• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Blog

    • Home
    • Inspiratie
    • Blog
    • ONDERWIJS DE OPLOSSING VOOR ALLE MAATSCHAPPELIJKE PROBLEMEN?

    ONDERWIJS DE OPLOSSING VOOR ALLE MAATSCHAPPELIJKE PROBLEMEN?

    • Geplaatst door Henk Tameling
    • categorieën Blog, Duurzame scholen
    • Datum 7 juni 2021
    • Reacties 0 reactie

    Black Live Matters, loverboys, climate change, is de school de remedie tegen alle maatschappelijke problemen? Is onderwijs de vaatwasser van al het maatschappelijk vuil?

    Eeuwenlang zijn we onszelf slimmer aan het maken door kennis te vergaren, te reproduceren, toe te passen en inzichten te verkrijgen. Westerse scholen kennen van oudsher met humaniora de studie van klassieke talen (Latijn en Grieks) en klassieke literatuur. Later komen daar met de HBS en later mavo, havo en vwo de moderne humaniora bij. Interessant is dat humaniora in het Latijn ‘menselijker’ betekent en dat de humaniora dus letterlijk de studie is die iemand tot mens vormt.

    Je ontwikkelen als mens, dat is precies waar onderwijs al eeuwen voor bedoeld is.  In de vorige eeuw was verheffing van het volk een belangrijk onderwijsdoel van de socialisten in de vorige eeuw. Zo was de communistische parlementariër Marcus Bakker na de oorlog een groot voorstander van gymnasia want daar moesten arbeiderskinderen ook naar toe kunnen. Moderne onderwijsopvattingen gaan uit van externe democratisering en van emancipatie van alle lagen van de bevolking voor een goede baan, dus minder uitkeringen, voor goede gezondheid dus minder uitgaven van de gezondheidszorg. Het onderwijs is dus een belangrijke leverancier van het toename van geluk van de moderne mens.

    Met de nodige weerzin stampen kinderen nog steeds woordjes, begrippen en formules in hun hoofd om uiteindelijk verbanden te leren zien tussen allerlei vakken.  Het hoger doel hiervan heeft meerdere kanten. Volgens hoogleraar Biesta heeft het onderwijs drie functies: kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming. In de Staat van het Nederlandse Onderwijs 2021 onderscheidt de inspectie van het onderwijs de volgende maatschappelijke opdrachten van het onderwijs:

    Elke leerling en student verlaat het onderwijs geletterd en gecijferd. • Elke leerling en student kent zichzelf en heeft geleerd zelfstandig keuzes te maken. • Elke leerling en student draagt bij aan sociale samenhang in de samenleving. • Elke leerling en student slaagt in het vervolgonderwijs en op de arbeidsmarkt. • Elke leerling en student krijgt gelijke kansen en een passend aanbod.

    Op het bordje van de huidige generatie meesters en juffen ligt een groeiende stapel maatschappelijke issues zoals black live matters, discriminatie, loverboys, klimaatverandering. Moet  het allemaal in het curriculum vanuit de gedachte dat de school de remedie is tegen alle maatschappelijke problemen? Ja en nee, zou ik zeggen

    Het menselijk lichaam, de stelling van Pythagoras en de poëzie van Shakespeare zijn van alle tijden en dus van belang om aan jonge mensen mee te geven. Hetgeen niet betekent dat we in de klas DNA, 3D en de teksten van Bob Dylan onbesproken laten. De wereld verandert, de wetenschap biedt ons dagelijks nieuwe inzichten en kennis, dus verandert de onderwijsinhoud ook.  Niet elke maand of jaar.  Afwachten is het devies, hypes, modes en trends verdwijnen vanzelf. Wat we echt belangrijk vinden, selecteren we in onze cultuur en onze kennis- en opleidingsinstituten. Gelukkig beslist de politiek daar niet over. Onderwijsprogramma’s zijn geen speeltje van politici. Een ontwikkelde samenleving heeft een kritisch en zelfreinigend vermogen met behulp van media, kunst en wetenschap.

    Waar ligt de scheidslijn van wat je wel of niet als leraar aan de orde stelt? Een voorbeeld. Criminaliteit is maatschappelijk niet op te lossen in de lessen van een derde klas mavo. Voorlichting, gesprekken en kennisvermeerdering kunnen wel een bijdrage leveren aan het zelfbewustzijn van jongeren.  Al wat het alleen maar omdat ze zelf in de verleiding kunnen komen als runner voor een dealer en bedragen kunnen verdienen waar een vakkenvuller bij de Jumbo alleen maar van kan dromen. Elke leerling en student kent zichzelf en heeft geleerd zelfstandig keuzes te maken.

    De genotmiddelenindustrie tiert welig in Nederland.  Coke, weed en XTC zijn online 24/7 overal te verkrijgen. De effecten van het gebruik zoals verslaving en vroegtijdig schoolverlaten verdienen een zorgvuldige plek in het rooster van een zichzelf respecterend school. Elke leerling en student slaagt in het vervolgonderwijs en op de arbeidsmarkt.

    Het onderwijs maakt immateriële waarden bespreekbaar waar vaders en moeders niet dagelijks mee kunnen of willen werken. Leren nadenken over geschiedenis, economie, biologie is echt iets waar hoogopgeleide docenten bij uitstek goed in zijn. Leren samenwerken, rekening houden met elkaar en je verplaatsen in andermans standpunt zijn vaardigheden die niet vanzelf komen aanwaaien. Elke leerling en student draagt bij aan sociale samenhang in de samenleving.

    Allemaal belangrijke onderwerpen naast de wiskunde, literatuur, aardrijkskunde en geschiedenis.  Niet bepaald linkse hobby’s. Verslaving is noch een links noch een rechts onderwerp. Veel maatschappelijke problemen zijn complex, zijn niet eenvoudig zwart of wit te begrijpen. Het onderwijs brengt leerlingen nuanceringen bij.

    In dit licht is het onbegrijpelijk dat sinds de Club van Rome, de rapporten van de Verenigde Naties en van het IPCC  over klimaatverandering de afgelopen decennia in het onderwijs er geen systematische en systemische aandacht voor is en alle gevolgen voor mens, dier en samenleving.   Onderwerpen die niet bepaald eendagsvliegen en hypes zijn.

    Onderwijs leidt jonge mensen op voor de toekomst en hun eigen toekomst. Leerlingen en studenten voelen zich in stijgende mate betrokken bij de problemen met Moeder Aarde die wij als babyboomers te lang hebben ontkend: overconsumptie, overbevolking, uitputting van grondstoffenvoorraad, vervuiling, ontbossing, klimaatverandering, armoede en onvrijheid.

    Onderwijs in duurzame thema’s is geen speeltje voor linkse en rechtse politici, het is iets waar onze jeugd recht op heeft van vanwege de tijdloze en universele doelen van ons onderwijs voor alle gezindten en lagen van de bevolking: kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming. Gewoon humaniora, niets nieuws onder de zon.

    Henk Tameling, oud-docent en rector

    Zwaag, 7 juni 2021

    • Share:
    author avatar
    Henk Tameling

    Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine.
    Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( voorzitter bestuur Vrienden van het Museum).

    Vorig bericht

    600 BRONNEN VOOR NATUUR- EN MILIEUEDUCATIE
    7 juni 2021

    Volgend bericht

    WEDSTRIJD OVER 'MIJN IDEALE SCHOOL'
    20 juni 2021

    Misschien is dit ook interessant

    Green-office-start-Wieneke-120923
    GREEN OFFICE OP SCHOOL
    24 september, 2023
    Afbeelding8
    HUNGARY: THE REAL SCHOOL IS MAKING IT REAL
    18 december, 2022
    DDV 231122 03
    2023: MEER SAMENWERKEN, MEER DOEN
    17 december, 2022

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • Duurzaamheidseducatie
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Europese initiatieven
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Lesmateriaal
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Partnerschap
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo