LEERLINGPARTICIPATIE VERBETERT DE KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS
LEERLINGPARTICIPATIE, bijdrage 23 01 2018 schoolinfo.nl Utrecht
Participatie in overleggen van de school, betrokken zijn bij beleid en uitvoering, adviseren, meedenken, beïnvloeden en beslissen.
Drie rollen: adviseur, beslisser, uitvoerder
Uitgangspunten:
- Leerlingen en leraren zijn gelijkwaardig, niet gelijk
- De kwaliteit van het onderwijs verbetert door actieve participatie van alle geledingen in de schoolorganisatie
door te leren van elkaar, te leren van fouten, nieuwe inzichten op te doen, ontwikkelen van begrip voor elkaar, door de deelnemers serieus te nemen
- Beleidsterreinen:
- Buitenschoolse activiteiten
- Financiën
- Gebouwbeheer
- HRM/ personeelsbeleid
- Inhoud van het onderwijs
- Media van de school
- Organisatie van de school (“besturingsfilosofie”)
- Pedagogiek en didactiek
- Schoolregels
- Sociale veiligheid
- Vormen van participatie
- Lidmaatschap benoemingsadviescommissie
- Leerlingenraad voor hele school
- Leerlingenpanel- of klankbordgroep per leerjaar
- Leerlingencoach
- Leerlingenmediator
- Huiswerkbegeleider
- Feestcommissie
- MR
- Regulier overleg met schoolleiding
- Enquête kwaliteitsscholen
Welke combinaties van A en B vind je zinvol?