• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Evenement

    • Home
    • Inspiratie
    • Evenement
    • NADO ON TOUR: TIJD VOOR NIEUW ECONOMIE-ONDERWIJS!

    NADO ON TOUR: TIJD VOOR NIEUW ECONOMIE-ONDERWIJS!

    • Geplaatst door Trisha Goossens
    • categorieën Evenement
    • Datum 24 september 2022
    • Reacties 1 reactie

    Hoe kan economie-onderwijs jongeren goed voorbereiden op hun toekomst? In aanloop naar de Nationale Week van het Economie-onderwijs (13-18 nov) reist de Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs (NADO) het land door om in vijf bijeenkomsten het gesprek aan te gaan tussen docenten, wetenschappers en anderen die toe zijn aan vernieuwing van het economie-onderwijs. Zie hieronder het programma per locatie. Denk en praat je mee?

    Als je het economie-onderwijs op vo, hbo en wo van nu vergelijkt met dat van een aantal decennia geleden, lijkt er niet veel veranderd te zijn. Terwijl de wereld om ons heen toch wel degelijk anders in elkaar zit: de globalisering, kloof tussen arm en rijk, het tekort aan voedsel en grondstoffen, de gevolgen van klimaatverandering.

    Om te zorgen dat onze toekomstige economen goed voorbereid zijn op deze prangende thema’s heeft NADO het initiatief genomen te komen tot vernieuwd en ánder economie-onderwijs. In sessies met docenten, economen en andere wetenschappers wordt al ruim een jaar gewerkt aan een nieuwe lesmethode: Economie en Ecologie, waarin ruimte komt voor de actuele kwesties en nieuwe theorieën die zijn opgekomen.

    Nauwelijks duurzame thema’s

    Want hoe zorgen we dat jongeren weten hoe de systemen van nu werken en hoe rusten we ze toe met de competenties om de wereld te verduurzamen? In het huidige curriculum overheersen de klassieke economische theorieën en ontbreken veel van de duurzame thema’s waar de media bol van staan. Ook in de schoolboeken is de traditionele visie op economie leidend, en de marktleiders in de onderwijsuitgeverij lopen zeker niet voorop om de inhoud aan te passen. Dus hoe moeten de leerlingen en studenten van nu zich voorbereiden op die ándere toekomst, waarin zeker niet alles zal gaan zoals de oudere generatie van oudsher gewend is? En hoe pak je dat als docent aan en in welke vakken kun je aan de slag met bijvoorbeeld een integrale benadering van wereldwijde problemen als voedsel- en grondstoffenschaarste?

    Veel vragen en veel mogelijkheden waarbij we graag de hulp en betrokkenheid inroepen van eenieder die hierover ideeën heeft! Dus kom naar een van de bijeenkomsten en draag bij aan de toekomst van jongeren!


    13 oktober – LEEUWARDEN

    met:

    Heleentje Swart, Circulair Friesland, Spark the movement
    Taeke Tuinstra, docent/onderzoeker binnen de minor Betekeniseconomie NHL-Stenden

    Gespreksleider: Douwe Jan Joustra, expert op gebied van circulaire economie, docent en bestuurslid NADO 

    AANMELDEN LEEUWARDEN


    20 oktober – UTRECHT

    met:

    Bas van der Broek, docent economie en actief VECON-lid
    Patrick van der Hofstad, directeur stichting Technotrend
    Pieter Lossie, adviseur VO-raad, oud-voorzitter LAKS

    Gespreksleider: Douwe Jan Joustra, expert op gebied van circulaire economie, docent en bestuurslid NADO 

    AANMELDEN UTRECHT


    27 oktober – GRONINGEN

    met:

    Kees Klomp, lector Betekeniseconomie Hogeschool Rotterdam, auteur van Thrive en De Betekeniseconomie
    Petra Prescher, uitgever economie Noordhoff, Groningen
    Bas van der Broek, docent economie en actief VECON-lid

    Gespreksleider: Henk Tameling, oud-schoolleider en voorzitter NADO

    AANMELDEN GRONINGEN


    10 november – MEPPEL

    met:

    Alex van Oost, oprichter van Northern Innovation lab Circular Economy (NICE)
    Kees Klomp, lector Betekeniseconomie Hogeschool Rotterdam, auteur van Thrive en De Betekeniseconomie

    Gespreksleider: Douwe Jan Joustra, expert op gebied van circulaire economie, docent/bestuurslid NADO

    AANMELDEN MEPPEL


    17 november – AMSTERDAM

    met:

    Bas van der Broek, docent economie en actief VECON-lid
    Casper Jorna van kennisplatform Guides.co
    Maarten Nijman van ONE (Our New Economy)

    Gespreksleider: Henk Tameling, oud-schoolleider en voorzitter NADO

    AANMELDEN AMSTERDAM

    We vragen voor deelname een kleine financiële bijdrage om de onkosten te dekken.


    18 november – Slotbijeenkomst Week van het Economie Onderwijs

    Afsluiting en terugblik op de eerste editie van de Week van het Economie Onderwijs in Pakhuis de Zwijger. Houd de website in de gaten voor het programma en hoe je je kunt aanmelden.

    Waarom is ander economie-onderwijs nodig?

    Arjen Wals (hoogleraar Wageningen Universiteit):
    ‘Het reguliere onderwijs is bijna volledig gericht op het versterken van de economie en gaat grotendeels voorbij aan de hedendaagse duurzaamheidskwesties. Daardoor missen jongeren het noodzakelijke basisdenken om wereldwijde problemen, zoals over voedselzekerheid, biodiversiteit of grondstoffenschaarste het hoofd te bieden. We moeten jongeren opleiden en uitrusten met competenties die hen in staat stellen de wereld te verduurzamen.’  

    Maarten Nijman (Our New Economy):
    ‘We hebben een enorme behoefte aan kritisch denkende leerlingen die goed weten wat de uitdagingen van de 21ste eeuw zijn. En echt niet om de problemen op hun bordje te leggen, maar om ze toe te rusten om met de problemen om te gaan en de huidige generatie ter verantwoording te roepen. En er zijn al docenten die hier invulling aan proberen te geven. Zij worden door het onderwijssysteem, het curriculum en de examenprogramma’s eerder tegengewerkt dan geholpen. Als we deze groep kunnen ondersteunen en versterken, dan ontstaat er meer druk op dat systeem.’
    Lees het gehele interview met Maarten Nijman over de noodzaak van ander economie-onderwijs.

    Pieter Lossie (VO-raad en oud-voorzitter LAKS):
    ‘Als we vroeg beginnen met het verweven van duurzaamheid in het gehele onderwijs, zullen leerlingen de kans krijgen het duurzaamheidsprincipe in de loop der tijd persoonlijk te laden en breed toe te passen in het leven dat voor deze leerlingen nog grotendeels voor hen ligt. Dit essentiële aanbod is daarmee iets dat ik iedere leerling gun, niet alleen zij die een keuzevak duurzaamheid kiezen.’
    Lees het gehele interview met Pieter Lossie over de noodzaak het onderwijs te verduurzamen.

    NADO on Tour is powered by: NADO, De Duurzame Adviseurs, Circulair Friesland Leeuwarden, Noorderpoort SDG House Groningen, NICE

    • Share:
    author avatar
    Trisha Goossens

    Vorig bericht

    ‘HOE LEREN WE LEERLINGEN KRITISCH DENKEN?’
    24 september 2022

    Volgend bericht

    GI-GA-GROENE VERHALEN GEVEN KINDEREN GRIP
    25 september 2022

    Misschien is dit ook interessant

    Climate-Change-Challenges_ill
    DUURZAAM ONDERWIJS OM JE VOOR TE BEREIDEN OP DE TOEKOMST
    18 mei, 2023

      1 Comment

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • Duurzaamheidseducatie
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Europese initiatieven
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Lesmateriaal
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Partnerschap
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo