• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Duurzame projecten

    • Home
    • Inspiratie
    • Duurzame projecten
    • MBO OP DE ITALIAANSE TOER

    MBO OP DE ITALIAANSE TOER

    • Geplaatst door Trisha Goossens
    • categorieën Duurzame projecten, Interviews
    • Datum 20 september 2021
    • Reacties 1 reactie

    Elina Zanstra en Derk Feenstra van het MBO Terra in Groningen maken een veldbonenpizza.

    Geef mbo-leerlingen vers geoogste veldbonen en laat ze daar een eetbaar product van maken dat zo in de winkel zou kunnen liggen. Dat is wat MBO Terra in Groningen deed met Project Veldboon voor eerstejaars van de opleiding Food, life and innovation. Een goed voorbeeld van een duurzaam leermiddel. Drie leerlingen vertellen wat zij ervan leerden.

    Tekst: Trisha Goossens Foto’s: MBO Terra

    Veldbonenpasta.

    ‘We kregen de opdracht van veldbonenmeel een product te maken. Iemand uit ons groepje eet geen gluten, dus waren we er snel uit en hebben we een glutenvrije pasta gemaakt’, vertelt Lisa Rubingh (19) uit Stadskanaal. ‘Omdat de boon veel eiwitten en vezels bevat, bedachten we als doelgroep mensen die dat extraatje goed kunnen gebruiken, zoals sporters die spieren willen kweken of ouderen, voor het behoud van hun spieren.’

    Veldbonenpizza.

    Ook in de andere groepen bleken Italiaanse producten favoriet. Elina Zanstra (20) uit Groningen en Derk Feenstra (23) uit Leeuwarden kwamen na een brainstorm eerst uit op vegan kaas. Elina: ‘Maar toen het na meerdere pogingen niet lukte om de smaak goed te krijgen en het een korrelige, natte, gelachtige textuur bleef houden, zijn we in de laatste week snel overgestapt op onze tweede optie: een pizzabodem.’


    ‘We hebben de pizza laten proeven aan medestudenten, docenten en de opdrachtgever‘


    Het bleef natuurlijk niet bij het bedenken alleen, de leerlingen hebben hun producten ook gemaakt en uitgebreid getest. Derk: ‘We hebben de pizza laten proeven aan medestudenten, docenten en de opdrachtgever. De reacties waren positief. Mensen vonden het lekker omdat het veel weg had van pizza. De smaak was wel even wennen en anders dan men verwachtte.’

    Ruimte voor actuele thema’s

    Veldbonen worden vaker ingezet als vleesvervanger.

    Project Veldboon is een goed voorbeeld van een duurzaam project ingezet als leermiddel op school. Voedsel is een toegankelijk en dankbaar onderwerp om leerlingen te leren over de voedselketen, klimaatverandering en hoe zij daar zelf de regie in kunnen nemen. Juist met de veldboon kun je meer doen dan het als veevoer aan koeien te geven, wat nu vooral gebeurt. Door leerlingen in vijf weken een eetbaar product, een flyer en een verpakking te laten bedenken, komen ze in aanraking met allerlei actuele duurzame thema’s: minder vlees eten en de methaan-uitstoot terugdringen (de boon als vleesvervanger), de bio-industrie (dierenleed), lokale ingrediënten gebruiken en geen soja uit Brazilië halen (de boon groeit in Nederland, dus nauwelijks CO2 voor transport), ontbossing (voor sojateelt in het Amazonegebied), het stikstofprobleem (de wortels van de boon houden stikstof vast), het overmatig gebruik van kunstmest (niet nodig voor veldbonen) en voedselefficiëntie (plantaardige voeding niet door dieren laten omzetten in vlees, maar het zelf opeten).

    Korte voedselketen

    ‘Toen ik begon, wist ik niks over de eiwit-voedseltransitie. We hebben geleerd dat lokaal verbouwen van voedsel erg belangrijk en duurzaam is, net als de keuze van het gewas en het belang van een gezonde bodem’, vertelt Derk. ‘De eerste duurzame stap is minder consumeren. We eten met z’n allen te veel of gooien te veel weg. Ook is het beter voor onze gezondheid. Een groot probleem in onze maatschappij is niet voor niks overgewicht.’

    Voor Lisa, vegetariër, was het bekender terrein, zij deed eerder een koksopleiding. ‘Voeding vind ik interessant. Wat het doet met je lichaam en de wereld. Vanuit mijn vorige opleiding wist ik wel iets over eiwitten, maar niet heel veel. Verder heb ik geleerd over de voedselketen, en dat je die zo kort mogelijk moet houden. Je ziet in zo’n project hoeveel je voor de natuur kunt doen en dat is nodig omdat de wereld het anders niet gaat redden.’

    Elina, wiens ouders al twintig jaar een biologische supermarkt hebben in Drachten, vond het lokale aspect mooi. ‘De veldbonen kwamen zó van het land waar wij les hadden, dus was er nauwelijks transport nodig.’


    ‘Door dingen te onderzoeken en uit te vinden,
    onthoud je het veel beter’


    Het werken in projectvorm heeft meer voordelen. Denk aan het leren plannen, de taken verdelen, nadenken over doelgroepen en marketing, samenwerken, presenteren. En als je daar ook nog een prijs mee wint, is het helemaal geslaagd. ‘We kregen gelijk te maken met dingen waar je je eerst nooit mee bezig hield: productontwikkeling, duurzame en milieuvriendelijke verpakking, voedingswaarden en doelgroepen. Het is leuk om een eindproduct af te leveren aan een opdrachtgever, maar beloond worden met de Impact Prijs was echt top!’

    Derk Feenstra.

    Derk merkte dat hij meer leerde door zelf aan de slag te gaan: ‘In een les wordt veel verteld, maar vaak komt niet alles binnen. Door dingen te onderzoeken en uit te vinden, onthoud je het veel beter.’

    Leren voor de toekomst

    Alle drie onderschrijven ze het belang van dit soort duurzame projecten op school. Lisa vindt school dé plek om te leren voor werk en over het leven. Volgens Elina kan het bedrijven ook tijd schelen: ‘Door samen te werken met scholen kunnen ze vraagstukken oplossen, terwijl wij ervan leren.’ Derk vindt duurzame projecten op school echt iets van deze tijd en voor in de toekomst. ‘Ik denk dat er in elke sector wel dingen beter kunnen.’

    Aanpak NADO
    De Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs (NADO) besteedt regelmatig aandacht aan concrete duurzame projecten in het onderwijs. Wij doen dit vooral tijdens cursussen en trainingen waar we projectonderwijs in de bredere context plaatsen van bijvoorbeeld klimaatverandering, ecologie en economie. Als basis nemen we dan vooral de 17 Sustainable Development Goals (SDG‘s) van de Verenigde Naties.

    • Share:
    author avatar
    Trisha Goossens

    Vorig bericht

    GENERATIEGERECHTIGHEID
    20 september 2021

    Volgend bericht

    AFVALHELD OP KOERS
    21 september 2021

    Misschien is dit ook interessant

    Ecosafarie2023Dld_stranddiertjes
    OP ECOSAFARI IN DUITSLAND: BUITEN LEREN IN DE NATUUR
    24 mei, 2023
    RosaGroen1
    ‘DUURZAAMHEID IS GEEN VRAAG MAAR EEN PLICHT’
    10 mei, 2023
    WienekeMaris2
    ‘MAAK RUIMTE VOOR VERBONDENHEID MET DE NATUUR, DAN KOMT DE ZORG ERVOOR VANZELF’
    4 maart, 2023

      1 Comment

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Lesmateriaal
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo