• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Climate change

    • Home
    • Inspiratie
    • Climate change
    • VERBEELDING TEGEN KLIMAATSTRESS

    VERBEELDING TEGEN KLIMAATSTRESS

    • Geplaatst door Trisha Goossens
    • categorieën Climate change, Investeren in jongeren
    • Datum 26 januari 2022
    • Reacties 0 reactie

    De gevolgen van de klimaatveranderingen worden zichtbaarder en de hoeveelheid nieuws erover neemt toe. Voor steeds meer jongeren geeft de blik op hun eigen toekomst onrust, stress of zelfs angst. Met de kracht van fantasie kunnen docenten hen daarbij helpen. Help mee het lesmateriaal te ontwikkelen!

    Sinds Greta Thunberg in de zomer van 2018 uit protest op de stoep voor het Zweedse parlement ging zitten, is een wereldwijde klimaatbeweging ontstaan. Miljoenen kinderen en tieners van over de hele wereld marcheerden door de straten om een betere toekomst te eisen. Slogans als ‘ons huis staat in brand’ of ‘er is geen planeet B’ suggereren dat velen geen rooskleurig beeld hebben van deze toekomst.

    Dystopische beelden van smeltende ijskappen, bosbranden en verdwijnende soorten duiken dagelijks op in de media. Dit kan schadelijk zijn en bij sommige jongeren gevoelens van angst, wanhoop of depressie veroorzaken. Ook maakt de complexe aard van klimaatverandering het moeilijk te begrijpen welke acties de meeste impact hebben. Bovendien verzuimen wereldleiders nog te vaak om daadwerkelijke stappen te nemen voor een leefbare planeet.


    Zelfs jongeren met sterke idealen zien door onmacht geen andere uitweg meer dan strijdend de straat op te gaan


    Het gevolg is dat jongeren, zelfs jongeren met sterke idealen, lang niet altijd tot klimaatactie over gaan of door dit gevoel van onmacht geen andere uitweg meer zien dan strijdend de straat op te gaan. In dit verband wordt wel gesproken van ‘closet ideal’: jongeren hebben steun en handelingsperspectief nodig om te leren handelen naar hun idealen. Ons vermogen tot verbeelden kan een grote rol spelen bij het vormen van handelingsperspectief. Inspiratie en fantasie zijn nodig om transformaties vorm te geven en ons gezamenlijke verhaal te herschrijven.

    Welke bijdrage kan het onderwijs leveren aan jongeren die angst hebben en bang zijn voor de toekomst?

    Om die vraag te beantwoorden is een multidisciplinair onderzoek gestart door medewerkers van de Universiteit van Utrecht en Stichting Technotrend onder de titel ‘Transformation Through Imagination’ (TTI).  Het onderzoeks- en ontwikkelteam bestaat uit Lisette van Beek, PhD kandidaat aan het Copernicus Instituut van Duurzame ontwikkeling, Sander Thomaes Hoogleraar ontwikkelingspsychologie aan de UU en Stichting Technotrend, ontwikkelaar van duurzaam onderwijs in Nederland. Met als ondersteunende partners Teachers for Climate en de stichting Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs (NADO).

    Waaruit bestond het onderzoek?

    De aanpak van dit onderzoek ‘Transformation Through Imagination’, is geïnspireerd door participatief actie-onderzoek (PAO). In het PAO worden met belanghebbenden diverse perspectieven rondom een gedeeld vraagstuk onderzocht, waarop vervolgens gezamenlijk wordt gereflecteerd. In dit onderzoek hebben we de inzichten, ideeën en bijdragen van een brede groep belanghebbenden gebundeld. Het onderzoek bestond uit 16 diepgaande interviews met docenten, leerlingen, kunstenaars, onderwijsspecialisten en wetenschappers. De perspectieven die het PAO opleverde zijn toegepast in pilotsessies op middelbare scholen om innovatieve verbeeldingstechnieken te ontdekken.

    Tot welke inzichten kwamen de onderzoekers van TTI?

    Er lijkt een vicieuze cirkel te bestaan tussen dystopische toekomstbeelden, sterke gevoelens van klimaatstress en weinig handelingsperspectief. Hoe kunnen docenten deze cirkel doorbreken? Betere aansluiting bij de belevingswereld en belangen van jongeren kunnen zorgen voor een groter handelingsperspectief. Een andere rol van de docent kan zijn om te helpen klimaatstress tegen te gaan en meer handelingsperspectief te bieden. De docent wordt van kennisoverdrager een ondersteunende coach. Methoden die de natuurlijke creativiteit en verbeeldingskracht van jongeren stimuleren kunnen helpen om een hoopvolle toekomst te verbeelden.

    Hoe kunnen verbeeldingstechnieken worden toegepast in het onderwijs om het handelingsperspectief van leerlingen te vergroten?

    Voorbeelden van creatieve onderwijsvormen zijn visualisatie-oefeningen, games en storytelling. Een nuttige visualisatie-oefening is “postcards of the future”, waarbij leerlingen een brief aan zichzelf schrijven vanuit de toekomst.


    Fantasie is een groot goed:

    verhalen inspireren en zetten aan tot actie


    Wij roepen op om verbeelding in te zetten om jongeren en docenten te versterken. Fantasie is een groot goed: verhalen inspireren en zetten aan tot actie. De uitdagingen waar we voor staan zijn niet op te lossen met de huidige, bekende paradigma’s van groei en geld.

    Hoe verder?
    Om het lesmateriaal verder te ontwikkelen en bekendheid te geven organiseren wij workshops en livecastuitzendingen voor schoolleiders, docenten en leerlingen.  

    Mee doen?
    Als u belangstelling heeft voor dit project en/of als u ons wilt steunen dit project mogelijk te maken op scholen, dan kunt u contact opnemen met Patrick van der Hofstad, patrick.vanderhofstad@stichtingtechnotrend.nl, of Henk Tameling, henk@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    • Share:
    author avatar
    Trisha Goossens

    Vorig bericht

    NIEUWE LEDEN RAAD VAN INSPIRATIE EN ADVIES
    26 januari 2022

    Volgend bericht

    DE VERGROENING VAN HET ONDERWIJS
    9 februari 2022

    Misschien is dit ook interessant

    recycle-g1d6100897_1920
    DE WERELD VERANDERT, HET ECONOMIE-ONDERWIJS NIET?!
    20 november, 2022
    pexels-fauxels-3184433
    HET ARBEIDSPOTENTIEEL VAN DE GENERATIE TOEKOMSTMAKERS: ZIJN WE ER KLAAR VOOR?
    2 oktober, 2022
    NADO Ecosafari 05
    WAT JOUW GEDRAG DOET MET DE NATUUR
    23 mei, 2022

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo