• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Blog

    • Home
    • Inspiratie
    • Blog
    • VOL BEWONDERING, OMZIEN IN VERWONDERING

    VOL BEWONDERING, OMZIEN IN VERWONDERING

    • Geplaatst door Henk Tameling
    • categorieën Blog, Werkdruk onderwijs
    • Datum 16 november 2020
    • Reacties 0 reactie

    Column voor Livecast Leeuwarden 17 november 2020, 15.30 uur-16.30 uur

    In ’79 kwam ik van de universiteit en beschikte ik als neerlandicus over een pedagogische -didactische aantekening waarmee ik een bevoegde docent geacht werd te zijn.  Ik had een half jaar colleges gevolgd over vakdidactiek en pedagogiek, stagegelopen (gehospiteerd) en de praktische vaardigheid opgedaan om een videofilm voor onderwijsgebruik te kunnen maken.

    Toen ik voor het eerst in 3H lesgaf in Leidschendam ben ik een keer mijn lokaal totaal hulpeloos uitgerend, de klas vol verwondering achterlatend. Ik gaf de moed op en had de stellige indruk over onvoldoende vaardigheden te beschikken de klas op een goede manier iets van de moedertaal te bijbrengen.

    Vallen en opstaan, je weg vinden, je koers bepalen.  Na een jaar of vijf en twee scholen later begon ik het spel door te krijgen van geven en nemen, van balanceren tussen hoge eisen stellen en de teugels laten vieren. Van duidelijk, streng doch rechtvaardig zijn. Als zelfstandige ondernemers werkten we in ons eigen winkeltje van het eigen vaklokaal.  We werkten het liefst in ons eentje. Asjeblieft geen pottenkijkers.

    De samenleving drong mondjesmaat tot de school door. Leerlingen en ouders accepteerden het gezag van de docent en van de schoolleiding.  Drie leerlingen spraken mee in de MR, losgezongen van de overige 1197 medeleerlingen. Onderhandelen was iets voor zakenlieden. Op school deed je je plicht zonder voorwaarden.  Sociale media beperkten zich tot de huis-aan-huiskrant en de regionale omroep en lokale roddels in kroeg en kerk. Kinderen met een beperking hadden hun eigen school op gepaste afstand van de reguliere.

    Duurzaamheid manifesteerde zich vooral bij 25-jarige huwelijksfeesten en 40 jaar trouwe dienst bij de baas. De leerplichtambtenaar en de zorgcoördinator moesten nog uitgevonden worden. Samenwerken met het bedrijfsleven was iets voor het technisch onderwijs, niet voor ons soort mensen op de havo en het vwo. Het lijkt een eeuw geleden dat ik mijn eerste computer in 1988 kocht, met harde schijfjes. Ik moest hard werken om me de computervaardigheden eigen te maken.

    Vandaag dragen docenten een rugzak vol 21 e eeuwse vaardigheden op het gebied van samenwerken, digitalisering, communicatie, sociale vaardigheden, ontwerpen van lesmateriaal, creatief denken, kritisch denken reflectie en maatschappelijke oriëntatie.

    Alsof het nog niet genoeg is vraagt deze tijd van climate change en energy challenges ook nog om circulaire skills als systeemdenken, verantwoordelijkheid nemen, lerende werkhouding, denken vanuit het belang van een ander en eigen werk zien als onderdeel van geheel.

    Ik gaf jarenlang overzichtelijk les in luister- schrijf- en spreekvaardigheid. En als toetje was er het inzicht in de wereld van De Literaire Kunst. Ik had er mijn handen vol aan.

    De hoeveelheid gevraagde, vereiste en soms zelfs ge eiste vaardigheden waar een docent nu aan moet voldoen heeft het niveau bereikt van de Olympische Spelen. Ik vraag me in gemoede af of ik nu niet weer mijn lokaal zou verlaten en de klas in verwondering zou achterlaten.  Met slapeloze nachten als gevolg.

    Mij rest slechts gepaste verwondering en omzien in bewondering naar de docent anno 2020. Mijn petje af voor deze duurzame doorzetters in een deksels complexe wereld.

    Henk Tameling, oud-docent

    Tag:Skills

    • Share:
    author avatar
    Henk Tameling

    Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine.
    Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( voorzitter bestuur Vrienden van het Museum).

    Vorig bericht

    ONLINE: ONTWERP JE EIGEN DUURZAAM ONDERWIJS
    16 november 2020

    Volgend bericht

    KERSTGEDACHTE IN HET CORONAJAAR 2020: DE TREIN MET VERTROUWEN, HOOP EN LIEFDE HEEFT VERTRAGING
    19 december 2020

    Misschien is dit ook interessant

    Afbeelding8
    HUNGARY: THE REAL SCHOOL IS MAKING IT REAL
    18 december, 2022
    DDV 231122 03
    2023: MEER SAMENWERKEN, MEER DOEN
    17 december, 2022
    foto blog 3
    WAT KAN DE KRACHT VAN VERBEELDING DOEN?
    11 december, 2022

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo