• Home
  • Over ons
    • Wat willen wij?
    • Waarom?
    • Wat doen we?
    • Ons team
    • Financiën
    • Ambassadeurs
    • Statuten
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
    Vragen? neem contact op
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
    Academie voor duurzaam onderwijs
    • Home
    • Over ons
      • Wat willen wij?
      • Waarom?
      • Wat doen we?
      • Ons team
      • Financiën
      • Ambassadeurs
      • Statuten
    • Cursussen
      • Spark the Future
      • Aanbod 2022-2023
      • Circulaire skills in de mode
      • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
      • Futureproof
      • Proeverij
      • Ecosafari
      • Lesmateriaal Circulaire productieketen
      • Cursus Systemisch denken
    • Inspiratie
      • Achtergrond
      • Blog
      • Nieuws
      • Interviews
    • Mediatheek
    • Partners
    • Portfolio
    • Contact

      Nieuws

      • Home
      • Inspiratie
      • Nieuws
      • ONLINE EDUCATIE OVER CIRCULAIRE ECONOMIE

      ONLINE EDUCATIE OVER CIRCULAIRE ECONOMIE

      • Geplaatst door Henk Tameling
      • categorieën Nieuws
      • Datum 30 april 2021
      • Reacties 0 reactie

      Leerlingen van nu zijn de wereldburgers van morgen. Het onderwijs blijft achter in het overdragen van kennis over duurzame thema’s. Kinderen kunnen meer en beter dan nu het geval is in en buiten school zelf ervaren wat de klimaat-en energietransitie voor impact op ons heeft op bijvoorbeeld biodiversiteit en economie.
      De Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs heeft het idee gelanceerd voor een gratis toegankelijke, onafhankelijke online educatiemethode te ontwikkelen over alle aspecten van circulaire economie. Docenten en leerlingen kunnen zelf deelnemen aan de doorlopende ontwikkeling van deze lesmethode voor vmbo, havo, vwo en mbo. Daarmee is educatie over duurzaamheid in zichzelf ook duurzaam: hergebruik is steeds mogelijk.
      Dit idee heeft NADO gepresenteerd voor de Duurzame Dinsdag 2021 https://www.duurzamedinsdag.nl onder het motto Investeren in de toekomst is investeren in duurzaam onderwijs.

      Toelichting op het idee van online educatie

      Het Duurzame Dinsdag idee van NADO is onderdeel van een groter plan voor een vernieuwende online educatiemethode. Hieronder ontvouwen we de plannen voor online educatie over de sustainable development goals (SDG) van de United Nations. We bepleiten de ontwikkeling van lesmateriaal op basis van drie hoofdonderwerpen: 1. biosphere; 2. society; 3. economy. We stellen voor te starten met het onderwerp van circulaire economie aan de hand van de SDG’s 8, 9,10 en 12.

      Waarom?

      In de komende decennia is een kentering in het onderwijs te verwachten. De vraag naar andere vormen van onderwijs, naar andere lesinhouden en naar expertise op het gebied van duurzaamheid nemen toe als gevolg van de volgende ontwikkelingen en veranderingen.

      ✓ Ander curriculum: Te verwachten wettelijke veranderingen in het curriculum. In het concept van een nieuw curriculum.nu is o.a. gekozen voor duurzaamheid als een van de vier hoofdthema’s naast technologie (digitalisering), gezondheid en economie.

      ✓ Maatschappelijke druk: leerlingen, ouders en ook docenten en bestuurders zelf stellen andere eisen aan onderwijsprogramma’s vanwege de impact van climate change, de verplichting van de overheid voor 2030 de SDG’s gerealiseerd te hebben en vanwege de uitvoering van de Klimaatwet.

      ✓ Life long learning: veel lesstof is van de tijd dat de docent zelf van de lerarenopleiding afkwam. We zien dat inhoud van het onderwijs al jaren grotendeels hetzelfde is. De laatste curriculumverandering is van 2008. Voor docenten ontbreekt vaak de tijd en mogelijkheid om zich op de hoogte te blijven houden van nieuwe inzichten en kennis op zijn/haar eigen vakgebied. Professionalisering van docenten is vaker een sluitpost dan standaardonderdeel van het eigen ontwikkelplan.

      ✓ Andere didactiek: de opvattingen in de wereld van pedagogiek en didactiek veranderen snel. Daar waar het in het MBO op grote schaal andere vormen van leren zijn geïmplementeerd, is de onderwijspraktijk in het VO weinig up to date. Het is aannemelijk dat met binnen- en buitenschoolse en met formele en informele leervormen studenten meer gemotiveerd zijn om goede leerprestaties te leveren.

