• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Achtergrond

    • Home
    • Inspiratie
    • Achtergrond
    • SLIMME TOOL VOOR KLIMAATVRAGEN

    SLIMME TOOL VOOR KLIMAATVRAGEN

    • Geplaatst door Trisha Goossens
    • categorieën Achtergrond
    • Datum 21 oktober 2021
    • Reacties 2 Reacties
    https://pxhere.com/nl/photo/1432425?utm_content=shareClip&utm_medium=referral&utm_source=pxhere

    Krijgen we meer last van insectenplagen, zijn windmolens echt zo duurzaam of wat is de klimaatimpact van cryptovaluta als de bitcoin? Vragen bij het thema klimaatverandering die je in een les goed kunt behandelen of die een leerling stelt voor een werkstuk. Maar waar haal je betrouwbare informatie vandaan… bij de KlimaatHelpdesk!

    Tekst: Trisha Goossens

    Als docent ben je verantwoordelijk voor het lesgeven met juiste informatie of om leerlingen aan betrouwbare bronnen te helpen. Van de schoolboeken uit het standaard curriculum ga je ervanuit dat de bronnen gecheckt zijn en alles klopt, maar als het gaat om klimaatzaken zul je veel informatie zelf opzoeken omdat de boeken er niet in voorzien. En hoe weet je dan of het klopt en je geen desinformatie verspreidt? Ook zijn vraagstukken rondom het klimaat vaak complex en bevat het vele kanten. Het is soms lastig om al die aspecten goed in beeld te krijgen. Via de KlimaatHelpdesk, een netwerk van wetenschappers en deskundigen, krijg je als docent of als leerling een onderbouwd antwoord op je klimaatvraag en krijg je zicht op de verbanden.

    Ontstaan vanuit klimaatbetrokkenheid

    Tussen alle wirwar aan informatie op internet is de KlimaatHelpdesk een fijne bron van kennis. Niet voor niets staat het als nieuwkomer op de 36ste plaats van de Trouw Duurzame 100 van 2021. Coördinator van de redactie en student Aardwetenschappen Myrthe Leijnse vertelt hoe het is begonnen: ‘Een aantal wetenschappers van Scientists4Future Nederland, dat zich bekommert om het klimaat, en Utrecht Young Academy, waar jonge, excellente, pas gepromoveerde onderzoekers van de Universiteit Utrecht zich inzetten voor de maatschappij, kwam op dit idee, en heeft het opgezet. Ook klimaatwetenschapper Leo Meyer, in de jaren negentig als ambtenaar van het ministerie van VROM betrokken bij het klimaatbeleid, voormalig projectleider bij het IPCC én oud-bestuurslid van NADO, is vanaf dag één bij de KlimaatHelpdesk betrokken.’

    Geen belangenverstrengeling

    Inmiddels is het netwerk gegroeid naar meer dan 200 experts in alle vakgebieden, van natuurkunde, economie, biologie, geografie, tot geschiedenis, rechtsgeleerdheid en psychologie. ‘Om eventuele belangenverstrengeling te voorkomen, werken we alleen met deskundigen en wetenschappers die verbonden zijn aan universiteiten, kennisinstituten of overheidsinstanties. Dus niet met adviesbureau’s of commerciële partijen die iets willen verkopen’, licht Leijse de selectieprocedure toe.


    Iedereen kan een vraag indienen via de website of sociale media


    Behalve met vrijwilligers, werkt de helpdesk met student-assistenten (zoals Leijnse zelf) en op termijn willen ze ook met stagiairs gaan werken. Het mooie is dat iedereen een vraag kan indienen via de website of via sociale media. ‘Wij benaderen een actieve wetenschapper of deskundige, die een antwoord schrijft gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten.’ Een tweede expert controleert dat antwoord en dan gaat de informatie, wetenschappelijk verantwoord, naar de online vraagsteller. De uitleg is uitgebreid, de bronnen staan vermeld.

    Lastige vragen

    Een enkele keer is een gestelde vraag moeilijk te beantwoorden. Leijnse: ‘Sommige vragen zijn heel breed of niet puur natuurwetenschappelijk – en dus feitelijk – te beantwoorden. Denk aan een vraag als Mag ik nog wel een kind krijgen? Daar komen ook psychologische, juridische of ethische aspecten bij kijken. De sociale wetenschappen zijn vaak meer gebaseerd op meningen of juridisch gezien kan het gaan om beleid dat nog niet is doorgevoerd. Per vraag maakt de betreffende expert de keuze hoe het te belichten en wat de beste manier is het antwoord te geven. Het kan ook zijn dat we een vraag, in overleg met de vragensteller, herformuleren.’

    Hoe gaat de KlimaatHelpdesk om met onderwerpen waar nog niet alles over bekend is? “Op termijn zal de organisatie hiernaar gaan kijken: als er meer of nieuwe informatie beschikbaar komt, of inzichten veranderen, dan kan dat invloed hebben op bepaalde antwoorden.’

    Beperkte zoekfunctie

    Inmiddels zijn er al zo’n honderd vragen beantwoord, dus wellicht dat jouw vraag er al tussen staat. De zoekfunctie is helaas wat beperkt: er zijn categorieën als ‘energietransitie’ of ‘maatschappelijke gevolgen’ of ‘oceanen en ijs’, maar je kunt niet op één trefwoord zoeken. Je kunt het proberen met ctrl + F, maar omdat er verschillende termen gebruikt worden, vind je met ‘windmolen’ niet de vragen die gaan over ‘windturbine’.

    Mogelijk volgt er ook een helpdesk met vragen over de biodiversiteitscrisis.

    • Share:
    author avatar
    Trisha Goossens

    Vorig bericht

    'MIJN IDEAAL? EEN LEEFBARE WERELD WAAR JE ELKAAR VERTROUWT EN RESPECTEERT'
    21 oktober 2021

    Volgend bericht

    ONDERWIJS EN GRONDSTOFFEN
    26 oktober 2021

    Misschien is dit ook interessant

    Environment doodle vector, renewable energy concept
    NAAR BETEKENISVOL ECONOMIE-ONDERWIJS
    18 december, 2022
    Boeken6
    KINDER- EN JEUGDBOEKEN OVER KLIMAAT
    23 juli, 2022
    Meerdere wegen
    VOORHOEDESCHOLEN EN VOORTREKKERS IN HET MBO
    22 mei, 2022

      2 Comments

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Lesmateriaal
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo