• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Interviews

    • Home
    • Inspiratie
    • Interviews
    • MEESTER ROBERT MAAKT DE WERELD GROENBLAUW

    MEESTER ROBERT MAAKT DE WERELD GROENBLAUW

    • Geplaatst door Henk Tameling
    • categorieën Interviews
    • Datum 4 oktober 2023
    • Reacties 0 reactie

    Meester Robert met leerlingen Miral en Huseyin op het groenblauwe schoolplein van de Oranjeschool in Rotterdam.

    Hij doet het voor de kinderen, voor de omgeving. Hij doet het samen met zijn collega’s. In een wijk die hij op zijn duimpje kent. Duurzame docent Robert Kwist en kinderen, ze horen bij elkaar als de Euromast bij Rotterdam.

    Tekst: Henk Tameling Foto: Robert Kwist

    Bij Robert mogen kinderen zelf hun plan trekken, Robert geeft ze de tekentafel om hun ideeën vorm te geven. Robert helpt en vindt binnen en buiten school steun voor zijn plannen. Het resultaat mag er zijn: een groenblauw schoolplein voor alle kinderen van de Oranjeschool en uit de wijk in Rotterdam-Zuid. Groen vanwege de natuur, blauw vanwege de verbeterde waterhuishouding.

    Oog voor talent

    De jury van de verkiezing Duurzame Docent van het jaar beloonde het werk van Robert Kwist (Rotterdam, 1977) met de eervolle titel van Duurzame Docent 2022 in het po. Een beloning voor zijn doorzettingsvermogen en werk in de Rotterdamse Afrikaanderwijk, waar hij na zijn studie begon als cultureel werker. Maar liefst twee decennia zette hij zich in voor de buitenschoolse opvang. Rijnmond TV maakte in 2020 een portret van hem onder de titel Meester Robert. Hierin zegt hij onder andere ‘Ik heb de baan van mijn leven.’ Hij werkt als pedagogisch medewerker in de kinderopvang, speelt piano met de kids, inspireert ze om het beste uit zichzelf te halen en soms is hij zelfs een vaderfiguur: ‘Het zat er al jong in. Ik ben opgegroeid zonder vader en nam als grote broer mijn zusje vaak op sleeptouw. Onbewust wist ik toen al dat ik dit wilde, denk ik.’

    Stenen omgeving vergroenen

    In 2022 vroeg de Oranjeschool Robert te komen werken op deze PCBO-school in de wijk Bloemhof. Hij werkte al 24 jaar met de school samen en 15 jaar lang verzorgde hij er de TSO en gaf hij les in sociale vaardigheden. Een van de eerste projecten die Robert als nieuwe medewerker van de school uitvoerde, was de vergroening van het schoolplein. Robert over het eindresultaat: ‘We hebben nu een educatieve moestuin en een mooie klimboom, en een boomhut met een glijbaan. Er zijn bosjes, appelbomen en hoogteverschillen. Op de ondergrond liggen houtsnippers. En we hebben een “buitenklaslokaal” met een podium waar je ook kunt optreden.’


    ‘Het eindresultaat: een mooi groenblauw schoolplein met buitenlokaal en educatieve tuin. Iedere TSO ben ik bezig met de kinderen in de tuin, onderhouden we planten en natuurlijk proeven we van alles’


    Hoe heeft Robert een stenen omgeving groener kunnen maken? Robert: ‘Omdat ik 15 jaar op een stenen schoolplein heb gestaan en dit geen toevoeging vond, ben ik naar meester Ralf (de directeur, HT) gegaan en ik heb aangegeven dat het plein echt moest veranderen voor een gezonde, uitdagende, natuurlijke omgeving waar kinderen fijn kunnen spelen, bewegen en leren.’ Samen met meester Jasper (LekkerFit!-gymdocent) gingen ze op onderzoek naar mogelijkheden en kwamen in aanraking met de Groene Revolutie Schoolpleinen van IVN Natuureducatie. De plannen deelde Robert met de kinderraad waar hij voorzitter van is. Nadat die de plannen goedkeurde, en IVN en de gemeente Rotterdam geheel overtuigd waren en de subsidie subsidieaanvraag was verleend, konden ze beginnen. ‘Er is nu een ton die regenwater opvangt om de tuin te besproeien en het riool te ontlasten. Ook heeft een loodgieter uit onze straat een waterpunt aangelegd zodat er voor de kinderen een drinkpunt is bij warm weer. Het eindresultaat is een mooi groenblauw schoolplein met een buitenlokaal/podium en een educatieve tuin. Iedere TSO ben ik bezig met de kinderen in de tuin, onderhouden we planten en natuurlijk proeven we van alles.’

