• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Recensie

    • Home
    • Inspiratie
    • Recensie
    • RED JEZELF, BEGIN BIJ DE WERELD

    RED JEZELF, BEGIN BIJ DE WERELD

    • Geplaatst door Trisha Goossens
    • categorieën Recensie
    • Datum 23 november 2021
    • Reacties 0 reactie

    Een gelukkige wereld in 2050, wie wil dat niet? Auteur en ontwerper Babette Porcelijn schetst in haar nieuwste boek Het Happy 2050 scenario hoe we dat kunnen bereiken. NADO Nieuws bespreekt haar boek en is benieuwd of haar bevindingen ook bruikbaar zijn in het onderwijs.

    Tekst Trisha Goossens Foto’s Renée Sara Doorn Illustraties Babette Porcelijn

    Ken je de uitdrukking: “Red de wereld, begin bij jezelf”? Babette Porcelijn draait ’m liever om: ‘Red jezelf, begin bij de wereld. Om zelf een mooie toekomst te kunnen hebben, is het belangrijk dat die wereld op orde is. Nu is ‘de wereld’ nogal groot en best complex om te begrijpen, dus heb ik er een boek over geschreven.’

    Dat Het Happy 2050 scenario een lijvig boek geworden is, is geen wonder; gedurende vijf jaar sprak Porcelijn vele wetenschappers en andere deskundigen op zoek naar antwoorden op haar vragen, én alle vragen die die vragen weer opriepen. Dat maakt het tot een volledig verhaal, waarbij je heel mooi de samenhang tussen alle onderdelen ziet, hoe alles elkaar beïnvloedt.

    Blinde vlekken ontdekken

    ‘De reden dat ik álles wilde meenemen was de behoefte om het geheel te overzien, om in de hele puzzel de blinde vlekken te ontdekken die ons in de problemen brengen. Die vlekken ontstaan doordat we telkens inzoomen op bepaalde onderwerpen en vergeten uit te zoomen voor het broodnodige overzicht’, verklaart Porcelijn de bijna 500 pagina’s.


    Ze maakt het complexe systeem dat wereld heet behapbaar en visueel


    Ze maakt het complexe systeem dat wereld heet behapbaar en visueel door het te verpakken in een herkenbaar model: een gelukspoppetje. Een vorm vergelijkbaar met de bekende piramides die de rangorde en onderlinge verhoudingen verbeelden binnen bijvoorbeeld ecosystemen en voedselketens. Het Chinese poppetje zelf staat symbool voor voorspoed in het leven.

    Het boek kent een logische opbouw met het gelukspoppetje als uitgangspunt en een uitgebreide toelichting in het begin. Die structuur nodigt uit om het van begin tot eind te lezen. Het neemt je stap voor stap mee door de acht ‘lagen’ van het poppetje: wat de situatie nu is, hoe ze elkaar beïnvloeden en wat je in elke laag kunt doen om te veranderen.

    Weeffouten blootleggen

    Het is niet echt een boek om in te grasduinen en her en der stukjes uit te plukken. Je zou het met recht een ‘studieboek’ kunnen noemen, maar met een aantal grote voordelen ten opzichte van veel andere leerboeken: het is een prachtige uitgave met een luchtige opmaak en bijzonder toegankelijk en pragmatisch geschreven. Er staan geen lappen tekst in (veel witregels!), er zijn samenvattingen en verhelderende illustraties, en Porcelijn heeft, heel behulpzaam, kruisverwijzingen ingevoegd: waar van toepassing verwijst ze naar de pagina(’s) waar je bijbehorende of aanvullende informatie vindt.


    Het gaat om het blootleggen van abstracte weeffouten in het systeem en wat daar aan te doen


    ‘Hoewel het niet de bedoeling was, is het uiteindelijk echt een boek geworden voor geïnteresseerde volwassenen. Het gaat om het blootleggen van abstracte weeffouten in het systeem en wat daar aan te doen. Als je het goed wilt bevatten, alle verbanden wilt zien en het je eigen wilt maken, raad ik aan het vaker lezen’, zegt Porcelijn. Daar ben ik het mee eens: neem er de tijd voor en lees het in etappes zodat het net zo tot je doordringt als hoe het bij haar onderdeel is geworden van haar hele denken.

    Voorbeelden van pagina’s uit Het Happy 2050 scenario.

