• Home
    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Hoe
    • Bestuur
    • Raad van Inspiratie en Advies (RIA)
    • Statuten
    • KVK, ANBI
    • Ons team
      • Programmaleiders
      • management assistentie
      • Communicatie
      • Financien
      • Facilitatoren
      • Ambassadeurs
      • ANBI
  • Nieuws
  • Cursussen

    Onze cursussen

    • Cursussen
  • Blog
  • Shop
  • Mediatheek
  • Partners
  • Evenementen
    Vragen? neem contact op
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
    Login
    Academie voor duurzaam onderwijs
    • Home
      • Wat willen wij ?
      • Waarom
      • Hoe
      • Bestuur
      • Raad van Inspiratie en Advies (RIA)
      • Statuten
      • KVK, ANBI
      • Ons team
        • Programmaleiders
        • management assistentie
        • Communicatie
        • Financien
        • Facilitatoren
        • Ambassadeurs
        • ANBI
    • Nieuws
    • Cursussen

      Onze cursussen

      • Cursussen
    • Blog
    • Shop
    • Mediatheek
    • Partners
    • Evenementen

      Minister wil vrije ruimte voor scholen

      • Home
      • Minister wil vrije ruimte voor scholen

      Minister wil vrije ruimte voor scholen

      • Geplaatst door Henk Tameling
      • Datum 9 december 2019
      • Reacties 0 reactie

      Nieuwsbericht | 09-12-2019 | Ministerie OCW

      Minister Slob (onderwijs) wil scholen vrije ruimte geven om het onderwijs in te vullen. Behalve verplichte aandacht voor bijvoorbeeld rekenen en taal, mogen scholen zo’n 30% van de onderwijstijd naar eigen inzicht invullen. Dat staat in de kabinetsreactie over het verbeterde curriculum die de minister vandaag naar de Tweede Kamer stuurt. In het curriculum staat wat leerlingen moeten kennen en kunnen. De kabinetsreactie is een volgende stap om het curriculum te verbeteren.

      Minister Slob: “In het verbeterde curriculum leggen we vast wat leerlingen minimaal moeten kennen en kunnen. Leraren en schoolleiders weten wat hun leerlingen nog meer nodig hebben. Daarom wil ik hen de ruimte geven. Scholen kunnen daardoor bijvoorbeeld meer tijd besteden aan lezen als hun leerlingen daar behoefte aan hebben.”

      Voorstellen van leraren

      De planning is dat het verbeterde curriculum in 2023-2024 in gaat. Daarna volgt een overgangsperiode van vier jaar. De bovenbouw van het voortgezet onderwijs volgt later. Voordat het zover is worden de voorstellen met leraren, schoolleiders en scholen verder uitgewerkt tot concrete onderwijsdoelen.

      Ondersteuning scholen

      Hoe groot de verandering per school gaat zijn, zal per school verschillen. Veel scholen geven eigentijds onderwijs en zijn bijvoorbeeld al met relatief nieuwe onderwerpen als burgerschap en digitalisering bezig. Er komt ondersteuning voor leraren en scholen om het verbeterde curriculum in de lessen en op scholen in de praktijk te brengen. Hoe die ondersteuning er precies uit gaat zien, wordt besproken met de scholen.

      Te versnipperd, te vol en verouderd

      Wat leerlingen moeten kennen en kunnen sluit niet meer volledig aan bij de behoeften van de samenleving en het onderwijs zelf. Het huidige curriculum is te versnipperd, te vol en op onderdelen verouderd: de kerndoelen zijn al bijna 15 jaar niet opnieuw bekeken. Ook sluiten het basis- en voorgezet onderwijs onvoldoende op elkaar aan. Bovendien geven leraren aan dat er bij veel maatschappelijke problemen naar het onderwijs gekeken wordt. Er moeten keuzes worden gemaakt. Daarom moet het curriculum verbeterd worden.

      Advies van duizenden leraren

      In oktober hebben 150 leraren en schoolleiders hun voorstellen gepresenteerd aan de minister. Duizenden leraren, schoolleiders, curriculumexperts en andere betrokkenen hebben daarover meegedacht en ideeën gegeven.  In het vervolgproces, dat start na het debat in de Tweede Kamer, worden wederom leraren, schoolleiders, maar ook bijvoorbeeld wetenschappers betrokken. Dan worden de voorstellen uitgewerkt tot vernieuwde onderwijsdoelen. Daarin staat beschreven wat leerlingen moeten kennen en kunnen.

      • Deel:
      author avatar
      Henk Tameling

      Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine. Henk Tameling publiceert op zijn website https://dewaddenvoordummies.nl en tweewekelijks over zijn belevenissen op Vlieland, Terschelling en de andere Waddeneilanden in de Harlinger Courant.
      Hij publiceerde drie waddenboeken: Geluksvogel, Over 't Wad, De zwaardschede ( uitgeverij Flevomedia, Harlingen)
      Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( bestuur Vrienden van het Museum), The time is now foundation (Raad van Advies) en Stichting Over 't Wad.

      Vorig bericht

      "Leerlingen kansen geven"
      9 december 2019

      Volgend bericht

      De lerarenbond vergeet dat scholieren betekenis nodig hebben
      10 december 2019

      Misschien is dit ook interessant

      Oranjewoud
      Kerstgedachte in het Coronajaar 2020: De trein met vertrouwen, hoop en liefde heeft vertraging
      19 december, 2020
      unnamed
      Vol bewondering, omzien in verwondering
      16 november, 2020
      Online: ontwerp je eigen
      11 november, 2020

      Leren voor morgen online: ontwerp je eigen duurzaam onderwijs Hoe ontwerp je je eigen duurzaam onderwijs? Welke skills zijn van belang voor docenten en teamleiders? Kan het onderwijs iets leren van het bedrijfsleven en omgekeerd als het gaat om duurzaamheid …

      Laat een reactie achter Antwoord annuleren

      Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

      Zoeken

      Categorieën

      • Blog
      • Climate change
      • Dutch academy for sustainable education
      • Duurzame scholen
      • Geen categorie
      • Leerlingenparticipatie
      • Mediatheek
      • Natuur en milieu
      • Onderwijs
      • Transitie
      • werkdruk
      • Werkdruk onderwijs

      info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

      Bedrijf

      • Waarom
      • Wat willen wij ?
      • Blog

      Links

      • Cursussen
      • Evenementen
      • Shop

      Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2019

      • Privacy
      • Sitemap
      [miniorange_social_login shape="longbuttonwithtext" theme="default" space="4" width="240" height="40"]

      Login with your site account

      Lost your password?