    Waardebewustzijn

    Op de vraag waarom hij dit werk doet, antwoordt hij: ‘Ik vind het belangrijk dat kinderen zich bewust zijn van de waarde die het leven biedt. Ze mogen de basis nooit vergeten. Duurzaamheid heeft voor mij met kernwaardes te maken. Die leren wij ze elke week en die worden op het plein ook uitgevoerd. Natuurlijk hoort erbij dat ze zich realiseren dat zij een onderdeel zijn van onze mooie Aarde. Wees daar zuinig op.’


    Samen met de kinderraad heeft hij alle betrokkenen enthousiast gemaakt voor zijn groene plannen


    Mensen uit de omgeving van de duurzame docent van 2022 omschrijven hem als een teamplayer: samen met de kinderraad heeft hij alle betrokkenen enthousiast gemaakt voor zijn groene plannen. Hij helpt leerlingen waar dat nodig is, en kijkt daarbij verder dan het schoolplein. Robert is een inspirator: hij laat positief voorbeeldgedrag zien en weet docenten te enthousiasmeren om zelf les te geven op het groene schoolplein. Hij heeft een groot hart voor zijn leerlingen, die het lang niet altijd makkelijk hebben; armoede en ongeletterdheid komen veel voor in Rotterdam-Zuid. En zoals de jury van de Duurzame Docent verkiezing het verwoordde:’ Elke school verdient een Meester Robert.’

    Méér tijd voor natuureducatie

    Als we doorpraten over het onderwijs, blijkt het een en al passie en trots bij Meester Robert: ‘Onderwijs is een supermooi vak en ik ben trots om er nu in te werken. Maar ik zou het nog mooier vinden als er via de overheid naast de belangrijke reken- en taallessen ook meer tijd wordt gecreëerd voor natuureducatie. En op langere termijn hoop ik dat er meer scholen een groenblauw schoolplein kunnen realiseren. Als wij duurzaamheid aanleren aan de jongsten, zullen die lessen voor de rest van hun leven bij hun blijven. Ik ben trots dat ik nu zie dat de duurzaamheid bij ons op school verborgen talenten bij kinderen naar boven brengt. Kinderen zijn meer betrokken, werken beter samen, hebben meer respect voor de natuur en ze leren hoe dingen groeien. Dat je iets plant en kan eten.’

    Het advies van Robert: ‘Neem contact op met het IVN.  Die hebben heel veel inspirerende onderwerpen en thema-activiteiten. En vergeet niet dat veranderingen doorvoeren tijd kost. Geef dus niet op!’

    Ben of ken jij een Duurzame Docent?
    Meld jezelf of de ander dan zeker aan voor de verkiezing van de Duurzame Docent van 2023! Op 14 maart 2024 worden de winnaars per schoolsoort bekendgemaakt op een feestelijk evenement.

    • Share:
    author avatar
    Henk Tameling

    Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine.
    Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( voorzitter bestuur Vrienden van het Museum).

    Vorig bericht

    ‘ANDERS KIJKEN, ANDERS DENKEN, ANDERS DOEN’
    4 oktober 2023

    Volgend bericht

    NIEUWE LESBRIEVEN ECONOMIE OVER DUURZAME THEMA'S
    4 oktober 2023

    Misschien is dit ook interessant

    lector-Kees-Klomp_DSC7043
    IN DE BETEKENISECONOMIE LATEN WE ONS RAKEN DOOR PROBLEMEN; ZODAT WE ER IETS AAN KUNNEN DOEN
    6 september, 2023
    RosaGroen1
    ‘DUURZAAMHEID IS GEEN VRAAG MAAR EEN PLICHT’
    10 mei, 2023
    WienekeMaris2
    ‘MAAK RUIMTE VOOR VERBONDENHEID MET DE NATUUR, DAN KOMT DE ZORG ERVOOR VANZELF’
    4 maart, 2023

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • Duurzaamheidseducatie
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Europese initiatieven
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Lesmateriaal
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Partnerschap
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo