• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Blog

    • Home
    • Inspiratie
    • Blog
    • NAAR ANDER ECONOMIEONDERWIJS

    NAAR ANDER ECONOMIEONDERWIJS

    • Geplaatst door Henk Tameling
    • categorieën Blog, De school van de toekomst
    • Datum 7 september 2021
    • Reacties 1 reactie

    De onderwerpen voor een economieles liggen eigenlijk voor het oprapen, je hoeft de krant maar open te slaan en de actualiteit biedt genoeg inspiratie. Toch blijkt het voor veel economiedocenten lastig die voorbeelden te gebruiken. Daar moet dus wat aan gebeuren, in het belang van de leerlingen, vinden Casper Jorna en Henk Tameling. 

    In de nacht van 1 op 2 januari 2019 verloor containerschip MSC Zoe 342 containers in de Noordzee boven de Nederlandse Waddeneilanden. Het water, de eilanden en de Gronings-Friese kuststranden waren bezaaid met autostoeltjes, speelgoed, krukjes en andere spullen. Naar schatting is er 3,2 miljoen kilo aan spullen overboord gegaan en lagen er 24 miljoen plastic korrels op de stranden. Een jaar na de ramp lag er nog 800.000 kilo afval in de zee.

    De ramp met de MSC Zoe lijkt een uitermate geschikte casus om te behandelen in de economielessen van het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Immers, nogal wat feiten en waarden die in onze moderne maatschappij spelen, komen aan de orde bij deze ramp. Om er een paar te noemen: de groei van bulkgoederenvervoer, ons ‘Action’-consumptiepatroon, de invloed van de Chinese economie, de effecten van verpakkingsmateriaal op de natuur, ende waarde van het Werelderfdeel van de Waddenzee.

    Geen tijd voor actualiteit

    In de praktijk komen docenten helaas vaak niet toe aan het behandelen van de actualiteit in hun lessen. Dat komt door tijdgebrek, door de exameneisen en de stof uit het boek die nog behandeld moet worden. Ze varen daarom op de vertrouwde en veel gebruikte onderwijsmethodes, die daarmee overheersen op de schoolboekenmarkt. De gevolgen laten zich raden.

    Een groot deel van de leerlingen haalt dus een diploma met weinig ervaring in het analyseren van actuele, betekenisvolle onderwerpen en nieuwe inzichten en opvattingen over onze westerse consumptiemaatschappij. In de hectiek van de dagelijkse onderwijspraktijk komen docenten niet toe aan andere opvattingen over het BNP, aan de circulaire economie, aan de economische gevolgen van klimaatonderwerpen zoals opwarming van de aarde, aantasting van de biodiversiteit en uitputting van de mondiale grondstoffenvoorraad. Uit onderzoek van Youth for Climate weten we hoezeer leerlingen het bespreken van ándere, actuele onderwerpen in de klas missen. Denk aan true pricing, wat is een duurzame economie of de maatschappelijke en economische effecten van de industrie en intensieve landbouw en veeteelt op gezondheid, natuur en milieu.

    Toekomstbestendig onderwijs

    Door verbetering van les- en studiemateriaal voor docenten vanuit duurzaamheidsperspectief wil de stichting Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs (NADO) hierin verandering brengen, en zo zorgen voor toekomstbestendig onderwijs. Wij willen een actuele en objectieve bijdrage leveren aan kennisvermeerdering en onderzoeksopdrachten over de samenhang in duurzame onderwerpen als klimaat- en energietransitie, biodiversiteit, voedselproblematiek en circulaire economie.

    We kunnen een intensiever en inhoudelijker samenwerking tussen docenten en leerlingen mogelijk maken

    Door docenten te ondersteunen willen we hen faciliteren om meer aandacht te kunnen besteden aan feiten over en waarden van urgente en actuele onderwerpen die van invloed zijn op het leven van onze toekomstige wereldburgers. Ook kunnen we een intensievere en inhoudelijker samenwerking tussen docenten en leerlingen stimuleren en mogelijk helpen maken. Minstens zo belangrijk is dat we docenten ook in staat stellen zelf materiaal te ontwikkelen en dat te delen met collega’s en desgewenst met leerlingen. Daarvoor hebben wij E2 bedacht, het Online Project Economie en Ecologie. Hierin ontwikkelen we met feedback van collega’s lesmateriaal op een vakoverstijgende manier. We gebruiken het virtuele platform Guides.co om de gebruikers de gelegenheid te bieden met elkaar te communiceren over hun ervaringen met dit soort thema’s in de klas.

    Uitgangspunten

    De uitgangspunten van het project E2 zijn o.a.: diversiteit in visies op economie, zoals circulaire economie en betekeniseconomie naast de klassieke theorieën, bevorderen van systemisch denken en doorgronden van complexiteit van duurzame thema’s en open source: gratis beschikbaar op het online platform Guides. Andere uitgangspunten zijn: economie in relatie tot andere vakken zoals filo/ak/gs/sk/na/wi/bi; actieve vormen van didactiek met participatie van leerlingen; bottum up: co creatie van docenten vanaf de start.

    Onze educatieve uitgangspunten zijn: vakoverstijgend, systematisch, op samenwerking gericht, combinatie van theorie en praktijk, leerlinggericht, wetenschappelijk verantwoorde en actuele informatie. Voor een toelichting hierop zie het kader onderaan dit artikel.

    Uitnodiging

    Wij nodigen docenten en studenten economie van harte uit om vanaf het begin mee te denken en/of mee te werken aan dit project voor toekomstigbestendig economieonderwijs. Voor voorbeelden van andere projecten en hoe we die hebben ingericht, klik hier. Je kunt je belangstelling kenbaar maken bij Henk Tameling via henk@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Het onlineproject E2 is een initiatief van non-profit stichting Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs (NADO). Wij werken samen met de coöperatie Leren voor Morgen. De projectgroep bestaat uit Casper Jorna, Douwe Jan Joustra, Frank Kroondijk, Henk Tameling, Tim Bult.

    Domeinen
    In het E2-project komen de volgende domeinen aan bod: de circulaire en betekeniseconomie (met elementen van economie, biologie, scheikunde, sociologie); biodiversiteit (met elementen van biologie, aardrijkskunde, systeemdenken); politiek en ethiek (met elementen van maatschappijleer, ethiek, filosofie); educatief: onderzoekend, samenwerkend, actueel, vakoverstijgend, interdisciplinair leren.

    Voorbeelden van te behandelen thema’s
    We denken o.a. aan de volgende thema’s die aan bod kunnen komen: circulaire versus lineaire economie, sharing economy, recycling in relatie tot de (economische) waarde van ecologie bezien vanuit natuur en antropocentrisch; het BNP versus de gelukseconomie; de winst- en verliesrekening van mensen, bedrijven, water, lucht, grond(-stoffen), bodem; waarden:  economische  en financiële vormen zoals geld, bitcoins, aandelen, belastingen, vermogen en  ethische waarden: geluk, gezondheid, natuur; zingeving: economisch en ecologisch; de drijfveren van mensen en organisaties (profit, non profit; inspirerende voorbeelden: Kate Raworth – inclusieve economie; Jan Jonkers – nieuwe verdienmodellen, Kees Klomp, Klaas van Egmond, Jan Rotmans / Derk Loorbach – Transities en transities managen.

    Nadere toelichting op educatieve uitgangspunten
    Vakoverstijgend: een monomane behandeling vanuit het perspectief van afzonderlijke vakken belemmert het overzicht op het gehele onderwerp van klimaatverandering. Om samenhang tussen ontwikkelingen te kunnen zien, kiezen wij voor een vakoverstijgende benadering.

    Systemisch: een voedselketen is alleen te begrijpen als de losse onderdelen ervan in hun samenhang worden bekeken. De veranderingen op het gebied van biodiversiteit zijn o.i. alleen te verklaren en te begrijpen uit een geheel van oorzaken op het gebied van landbouw, economie, klimaat en energie.

    Samenwerking: door gebruik te maken van elkaars kennis en kunde ontstaan personele en vakinhoudelijke dwarsverbanden. Deze helpen complexe vraagstukken te onderzoeken en te duiden.

    Theoretisch en praktisch: het cursusmateriaal is te gebruiken in de les- en examenpraktijk van de docent en het sluit aan bij de voorstellen van currucilum.nu.

    Leerlinggericht: in de cursus wordt consequent aandacht besteed aan gespreksvoering met leerlingen om door vraagstelling onderwerpen beter te kunnen begrijpen. NADO werkt daarom samen met docenten filosofie.

    Wetenschappelijk verantwoorde en actuele informatie: door nauw samen te werken met wetenschappers op gebied van duurzame onderwerpen biedt NADO verantwoorde informatie aan die een grote mate van actualiteit bezit.

    • Share:
    author avatar
    Henk Tameling

    Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine.
    Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( voorzitter bestuur Vrienden van het Museum).

    Vorig bericht

    OMZIEN IN VERWONDERING EN BEWONDERING
    7 september 2021

    Volgend bericht

    GEEF VORM AAN JE EIGEN DUURZAME ONDERWIJS
    13 september 2021

    Misschien is dit ook interessant

    Afbeelding8
    HUNGARY: THE REAL SCHOOL IS MAKING IT REAL
    18 december, 2022
    DDV 231122 03
    2023: MEER SAMENWERKEN, MEER DOEN
    17 december, 2022
    foto blog 3
    WAT KAN DE KRACHT VAN VERBEELDING DOEN?
    11 december, 2022

      1 Comment

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo