• Home
  • Over ons
    • Wat willen wij?
    • Waarom?
    • Wat doen we?
    • Ons team
    • Financiën
    • Ambassadeurs
    • Statuten
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
    • Wat willen wij?
    • Waarom?
    • Wat doen we?
    • Ons team
    • Financiën
    • Ambassadeurs
    • Statuten
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Actualiteit

    • Home
    • Inspiratie
    • Actualiteit
    • NIEUW: EEN VAK DAT ALLÉÉN GAAT OVER DUURZAAMHEID

    NIEUW: EEN VAK DAT ALLÉÉN GAAT OVER DUURZAAMHEID

    • Geplaatst door Trisha Goossens
    • categorieën Actualiteit, Nieuws
    • Datum 10 september 2022
    • Reacties 0 reactie

    De eerste les van het nieuwe vak Sustainability in 3 vwo op het Berlage Lyceum.

    Het Berlage Lyceum in Amsterdam is gestart met een pilot voor een nieuw vak: Sustainability. Een primeur in het vo en geïnspireerd op de Radboud Universiteit in Nijmegen, die sinds dit jaar alle studenten onderwijst in duurzaamheid. Initiatiefnemer Felix Spee: ‘Als UNESCO-school zou het een van de pijlers van ons onderwijs moeten zijn.’

    Tekst: Trisha Goossens Foto’s: Felix Spee/Berlage Lyceum

    Op het Amsterdamse Berlage Lyceum wordt bij vakken als biologie, aardrijkskunde en economie in de schoolmethoden wel aandacht besteed aan duurzaamheid, maar altijd zijdelings, of als een van de vele hoofdstukken, vertelt docent Felix Spee. ‘We zijn een UNESCO-school en in de doelen van de UNESCO staat expliciet dat duurzaamheid een van de pijlers zou moeten zijn van het onderwijs.’ Toen Spee zag hoe de Radboud Universiteit in Nijmegen het aanpakte, nam hij afgelopen schooljaar het initiatief om van duurzaamheid een volwaardig vak te maken.

    Groen licht

    Hoewel Spee zijn afdelingsleider, die erg bezig is met onderwijsvernieuwing, direct meekreeg, was er bij de rector eerst nog enige aarzeling. ‘Vervolgens heb ik het vak gepresenteerd aan de medezeggenschapsraad, en zo rond maart kreeg ik definitief groen licht. Veel docenten zijn enthousiast, maar zien nog niet altijd de ruimte om een bijdrage te leveren. Er zijn gelukkig wel twee docenten aardrijkskunde die vanaf volgend schooljaar mee willen doen. Dat is fijn, dan is het niet meer een eenmansproject.’ 


    ‘De pilot start in 3 vwo. Als het een succes wordt, is de wens om het vak ook te geven in andere jaarlagen’


    Om het vak vorm te geven zocht hij contact met partijen buiten de school. De bedoeling is dat leerlingen op technasium-manier in teams gaan werken aan grote duurzaamheidsopdrachten voor een stichting of een bedrijf in de omgeving. De pilot draait twee jaar, te beginnen in twee klassen 3 vwo. ‘Daar zat net een beetje ruimte in het rooster en ik geef beide klassen komend jaar les. Als het een succes wordt, is de wens om het vak ook te geven in andere jaarlagen.’ Er is bewust gekozen voor een vak zonder cijfers, en omdat het om de onderbouw gaat, maakt het ook geen onderdeel uit van het examenprogramma. ‘De werk- en toetsdruk is in de derde klas al zo hoog’, aldus Spee.

    Voor advies en ondersteuning bij het opzetten en de invulling van het vak zocht Spee contact met het SLO, de commissie duurzaamheid van Esprit Scholen (waar Het Berlage onder valt) en met NADO. In het vak zitten activiteiten (meedoen aan de Amsterdam Clean Up Day), interactieve spelelementen (de leerlingen spelen een klimaatadaptatiegame ontwikkeld door de gemeente Amsterdam en het ANMEC), ontwikkelopdrachten (duurzame cosmetica) en internationale aspecten (ze voeren een duurzaamheidsopdracht uit met leeftijdsgenoten van een school in India).

    Het Berlage Lyceum in de Amsterdamse buurt De Pijp.

    Ook bevat het programma grote duurzaamheidsopdrachten, waarvoor Spee bedrijven en stichtingen in de buurt van de school benaderde (‘met uitzondering van Tata, dat is niet vlak bij de school maar dichtbij waar ik woon’). Het AmsterdamUMC, Tata Steel IJmuiden, stichting ROEF, stichting Duurzaam in de Pijp en het bedrijf Growy waren enthousiast en werken mee aan de vormgeving van het nieuwe vak. Zij formuleren opdrachten waar leerlingen echt iets mee kunnen en worden gematcht met leerlingenteams. De meeste deelnemende organisaties doen ook mee aan de maandelijkse feedbackrondes, zodat de leerlingen waardevolle informatie meekrijgen.

    Eigen dak eerst

    Voorbeelden van waar de betrokken bedrijven met de leerlingen aan willen werken, zijn: het openen van een markt voor verticalfarming-producten (Growy), hoe Het Berlage het eigen zwarte en platte dak kan vergroenen (Stichting Roef) of het doen van onderzoek voor het ontwerpen van een voorlichtingsbord over de klimaatbestendigheid en biodiversiteit van de omgeving (AmsterdamUMC). De leerlingen werken op school aan de opdrachten, maar er is ruimte voor excursies, zoals een bezoek aan het AmsterdamUMC en Tata. Het leerlingenteam met de beste, meest creatieve oplossing voor een duurzaamheidsprobleem mag door naar de Science Fair in Wageningen, georganiseerd door stichting GLOBE.


    ‘Leerlingen leren grote opdrachten aan te pakken en krijgen zelf de verantwoordelijkheid tot oplossingen te komen’


    ‘Het wordt geen vak van kennisoverdracht, en ook geen politiek gekleurd vak. We werken volgens een onderwijskundige methode waarbij leerlingen leren – onder begeleiding – om grote opdrachten aan te pakken. Daarbij krijgen ze zelf de verantwoordelijkheid om tot oplossingen te komen. Want uiteindelijk draait het erom dat wij als middelbare school een generatie opleiden die zo duurzaam mogelijk zal (moeten) gaan leven.’

    • Share:
    author avatar
    Trisha Goossens

    Vorig bericht

    NORWAY: EDUCATION THAT CONNECTS
    10 september 2022

    Volgend bericht

    ‘HOE LEREN WE LEERLINGEN KRITISCH DENKEN?’
    24 september 2022

    Misschien is dit ook interessant

    Yvette
    YVETTE BAREWIJK KLEEDT HET ONDERWIJS IN EEN DUURZAAM JASJE
    18 december, 2022
    Sustainabul mbo 2022 winnaars 2022
    KOPLOPERS VAN 2022 IN HET MBO
    18 december, 2022
    recycle-g1d6100897_1920
    DE WERELD VERANDERT, HET ECONOMIE-ONDERWIJS NIET?!
    20 november, 2022

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo