over ontwikkelingen op je school en
- medewerkers, leerlingen en ouders daadwerkelijk ervaren dat hun mening ertoe doet.
Hoe doe je dat allemaal als schoolleider met een werkdag van twaalf uur?
Naast het bezit van het noodzakelijk DNA van een schoolleider als openheid, belangstelling, empathie, vertrouwen en communicatieve vaardigheden zal de schoolleider een plan moeten hebben en zal hij/zij prioriteit moeten geven aan permanent en gestructureerd overleg met zijn/haar omgeving. 21 maart zal ik als voormalig docent en schoolleider (1979-2018) samen met de aanwezigen de bouwstenen van zo’n plan bespreken. Ik denk daarbij aan zaken als
- elkaar serieus nemen, d.w.z., van te voren afspraken maken over voorwaarden, faciliteiten voor de deelnemers aan het overleg, gelijkwaardigheid en gelijkheid, nakomen van afspraken;
- verantwoordelijkheden duidelijk maken: wat is de status van adviseren, meedenken, meepraten en beslissen;
- stip op de horizon: wat willen we bereiken, wanneer zijn we tevreden?
- mogelijkheden voor overleg in overleg zoals kantinecommissie, feestcommissie, leerlingenraad/ MR, leerlingenpanels, examenberoepscommissie, schoolplancommissie, benoemingsadviescommissie schoolleiders, lunchbijeenkomsten met de schoolleider.
Info: