• Home
  • Over ons
    • Wat willen wij?
    • Waarom?
    • Wat doen we?
    • Ons team
    • Financiën
    • Ambassadeurs
    • Statuten
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
    Vragen? neem contact op
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
    Academie voor duurzaam onderwijs
    • Home
    • Over ons
      • Wat willen wij?
      • Waarom?
      • Wat doen we?
      • Ons team
      • Financiën
      • Ambassadeurs
      • Statuten
    • Cursussen
      • Spark the Future
      • Aanbod 2022-2023
      • Circulaire skills in de mode
      • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
      • Futureproof
      • Proeverij
      • Ecosafari
      • Lesmateriaal Circulaire productieketen
      • Cursus Systemisch denken
    • Inspiratie
      • Achtergrond
      • Blog
      • Nieuws
      • Interviews
    • Mediatheek
    • Partners
    • Portfolio
    • Contact

      Nieuws

      • Home
      • Inspiratie
      • Nieuws
      • ONDERWIJS EN GRONDSTOFFEN

      ONDERWIJS EN GRONDSTOFFEN

      • Geplaatst door Henk Tameling
      • categorieën Nieuws
      • Datum 26 oktober 2021
      • Reacties 0 reactie

      Donderdag 28 en vrijdag 29 oktober vindt in Amsterdam de conferentie Resource wende dialogue plaats. Een conferentie over het gebruik van grondstoffen en de gevolgen daarvan op mens, dier en natuur. Vanuit het onderwijs nemen wij deel aan deze conferentie. NADO verzorgt het atelier Futureproof education and innovation. Waarom zouden onderwijsinstellingen aandacht moeten schenken aan ‘resources’? Op welke manier kan onderwijs een bijdrage leveren aan het resourcevraagstuk? Deze en andere vragen stel ik aan de orde en ik nodig je van harte uit deel te nemen aan dit gesprek.

      Bij het onderwerp ‘Resources’ kunnen we ons allerlei maatschappelijke, wetenschappelijke en filosofische vragen voorstellen. De antwoorden die we zoeken berusten vooral op kennis en ethiek.

      In het onderwijs zijn we van 4 tot 24 jaar ook bezig met kennisontwikkeling en met waarden die we kinderen meegeven tijdens hun ontwikkeling tot volwassen mens.

      Ik blijf me erover verbazen dat in de curricula van allerlei school- en onderwijssoorten relatief weinig tijd is ingeruimd voor onderwerpen als klimaatverandering, biodiversiteitsverlies, energietransitie, armoede en grondstoffentekorten. Komt het bij de afzonderlijke vakken in beperkte mate aan de orde, van een vakoverstijgende en systemische benadering van genoemde onderwerpen is nauwelijks sprake. Een integrale onderzoek benadering met vakken als biologie, economie en scheikunde behoort niet tot de dagelijkse praktijk. Het vak economie bevat tot op heden nauwelijks aandacht voor waarden als gezondheid, natuur, geluk en welzijn.

      Waarom zouden onderwijsinstellingen aandacht moeten schenken aan ‘resources’?

      Onderwijs bereidt jonge mensen cognitief en pedagogisch-sociaal voor op hun toekomst, als individu en als burger in een bepaalde maatschappelijke rol. De kennis die zij tussen hun 4de en 24ste levensjaar opdoen vertoont hiaten, is onvolledig, niet actueel en soms eenzijdig. De manier waarop zij hun kennis verwerven is beperkt vanwege het monomane en niet-samenhangende karakter. De meeste ‘resource’-onderwerpen worden vanuit één vak op een niet systemische manier aangeboden. Het gevolg is dat de verspreide kennis op zijn minst onvolledig en niet actueel is. Hele generaties worden dus opgevoed en verlaten hun opleiding zonder essentiële kennis over en snel veranderende wereld. Kennis over ’resources’ komt tegemoet aan deze kritiek en vergroot de kennis en de waarden van onze toekomstige wereldburgers. Kennis leidt tot nieuwe inzichten, innovaties en toepassingen in onze samenleving.