    Standaardwerk voor opleidingen en studies

    Als ik haar vraag of het boek toepasbaar is in het onderwijs, is ze zeer gedecideerd: ‘Ik vind dat het een standaardwerk zou moeten zijn in het hbo en wo! Zij kunnen dat kunnen dat aan, zo’n alomvattend boek en zij hebben het ook nodig om dat denk- en werkniveau waar ze later ook mee te maken krijgen, te doorgronden. Denk aan economische, sociale en beleidsstudies, maar ook alle opleidingen rondom ecologie, biologie, natuur en milieu. En natuurlijk onderwijskundige en technische opleidingen.’ Zelfs studenten Nederlands zouden het als studieboek kunnen gebruiken, bedenkt ze zich gaandeweg. We spreken over ons taalgebruik en dat het weergeeft hoe we aankijken tegen bijvoorbeeld de klimaatcrisis. ‘Het woord ‘klimaatverandering’ is met opzet door spindoctors zo geframed om de urgentie eruit te halen, want ‘verandering’ is niet per se negatief. Maar het doet natuurlijk geen recht aan de crisis waarin het klimaat zich feitelijk bevindt.’

    Voorbeeld uit Het Happy 2050 scenario.
    Voorbeeld van een samenvattingspagina.

    Vertaalslag voor po en vo

    Het boek bevat zoveel onderbouwde kennis, dat zou ook toepasbaar moeten zijn in het primair onderwijs (po) en voortgezet onderwijs (vo). Daar is Porcelijn dan ook – nu nog in haar hoofd – mee bezig: ‘Het vraagt om een vertaalslag, een soort samenvatting met de belangrijkste punten en meer praktisch beschreven. Het zal dan vooral gaan over hoe producten gemaakt worden en welke verborgen impact die in zich hebben, hoe alles met elkaar samenhangt en wat we daaruit kunnen leren. Een soort ‘doeboekje’, vergelijkbaar met Ecopositief in vijf stappen dat ik eerder maakte.’ Ze denkt even na en concludeert dat voor het primair onderwijs met name het handelingsperspectief leidend is (‘wat kan ik zelf doen’) en in het voortgezet onderwijs je meer kunt ingaan op de achtergronden, hoe het zit met de blinde vlekken in de productieketens en de internationale aspecten (het ‘hier’ en het ‘daar’).


    Als je als docent een les ontwikkelt waar een ander ook mee aan de slag kan, deel het dan


    In hoeverre kan een docent bepaalde delen uit het boek lichten en daar zelf mee aan de slag gaan in de les? Porcelijn is voorzichtig omdat je snel de context verliest. ‘Je kunt op bepaalde, aansprekende, onderwerpen inzoomen, zoals de impact van ons drugsgebruik of true pricing bij chocola. Het is dan wel belangrijk het grotere geheel erbij mee te nemen, zodat leerlingen snappen hoe alles met elkaar samenhangt.’ Ze benadrukt dat je bij elk onderwerp alle aspecten mee moet nemen en het niet isoleert. Ze wil heel graag dat haar materiaal wordt gebruikt en gedeeld als voedings- en bouwstoffen om positief mee aan de slag te gaan. En als je als docent een les ontwikkelt waar een ander ook mee aan de slag kan, deel het dan. ‘Je kunt ook ons onderwijsteam erbij betrekken. Bijvoorbeeld voor vragen of om het lesmateriaal verder te verspreiden om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Delen is vermenigvuldigen en dat vergroot onze slagkracht.’

    Je best blijven doen

    Gaan we het halen en leven we in 2050 in een gelukkige wereld? Porcelijn blijft optimistisch: ‘We gaan het vast niet zo doen zoals beschreven in mijn boek, dat is het hoogst haalbare, dus je weet dat daar van alles van wordt afgesnoept. En de uitkomsten van COP26 maken me ook niet bijzonder gelukkig. Toch maakt dat allemaal niet uit voor mijn persoonlijke streven, het gaat erom dat je je best blijft doen. Hoe klein de verandering ook is die je bereikt, door beetje bij beetje bij te sturen, heb je een positieve invloed op de uiteindelijke ontwikkeling. En als het niet helemaal lukt, laat dat nooit de reden zijn dat je opgeeft. Ga gewoon door. Het streven alleen al geeft voldoening en is innerlijk verrijkend.’

    Lezersactie
    Wil je kans maken op een gratis exemplaar? Schrijf je in voor de NADO Nieuwsbrief en we verloten één Het Happy 2050 scenario!

    • Share:
    author avatar
    Trisha Goossens

    Vorig bericht

    DUURZAAMHEID STANDAARD OP RADBOUD UNIVERSITEIT
    23 november 2021

    Volgend bericht

    DUURZAAMHEID: BETUTTELENDE LINKSE HOBBY VAN UNIVERSITEITEN?
    24 november 2021

    Misschien is dit ook interessant

    Klimaatboek-_6_
    WANDEL JE EIGEN KLIMAATROUTE DOOR HET BOS VAN GRETA
    18 december, 2022
    Boek biesta2
    LEREN EEN ‘ZELF’ TE ZIJN
    17 juli, 2022
    pexels-leonardo-jarro-633437
    ZELF LESSEN ONTWERPEN KÁN, MAAR IS TIJDROVEND
    12 maart, 2022

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo