• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Blog

    • Home
    • Inspiratie
    • Blog
    • VAN DE KLAAGMUUR: WERKDRUK

    VAN DE KLAAGMUUR: WERKDRUK

    • Geplaatst door Henk Tameling
    • categorieën Blog, Onderwijs, Werkdruk onderwijs
    • Datum 6 maart 2019
    • Reacties 0 reactie

    Na bijna veertig jaar voortgezet onderwijs en met de AOW binnen handbereik, is voor mij de tijd rijp om een van de meeste markante heilige huisjes van het onderwijs aan een nader onderzoek te onderwerpen: werkdruk. Het onderwerp lijkt op een klassieker: wat veertig jaar geleden een hot item was, is nog steeds een behoorlijk aandachtspunt, zeg maar gerust een dingetje.

    Wat me intrigeert is hoe het komt dat tienduizenden intelligente mensen er niet in slagen een kwaal te genezen. Is het onderwerp  van de werkdruk onoplosbaar? Lijden wij aan tunnelvisies in het onderwijs? Is het een mantra?

    Ik ga u niet vermoeien met alle CAO- afspraken die er gemaakt zijn om de werkdruk te reduceren. Het lijken allemaal goed bedoelde lapmiddelen. Mensen die het meest profiteren van werkdruk verminderende maatregelen zoals  docenten met BAPO, hoor ik wel erg vaak klagen over werkdruk. Ik zal u niet lastig vallen met akkoorden en intentieovereenkomsten. Plannen voor beloningsdifferentiatie, toeslagen, extra periodieken, loopbaanbeleid. Mijn boekenkast staat er mee vol. Veel stof, weinig wol. Net als ik kunt u ook een RSI blessure oplopen bij het googelen op het thema van werkdruk. Stress burnout, ziekteverzuim, de belangrijkste werkdrukvoorspellers, grotere belasting voor vrouwen dan voor mannen, relatie met privé situaties, het hebben van kinderen, werkelijk alles lijkt onderzocht.

    Smart

    Gedeelde smart is halve smart: Bij de beroepsgroepen scoorden docenten van basis, voortgezet en hoger onderwijs, artsen verpleegkundigen en ziekenverzorgenden, verzekeringsagenten en makelaars, boekhouders en kassiers en leidinggevenden hoog op werkdruk. Waarmee het probleem alleen maar groter lijkt te worden

    Docenten

    Ik kan het onderwerp objectief benaderen met ziekteverzuimcijfers, met standaardvergelijkingen in een benchmarkt. Ik kan het probleem relativeren, bagatelliseren, ontkennen, empathisch benaderen…de werkdruk is er niet mee van de baan en blijft blijkbaar best wel bestaan. Toch ga ik proberen het favoriete onderwerp bij vergaderingen en verjaardagsfeestje te analyseren om oplossingen te bedenken. Waar denken docenten vooral aan bij werkdruk?

    De samenleving die de school in dendert met hypes en echte problemen als dyslexie, dyscalculie, ADHD, PDDNOS, game verslaving, scheidingen en Wilders. Irritatie en boosheid over schoolleiders die niet luisteren en niet in staat zijn printers en wifi goed te laten werken. Ergernis over het regeringsbeleid en de Tweede Kamer die geen oog hebben voor de echte problemen: te grote klassen, te weinig ondersteuning, veel zorgplichten erbij en slechte accommodaties. Om nog maar te zwijgen van de op ambities gerichte veranderplannen van elke ijdele bewindsvrouw- of man.

    Niet klagen maar dragen zei mijn moeder altijd goedbedoeld bij ongeluk en tegenslag. Ik bedoel te zeggen: waarom zou je je druk maken over externe zaken waar je als individuele werknemer weinig aan kunt veranderen met uitzondering van de juiste stem uit te brengen bij verkiezingen of vakbondsvrouw of volksvertegenwoordiger te worden.