      Welke bijdrage kan het onderwijs leveren aan het debat over wereldvraagstukken rond klimaatverandering en grondstoffen?

      We kunnen er bijvoorbeeld  ervoor zorgen

      • dat álle leerlingen in Nederland over tien jaar het voortgezet onderwijs afronden met kennis over, vaardigheden voor en bereidheid te handelen voor duurzame ontwikkeling;
      • docenten te ontzorgen door middel van cursussen en te helpen met lesmateriaal. Met de programma’s voor duurzaam leren kunnen docenten hun kennis vermeerderen op het gebied van duurzame thema’s en zijn zij in staat deze kennis toe te passen in hun eigen onderwijspraktijk;
      • dat studenten en werkenden (in-company) zich bewust worden  van de ernst en de consequenties van grondstoffenschaarste; 
      • dat met onderzoek, kennisontwikkeling, innovaties en het op systeemniveau doorgronden van de grondstoffenschaarste we als burgers en als overheid nieuw verworven inzichten gebruiken voor geo-/grondstoffen-/industriepolitiek en Europese samenwerking.

      Ik nodig je graag uit deel te nemen aan het debat over de vraag welke bijdrage het onderwijs kan leveren aan duurzaamheidsvraagstukken als het gebruik van grondstoffen http://resourcewende.eu/dialogen/

      Namens de Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs (NADO), Henk Tameling

      http://resourcewende.eu/dialogen/

      • Share:
      author avatar
      Henk Tameling

      Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine.
      Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( voorzitter bestuur Vrienden van het Museum).

      Vorig bericht

      SLIMME TOOL VOOR KLIMAATVRAGEN
      26 oktober 2021

      Volgend bericht

      HET AARDSE LEVEN BEGRIJPEN
      27 oktober 2021

      Misschien is dit ook interessant

      P1020496
      VACATURE: PENNINGMEESTER
      27 maart, 2022
      NADO RIA Heleentje en Pieter
      NIEUWE LEDEN RAAD VAN INSPIRATIE EN ADVIES
      19 januari, 2022
      WSA-wheel-text-Dutch-SDG
      DUURZAAMHEID STANDAARD OP RADBOUD UNIVERSITEIT
      22 november, 2021

      Laat een reactie achter Reactie annuleren

      Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

      Zoeken

      Categorieën

      • Achtergrond
      • Actualiteit
      • Blog
      • Circular skills
      • Climate change
      • De school van de toekomst
      • Dutch academy for sustainable education
      • duurzame docenten
      • Duurzame projecten
      • Duurzame scholen
      • Interviews
      • Investeren in jongeren
      • Klimaatbeleid
      • Leerlingenparticipatie
      • Mediatheek
      • Natuur en milieu
      • Nieuws
      • Onderwijs
      • Recensie
      • Stelling van de maand
      • Transitie
      • Werkdruk
      • Werkdruk onderwijs
      Inschrijven nieuwsbrief
      info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

      Inschrijven nieuwsbrief

      Over NADO

      • Wat willen wij ?
      • Waarom
      • Wat doen we
      • Ons team

      Links

      • inspiratie
      • Cursusaanbod
      • Portfolio
      • Mediatheek

      Privacy

      • privacy
      • Disclaimer

      Volg ons

      Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2019

      • Privacy
      • Sitemap
      Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
      InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
      Manage consent

      Privacy Overzicht

      Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
      Necessary
      Altijd ingeschakeld
      Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
      CookieDuurOmschrijving
      cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
      cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
      cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
      cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
      cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
      viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
      Functioneel
      Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
      Prestatiecookies
      Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
      Analytics
      Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
      CookieDuurOmschrijving
      _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
      _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
      _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
      Advertentie
      Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
      Andere
      Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
      OPSLAAN & ACCEPTEREN
      Aangedreven door CookieYes Logo