      ✓ Andere rol van de docent: in de loop der tijd verandert de rol van de docent geleidelijk van individueel werkende vakdocent naar samenwerkende coach.

      ✓ Andere rol van de leerling/student: van een passieve, minder gemotiveerde leerling kan de leerling evalueren richting actieve en meer gemotiveerde leerling die een betekenisvolle bijdrage mag leveren aan de ontwikkeling van ander onderwijs. Van leerlingen worden in de 21ste eeuw andere vaardigheden verlangd dan de huidige, 20ste eeuwse.

      ✓ Tekort aan docenten: de vraag naar docenten neemt toe ten gevolge van vergrijzing van de huidige populatie van docenten en door de afnemende aantrekkelijkheid van het beroep van docenten. De uitstroom van docenten stijgt en de instroom van nieuwe docenten neemt af. Het beroep van docent kan mede door andere onderwijsvormen aantrekkelijker gemaakt worden waardoor het schreeuwende tekort aan docenten wellicht kan afnemen.

      ✓ Ander beroepsperspectief voor studenten: studenten worden momenteel opgeleid met vaardigheden voor beroepen die grotendeels gaan verdwijnen. In no time neemt de vraag naar nieuwe functies en beroepen toe.

      Investeren

      Op basis van het vorige is het urgent om alle middelen aan te pakken die veranderingen in het onderwijs ondersteunen en faciliteren. Dat vergt grote offers van de samenleving in de vorm van majeure investeringen in het onderwijs. Naast verbetering van de arbeidsvoorwaarden, de klassengrootte, de schoolgrootte en de autonomie van scholen levert verandering van de schoolinrichting (curriculum, pedagogiek, didactiek, bedrijfsvoering, professionalisering) een substantiële bijdrage aan verbetering van de kwaliteit van ons onderwijs en het welzijn van studenten en docenten. In dat kader willen wij als NADO onze bijdrage leveren aan de verbetering van les-en studiemateriaal voor docenten, Daarvoor hebben wij het volgende plan.

      Het plan

      Met een groep van vakdocenten en materiaalontwikkelaars ontwikkelen wij het schoolboek van de toekomst over een duurzame toekomst. We noemen het SDG School Guides, online educatie over duurzaamheid voor docenten en studenten in het VO en MBO. We starten in 2021/2022 met deel 1 over economie in samenhang met de daarbij behorende sustainable development goals. Daarna volgen in 2022/2023 deel 2 over biosfeer en in 2023/2024 deel 3 over de maatschappij.

      Onze visie

      Onze visie op leren voor duurzaamheid berust op de volgende pijlers: vakoverstijgend, systematisch, op samenwerking gericht, combinatie van theorie en praktijk, leerlinggericht, wetenschappelijk verantwoorde en actuele informatie.

      Ons doel

      Wij willen een actuele en objectieve bijdrage leveren aan kennisvermeerdering en onderzoeksopdrachten over de samenhang in duurzame onderwerpen als klimaat- en energietransitie, biodiversiteit, voedselproblematiek en circulaire economie.

      De manier

      Wij ontwikkelen lesmateriaal op een vakoverstijgende manier door middel van het virtuele platform Guides waar de gebruikers met elkaar kunnen communiceren over hun ervaringen en inzichten. Wetenschappers, docenten en leerlingen leveren feedback tijdens de ontwikkeling van ons materiaal.

      De eisen die wij ons zelf opleggen

      Het materiaal dat wij ontwikkelen voldoet aan de volgende eisen: actueel, wetenschappelijk, systemisch, vakoverstijgend, interactief (community van gebruikers), grotendeels open source.

      De doelgroep

      De onlinemethode is bedoeld voor docenten en studenten van VO en MBO,

      1. bio, na, sk, ak (biosphere)

      2. gs, talen, mij leer, filo, kunstvakken (society)

      3. eco, wi, filo, ak, sk, na, (economics)

      In het vo werken 57.000 docenten, in het mbo 17.000. Het vo is verdeeld over 1454 vestigingen en 638 instellingen. Er gaan bijna 1 miljoen leerlingen naar vo-scholen van vmbo, havo en vwo. Ongeveer 200.000 doen elk jaar eindexamen. De methode is geschikt voor individuele docenten, voor schoolteams en voor vakverenigingen

      De onlinemethode is een initiatief van NADO, april 2021.

      https://www.duurzamedinsdag.nl

      Wat is Duurzame Dinsdag?

      De eerste dinsdag van september is Duurzame Dinsdag. Een bijzondere dag waarop duurzame ideeën en initiatieven een podium krijgen in politiek Den Haag. Het kabinet neemt op deze dag de Duurzame Dinsdag-koffer in ontvangst met honderden duurzame ideeën en initiatieven uit alle hoeken van onze samenleving. De meest duurzame, innoverende en onderscheidende ideeën en initiatieven maken kans op prijzen en de mogelijkheid om het idee of initiatief een extra impuls te geven.