    Eureka

    Een docent denkt bij werkdruk steevast aan klassengrootte, veel mentoraatswerk, zinloze vergaderingen en weinig aandacht van de leidinggevenden voor de werkdruk. Ook worden vaak genoemd: de waan van de dag, onvoldoende steun van de schoolleiding bij het oplossen van geschillen met leerlingen ( en hun ouders), niet overtuigd zijn van de noodzaak om te veranderen, het gebrek aan motivatie en concentratie bij leerlingen en het taakbeleid. Eigenlijk laat de klacht zich mooi algemeen omschrijven met: werkdruk wordt veroorzaakt door alle dingen die er bij komen zonder dat er wat afgaat. Eureka: in deze omschrijving zit volgens mij ook de oplossing

    Wij weten allemaal dat we in het onderwijs onze eigen rampzalige planning met veel piekmomenten organiseren met een jaar dat structureel twaalf weken mist. Dat is een gegeven waar we slim mee om moeten gaan. Laten we starten met de stofkam door het taakbeleid te halen onder het mom van het moderne managersjargon: keep it stupid simple.  Hier volgt mijn top 10. Daar gaan we.

    Top tien

    1. Iedere docent is verantwoordelijk voor zijn eigen vak en hij runt zijn eigen toko met de collega’s van dezelfde toko. Excursies, uitstapjes en werkweken horen hier ook bij. Alleen doen als je ze nuttig acht voor kennis en Bildung voor je leerlingen. Stop met iets te doen omdat het leuk is. Zeg vaker nee tegen goedbedoelde acties en evenementen van de korte baan en een hoog hijggehalte.
    2. Concentreer je op enkele grote taken en minder op veel kleine. Breng het taakbeleid terug tot de essentie van ons werk: onderwijs en leerlingenbegeleiding. Kap in het woud van bureaucratische boekhouding. Maak afspraken op basis van vertrouwen in plaats van een kookwekker.
    3. Verdeel het vele werk slim onder elkaar. Vertrouw op elkaar en verdeel de verantwoordelijkheden binnen een vakgroep. Roulatie zorgt voor prettige variatie in je werk.
    4. Laat de schoolleiding het werk van docenten niet overdoen en omgekeerd: laat de schoolleiding en het OOP die dingen doen waar ze voor zijn aangesteld.
    5. Minimaliseer informatiestromen. Stop met de CC-cultuur: Waarom moet iedereen overal van op de hoogte op de zijn? Weiger per mail te beantwoorden, verlang een persoonlijk gesprek.
    6. Hou op met bijeenkomsten en vergaderingen langer dan een uur. Beleg twee keer per week gedurende het eerste lesuur werkoverleggen en laat de schooldag een uur later beginnen. Leerlingen blij en docenten zijn elke week bij met hun extra werkzaamheden.
    7. Geef jonge docenten kans om ook primus inter paris te worden. Zij kunnen vaak slimmer en sneller overleggen dan wij oudjes.
    8. Docenten: Werk tot 17.00 uur op school en stop na 18.00 uur met werken, doe je mailbox en GSM voor school uit.
    9. Leidinggevenden: Maak goede werkplekken voor docenten.
    10. Leidinggevenden: Stop met functioneringsgesprekken, hou elke week een rondje belangstellingsgesprekken.

    Tenslotte.

    Politici en bestuurders: Maak scholen kleiner, klassen groter en investeer in je menselijk kapitaal. Dan kun je op mijn stem rekenen.

    Henk Tameling van het bouwjaar 1952,

    Tag:analyses, oplossingen, taakbeleid, werkdruk

    • Share:
    author avatar
    Henk Tameling

    Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine.
    Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( voorzitter bestuur Vrienden van het Museum).

    Vorig bericht

    LEERLINGPARTICIPATIE VERBETERT DE KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS
    6 maart 2019

    Volgend bericht

    LEERLINGENPARTICIPATIE & SCHOOLLEIDERS VOOR DE TOEKOMST
    7 maart 2019

    Misschien is dit ook interessant

    GoGoals-game-session-e1640783357796
    WIE HET EERST OP 2030 STAAT HEEFT GEWONNEN!
    4 maart, 2023
    Afbeelding8
    HUNGARY: THE REAL SCHOOL IS MAKING IT REAL
    18 december, 2022
    DDV 231122 03
    2023: MEER SAMENWERKEN, MEER DOEN
    17 december, 2022

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo