• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Interviews

    • Home
    • Inspiratie
    • Interviews
    • WAAR KLIMAATWETENSCHAP EN JOURNALISTIEK ELKAAR VINDEN

    WAAR KLIMAATWETENSCHAP EN JOURNALISTIEK ELKAAR VINDEN

    • Geplaatst door Henk Tameling
    • categorieën Interviews
    • Datum 22 mei 2022
    • Reacties 0 reactie

    Tekst Henk Tameling Foto: uit eigen beheer

    In het debat over klimaatverandering komen we de naam van Bart Verheggen nogal eens tegen. Per 1 mei is deze wetenschapper als klimaatspecialist aan de slag gegaan bij RTL Nieuws. ‘Best wel een overstap, van de academia naar de media.’

    Betekent zijn nieuwe publieke functie dat we hem in beeld kunnen verwachten als een soort extra weerman? Verheggen: ‘Ik zal zeker zo nu en dan in beeld verschijnen, maar niet als “extra weerman”! Weer en klimaat zijn per slot van rekening toch verschillende takken van sport. De vuurdoop heb ik al gehad, in een reportage en een explainer video vanwege de droogte waarin weer en klimaat dan wel weer een beetje samenkomen.’

    Verheggen gaat bij RTL Nieuws met zijn inhoudelijke kennis bijdragen leveren aan nieuwsitems, reportages en achtergrondverhalen over klimaatverandering. ‘Het kan zijn dat ik achtergrondonderzoek doe, klimaatnieuws signaleer en agendeer, specifieke experts benader, vragen beantwoord van andere redacteurs, en na verloop van tijd ook “eigen” items ga maken.’ Het is een nieuwe functie bij de zender en hij verwacht dat er ruimte is voor een eigen invulling. Overigens blijft hij met een kleine aanstelling nog wel als Lecturer Climate Change verbonden aan Amsterdam University College.

    Waarheidsvinding en onafhankelijkheid

    Over de mogelijkheid om als wetenschapper onafhankelijk te zijn bij een commerciële omroep is Verheggen positief: ‘Ik merk tot nu toe niets van het commerciële karakter van de omroep. Het is niet zo dat adverteerders invloed kopen bijvoorbeeld. Om dat te voorkomen is de advertentietak ook helemaal losgekoppeld van de redactie. Ondanks dat het type werk natuurlijk heel anders is, hebben wetenschap en journalistiek juist met elkaar gemeen dat ze waarheidsvinding en onafhankelijkheid hoog in het vaandel hebben staan. En dat merk ik bij RTL Nieuws tot mijn vreugde ook.’


    ‘In de journalistiek wil je nieuws in een context plaatsen. Met mijn kennis van klimaatwetenschap hoop ik die toe te kunnen voegen’


    Zijn nieuwe functie past volgens Verheggen goed bij zijn vakgebied van de wetenschapscommunicatie. De explainer video waarin ze proberen een bepaald klimaataspect uit te leggen, is daar een goed voorbeeld van, maar zegt hij: ‘Veel journalistieke producties zijn natuurlijk aan het nieuws gekoppeld en minder aan een wetenschappelijk onderwerp. En in de journalistiek wil je dat nieuws kritisch duiden en in een context plaatsen. Met mijn brede kennis van klimaatwetenschap hoop ik die context te kunnen toevoegen.’

    Het begint bij het onderwijs

    Naast zijn dagelijkse werkzaamheden maakt Verheggen pro deo deel uit van de Raad van Inspiratie en Advies van NADO. Met welk doel doe hij dit vrijwilligerswerk? ‘Ik ben het van harte eens met de missie van NADO om zowel leerlingen als docenten inzicht te geven in duurzaamheidsvraagstukken. Het belang hiervan zal alleen maar toenemen, en als maatschappij zijn we beter toegerust om de uitdagingen op dat vlak aan te gaan als we ook de nodige kennis en inzicht hebben. Dat begint – maar eindigt natuurlijk niet – bij het onderwijs.’

    Als NADO zijn we natuurlijk benieuwd wat Verheggen als het nut van zijn nieuwe werk ziet voor docenten en leerlingen in het vo of mbo: ‘Ik denk dat er zeker bruikbare dingen tussen zitten voor het onderwijs. Zoals de explainer video’s. Die zijn meestal relatief kort, mooi gemaakt met veel aandacht voor de visuele aspecten, en met een duidelijke boodschap, zonder al te veel details of uitweidingen. Daarmee zijn ze juist voor middelbare scholen en het mbo geschikt.’

    Klimaatvragen beantwoorden

    Verheggen vertelt dat RTL Nieuws ook net is gestart met een rubriek waarbij mensen een klimaatvraag kunnen indienen die dan wordt beantwoord. ‘Afhankelijk van het onderwerp zal ik daar regelmatig aan meewerken. Er zijn overigens meer van dergelijke initiatieven. Bij de Klimaat Helpdesk, waarbij ik ook betrokken ben, worden ingediende vragen door een expert uit hun panel van vrijwilligers beantwoord. Daarnaast denk ik dat mijn boek ook heel bruikbaar is voor het onderwijs. En voor de echte klimaatnerds is er dan nog het klimaatverandablog.’


    Tips voor docenten: ‘Ga in gesprek, koppel het onderwerp aan de actualiteit en aan voorbeelden dicht bij huis’


    We sluiten ons gesprek af met de onvermijdelijke vraag naar welke tips Verheggen voor docenten heeft die in hun les aandacht willen besteden aan klimaatverandering. ‘Schenk aandacht aan zowel basale feiten en inzichten, als aan de vaardigheden om zelf informatie op waarde te schatten. Leer leerlingen om het kaf van het koren te scheiden in de informatiejungle van internet. Maak onderscheid tussen feiten en meningen. Biedt ruimte aan verschillende perspectieven, maar verlang daar wel een solide onderbouwing bij. Ga in gesprek, koppel het onderwerp aan de actualiteit, aan voorbeelden dicht bij huis, aan andere maatschappelijke thema’s.’

    Wie is Bart Verheggen
    Dr. Ir. Bart Verheggen (1972) studeerde milieuhygiëne in Wageningen, deed klimaatonderzoek in onder andere Canada en Zwitserland en werkte de laatste jaren als docent in verschillende vakken op het gebied van klimaatverandering en aardsysteemkunde aan het Amsterdam University College. Daarnaast houdt hij lezingen, neemt deel aan paneldiscussies en is productief als schrijver van tweets en blogs en van een veel geciteerd boek: Wat iedereen zou moeten weten over klimaatverandering. Hij is aan NADO verbonden als lid van de Raad van Inspiratie en Advies.

    • Share:
    author avatar
    Henk Tameling

    Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine.
    Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( voorzitter bestuur Vrienden van het Museum).

    Vorig bericht

    INSPIRERENDE INTERVIEWREEKS OVER VERDUURZAMING OP SCHOOL
    22 mei 2022

    Volgend bericht

    VOORHOEDESCHOLEN EN VOORTREKKERS IN HET MBO
    22 mei 2022

    Misschien is dit ook interessant

    WienekeMaris2
    ‘MAAK RUIMTE VOOR VERBONDENHEID MET DE NATUUR, DAN KOMT DE ZORG ERVOOR VANZELF’
    4 maart, 2023
    Yvette
    YVETTE BAREWIJK KLEEDT HET ONDERWIJS IN EEN DUURZAAM JASJE
    18 december, 2022
    52331199987_2239f608ff_o
    DE BESTE STUDIE GAAT OVER DE THEMA’S VAN DEZE TIJD
    14 december, 2022

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo