• Home
  • Over ons
    • Wat willen wij?
    • Waarom?
    • Wat doen we?
    • Ons team
    • Financiën
    • Ambassadeurs
    • Statuten
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
    • Wat willen wij?
    • Waarom?
    • Wat doen we?
    • Ons team
    • Financiën
    • Ambassadeurs
    • Statuten
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    De school van de toekomst

    • Home
    • Inspiratie
    • De school van de toekomst
    • MÉÉR AANDACHT VOOR DE PROBLEMEN VAN DEZE TIJD

    MÉÉR AANDACHT VOOR DE PROBLEMEN VAN DEZE TIJD

    • Geplaatst door Trisha Goossens
    • categorieën De school van de toekomst, Interviews
    • Datum 10 juli 2021
    • Reacties 1 reactie
    Dione Zijp (links) en Winnie Oussoren©Hans van der Woerd

    Dione Zijp (links) en Winnie Oussoren.

    Wat vinden scholieren zelf van het huidige onderwijs? Hoe ziet hun school van de toekomst eruit? Hoe denken ze over duurzaamheid en klimaat in relatie tot vakken, toetsen en docenten? NADO organiseerde in De Groene Afslag in Laren een gesprek met tien leerlingen uit heel Nederland, van Friesland tot en met Limburg. Heleentje Swart van SPARK the movement leidde het gesprek.

    Tekst: Henk Tameling Foto’s: Hans van der Woerd

    ‘De docent heeft echt meer vrijheid nodig om de grote problemen van deze tijd aandacht te geven!’ Dat zegt Winnie Oussoren uit Alphen aan den Rijn, die op dit moment wacht op de uitslag van haar VWO-eindexamen. Ook Dione Zijp, klasgenoot van Winnie is er stellig over: ‘We hebben het in de afgelopen zes jaar nauwelijks gehad over klimaatonderwerpen, behalve bij aardrijkskunde. Terwijl je dit ook heel goed kunt behandelen bij geschiedenis, maatschappijleer, biologie en Nederlands. Ook zijn we nooit geactiveerd om er iets mee te doen. Ik voel dat als een gemis. Kennis is één ding, maar dit in de praktijk ondervinden vind ik in deze tijd minstens zo belangrijk!’

    Aandacht voor actualiteit

    Tamar ten Have met SDG 4.

    Op de scholengemeenschap Huizermaat in Huizen is een Circuleerlingenraad. Tamar ten Have uit Huizen legt een link tussen aandacht voor klimaatproblemen in de klas en persoonlijke ontwikkeling: ‘Door de raad hebben we aandacht voor de problemen waar we wereldwijd voor staan. En aandacht voor de actualiteit is van belang voor de ontwikkeling van ons als jongeren.’


    ‘Als je op school niet geconfronteerd wordt met de actualiteit, kun je ook nooit de urgentie daarvan inzien’


    ‘Dat klopt’, zegt Dione die buiten school actief is bij Youth for Climate, ‘Wat wij op onze school leren sluit totaal niet aan bij waar wij echt mee bezig zijn, wij zijn disconnected’. Als voorbeeld noemt zij de Gouden Eeuw en het gebrek aan een link met de actuele discussie over slavernij, Black Live Matters en discriminatie. ‘Als je op school niet geconfronteerd wordt met de actualiteit, kun je ook nooit de urgentie daarvan inzien. Op school begint je kennis. Maar ook leer ik daar graag iets mee te doen.’

    Klimaatverandering, een links onderwerp?

    In hoeverre is klimaatverandering een links item? Sietske Huybers zit in de tweede klas van het Spinoza Lyceum in Amsterdam en heeft een duidelijke mening: ‘Duurzaamheid is niet iets van links. Als Nederland onder water komt te staan, hebben linkse en rechtse mensen daar allemaal mee te maken.’ Dione probeert het te verklaren: ‘Het feit dat duurzaamheid wordt geframed als ‘links’ komt doordat het op school niet wordt onderwezen’. Tamar merkt wel een zekere angst bij de schoolleiding om bijvoorbeeld inclusiviteit op school aan de orde te stellen. Toen de Circuleerlingenraad op Instagram iets wilde plaatsen over LHBTI, deed de schoolleiding daar moeilijk over. ‘Dat snap ik wel’, zegt Tamar, ‘Dat je als school goed wilt afwegen hoe je naar buiten over komt, maar toch is het belangrijk om daar een manier voor te vinden.’

    Docenten en lesgeven

    Sietske Huyberts.

    Winnie gaat daarop in door te benadrukken dat docenten, de directie en de leerlingen een goede relatie met elkaar moeten opbouwen. ‘Door veel en open met elkaar te praten, bouw je vertrouwen en begrip op. Tamar: ‘Van belang is de dialoog tussen docenten en leerlingen in plaats van de monoloog’.
    Winnie ziet ook meerwaarde: ‘Het wordt veel persoonlijker als de docent en leerlingen samen aan het werk zijn, ook buiten het leslokaal’. Dione heeft ervaren hoe positief excursies in de regio en gastlessen werken. Volgens Winnie worden leerlingen van buitenschools leren veel zelfstandiger en zij verbindt er zelfs een soort motto aan: ‘Leren uit liefde voor het leven!’


    ‘Als je iets gaat onderzoeken, blijft het veel langer hangen dan bij zo’n toets’


    De jongeren merken wel dat de exameneisen weinig ruimte laten voor andere onderwerpen dan die zijn voorgeschreven bij de examens. Toch is er in de onderbouw volgens hen best ruimte voor meer projecten over klimaatverandering en duurzaamheid. Ook Tamar merkt de druk van de cijferrace en ‘de verplichting om hoge cijfers te scoren.’ Sietske denkt dat leerlingen vooral leren voor een toets. ‘Als je iets gaat onderzoeken, blijft het veel langer hangen dan bij zo’n toets.’ Minder lesstof consumeren dus, en het leren meer actief en in dialoog vormgeven.

    8,5 miljard voor onderwijs

    Aan het einde van het gesprek werpt gespreksleider Heleentje Swart de vraag op in hoeverre de 8,5 miljard euro die recent voor het onderwijs is vrijgemaakt, goed besteed kan worden om achterstanden weg te werken. Winnie vindt dat er al voor corona sprake was van achterstanden en dat dit geld niet voor de korte maar voor de langere termijn gebruikt moet worden om het onderwijs te verbeteren. Hoog op haar verlanglijstje staat de actieve participatie van leerlingen bij het vormgeven van hun leren, hun toekomst: ‘Volwassenen moeten leren om écht naar ons te luisteren. Ik merk dat ze dat nog vaak erg lastig vinden, omdat ze vast zitten aan ideeën over hoe het moet, hoe het hoort, en wat wel en wat niet kan’.


    Met een serieus gesprek met leerlingen zouden de politici een goede start maken


    Dione ziet het geld beter besteedt bij verandering van het curriculum en bij verlaging van de werkdruk van docenten, ook om ‘het beroep van docent aantrekkelijker te maken.’ Een mooi advies aan de nieuwe bewindslieden die zich mogen buigen over het onderwijs van de toekomst. Met een serieus gesprek met leerlingen zouden de politici een goede start maken.

    Zweten, weten, vergeten

    Een paar weken na ons gesprek is Winnie Oussoren benoemd tot voorzitter van Youth for Climate NL. We zullen in die rol nog veel van haar horen. In diezelfde week nam Nienke Luijckx afscheid als voorzitter van LAKS. In een interview met dagblad Trouw van 8 juli geeft ook zij een duidelijke mening over ons huidige onderwijs: ‘Het onderwijssysteem van nu leent zich niet voor de 21ste eeuw. Laat corona het startschot zijn om bijvoorbeeld iets aan de motivatie van leerlingen te doen. Dat die zo laag is, komt mede door het curriculum dat verouderd is. Ook de manier van toetsen zou anders moeten. ‘Zweten, weten, vergeten’, noemde ik het model waarin we nu werken: je even opladen voor een toets en daarna alles weer kwijt zijn.’

    Meer gesprekken met leerlingen
    Dit was een samenvatting van de eerste gespreksronde. Van de tweede gespreksronde, met de leerlingen Kiki Engels, Sterre Jongsma, Isabelle Kikstra en Sytse Fortuin, is de uitzending te bekijken.

    De deelnemers van de tweede gespreksronde, vlnr: Isabelle Kikstra, Sytse Fortuin, Sterre Jongsma (Kiki Engels staat niet op de foto).

    Eindredactie en samenstelling: Henk Tameling.
    Met dank aan Leren voor Morgen, Heleentje Swart en Logitech.

    • Share:
    author avatar
    Trisha Goossens

    Vorig bericht

    DE STELLING VAN JULI
    10 juli 2021

    Volgend bericht

    OMZIEN IN VERWONDERING EN BEWONDERING
    3 september 2021

    Misschien is dit ook interessant

    Yvette
    YVETTE BAREWIJK KLEEDT HET ONDERWIJS IN EEN DUURZAAM JASJE
    18 december, 2022
    52331199987_2239f608ff_o
    DE BESTE STUDIE GAAT OVER DE THEMA’S VAN DEZE TIJD
    14 december, 2022
    44F263B2-67A0-4380-A7D6-C5366DD8DACE
    ‘DE SLEUTEL TOT GELIJKWAARDIGHEID IS ZELF MEEDOEN’
    26 oktober, 2022

      1 Comment

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo