‘Een cadeautje voor leerlingen’, Jelle de Jong
‘Ik vind duurzame educatie van belang omdat dit de laatste generatie is die de klimaatverandering nog kan stoppen,’ stelt Jelle de Jong. ‘Leren voor duurzame ontwikkeling is een cadeautje voor leerlingen die betekenisvol willen bijdragen in de komende jaren. Professionalisering van docenten op het gebied van duurzaamheid is absoluut essentieel om het onderwijs eigentijds en relevant te houden.’
Over de taak van de overheid op het gebied van duurzame educatie is De Jong, directeur IVN duidelijk: ‘Haar taak is om leerlingen uit te dagen zelf hun mening te vormen op basis van feitelijke en betrouwbare informatie.’
Volgens De Jong is de kracht van Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs (NADO) om van onderop op inspirerende wijze leerkrachten te inspireren om mee te doen. De directeur van IVN-natuureducatie beveelt NADO aan ‘omdat we alleen samen onze prachtige aarde zo ongeschonden mogelijk door kunnen geven aan de mensen die na ons komen.’
Jelle de Jong is sinds 2009 algemeen directeur van IVN, Instituut voor Natuureducatie en Duurzaamheid. Hij studeerde aan Nyenrode (business administration) en Universiteit van Utrecht (rechten). Jelle is lid van de Raad van Advies en Inspiratie van NADO.
NADO organiseert vanaf oktober de cursus SPARK the future! Leren voor duurzame ontwikkeling. Voor meer informatie zie ‘cursussen’