      Waarom de politiek?

      De politiek is verantwoordelijk voor het beleid in Nederland, maar wie weet beter wat er in de samenleving speelt dan de ‘gewone man’ zelf? Het aanbieden van de koffer staat dan ook symbool voor onze maatschappij, waarin enorm veel kennis, initiatief en creativiteit voor handen is op het gebied van duurzaamheid.

      Enorme diversiteit aan ideeën én afzenders

      Duurzame Dinsdag biedt alle soorten duurzame ideeën en initiatieven een podium. Van uitgewerkt businessplan tot een briljant duurzaam idee in het eigen huishouden, alles komt samen in de koffer. Ook de afzenders van de ideeën en initiatieven zijn enorm divers. Ze komen onder andere van particulieren, verenigingen, bedrijven, maatschappelijke organisaties en start-ups. Samen laten ze zien dat duurzaamheid leeft, en geen ‘ver-van-mijn-bed-show’ is. Benieuwd welke ideeën er tot nu toe in de koffer zitten? Kijk in de koffer!
       De eerste dinsdag van september

      Wat gebeurt er eigenlijk op die eerste dinsdag van september? Tijdens deze bijzondere dag staan er drie dingen centraal:

      – Het overhandigen van de Duurzame Dinsdag-koffer aan het kabinet en uitreiking van de prijzen
      – De uitreiking van het duurzame lintje
      – De duurzame troonrede
      De koffer vol ideeën en initiatieven

      De Duurzame Dinsdag-koffer vol met al die diverse ideeën en initiatieven wordt aangeboden aan het kabinet. De Staatssecretaris neemt deze in ontvangst en zal enkele ideeën en initiatieven uitlichten. Ook worden er namens de partners van Duurzame Dinsdag prijzen uitgereikt. Onder andere op het gebied van klimaat, groen, energie en sociale duurzaamheid.
      Zo biedt Duurzame Dinsdag initiatiefnemers de kans om hun ideeën en initiatieven verder te ontwikkelen en krijgen ze de kans om in contact te komen met het juiste netwerk.

      • Share:
      author avatar
      Henk Tameling

      Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine.
      Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( voorzitter bestuur Vrienden van het Museum).

      Vorig bericht

      CIRCULAR SKILLS: ZWEMLES VOOR DE DOCENT?
      30 april 2021

      Volgend bericht

      TEKEN HET MANIFEST VOOR DUURZAAM ONDERWIJS
      20 mei 2021

      Misschien is dit ook interessant

      P1020496
      VACATURE: PENNINGMEESTER
      27 maart, 2022
      NADO RIA Heleentje en Pieter
      NIEUWE LEDEN RAAD VAN INSPIRATIE EN ADVIES
      19 januari, 2022
      WSA-wheel-text-Dutch-SDG
      DUURZAAMHEID STANDAARD OP RADBOUD UNIVERSITEIT
      22 november, 2021

      Laat een reactie achter Reactie annuleren

      Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

      Zoeken

      Categorieën

      • Achtergrond
      • Actualiteit
      • Blog
      • Circular skills
      • Climate change
      • De school van de toekomst
      • Dutch academy for sustainable education
      • duurzame docenten
      • Duurzame projecten
      • Duurzame scholen
      • Interviews
      • Investeren in jongeren
      • Klimaatbeleid
      • Leerlingenparticipatie
      • Mediatheek
      • Natuur en milieu
      • Nieuws
      • Onderwijs
      • Recensie
      • Stelling van de maand
      • Transitie
      • Werkdruk
      • Werkdruk onderwijs
      Inschrijven nieuwsbrief
      info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

      Inschrijven nieuwsbrief

      Over NADO

      • Wat willen wij ?
      • Waarom
      • Wat doen we
      • Ons team

      Links

      • inspiratie
      • Cursusaanbod
      • Portfolio
      • Mediatheek

      Privacy

      • privacy
      • Disclaimer

      Volg ons

      Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2019

      • Privacy
      • Sitemap
      Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
      InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
      Manage consent

      Privacy Overzicht

      Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
      Necessary
      Altijd ingeschakeld
      Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
      CookieDuurOmschrijving
      cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
      cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
      cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
      cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
      cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
      viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
      Functioneel
      Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
      Prestatiecookies
      Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
      Analytics
      Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
      CookieDuurOmschrijving
      _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
      _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
      _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
      Advertentie
      Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
      Andere
      Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
      OPSLAAN & ACCEPTEREN
      Aangedreven door CookieYes Logo