• Home
    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Hoe
    • Bestuur
    • Raad van Inspiratie en Advies (RIA)
    • Statuten
    • KVK, ANBI
    • Ons team
      • Programmaleiders
      • management assistentie
      • Communicatie
      • Financien
      • Facilitatoren
      • Ambassadeurs
      • ANBI
  • Nieuws
  • Cursussen

    Onze cursussen

    • Cursussen
  • Blog
  • Shop
  • Mediatheek
  • Partners
  • Evenementen
    Vragen? neem contact op
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
    Login
    Academie voor duurzaam onderwijsAcademie voor duurzaam onderwijs
    • Home
      • Wat willen wij ?
      • Waarom
      • Hoe
      • Bestuur
      • Raad van Inspiratie en Advies (RIA)
      • Statuten
      • KVK, ANBI
      • Ons team
        • Programmaleiders
        • management assistentie
        • Communicatie
        • Financien
        • Facilitatoren
        • Ambassadeurs
        • ANBI
    • Nieuws
    • Cursussen

      Onze cursussen

      • Cursussen
    • Blog
    • Shop
    • Mediatheek
    • Partners
    • Evenementen

      Blog

      • Home
      • Blog
      • Blog
      • Waarom is leren voor duurzame ontwikkeling nodig?

      Waarom is leren voor duurzame ontwikkeling nodig?

      • Geplaatst door Henk Tameling
      • categorieën Blog, Dutch academy for sustainable education, Duurzame scholen
      • Date 17 augustus 2020
      • Reacties 0 reactie

      NADO is van mening dat leren voor duurzame ontwikkeling in het onderwijs nodig is. We bespreken hieronder drie redenen.

      Vanwege de toenemende vraag naar kennis

      De Nederlandse academie voor duurzaam onderwijs (NADO) verwacht in het basis-en voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs een toenemende vraag naar expertise op het gebied van duurzaamheid als gevolg van:  

      • Wettelijke veranderingen in het curriculum (curriculum.nu), met name vanwege een van de vier hoofdthema’s, namelijk duurzaamheid.
      • Maatschappelijke druk van bijvoorbeeld de wereldwijde klimaatbeweging.
      • Groeiend bewustzijn bij docenten, leerlingen, ouders en bestuurders zelf op het gebied van duurzaam leven.
      • Nut en noodzaak van life long learning nemen toe; veel lesstof is van de tijd dat de docent zelf van de lerarenopleiding afkwam. 

      Om kennis aan te vullen

      De Sustainable Development Goals verwoorden de uitdagingen van deze tijd en de ontwikkelingsdoelen van de wereldgemeenschap voor 2030. Nog tien jaar te gaan en dan moeten we de doelen hebben bereikt. De tijd begint te dringen om de gewenste transitie te realiseren. De transition twenties zijn aangebroken. NADO levert een bijdrage aan de missie dat álle leerlingen in Nederland over tien jaar het voortgezet onderwijs afronden met kennis over, vaardigheden voor en bereidheid te handelen voor duurzame ontwikkeling.

      De kennis van de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties is gering op de Nederlandse scholen. De Nederlandse jeugd kan een belangrijke bijdrage leveren aan innovaties op het gebied van technologie, duurzaamheid en digitalisering.

      De Nederlandse jeugd zal in het latere leven in toenemende mate te maken krijgen met tal van persoonlijke, maatschappelijke en technische vraagstukken over duurzaamheid, waaronder klimaatverandering, energietransitie, de circulaire economie, natuur, biodiversiteit en voedsel. Het onderwijs op dit gebied blijkt echter vaak mager, versnipperd, en deels gebaseerd op onvolledige, verouderde of eenzijdige informatie.

      Om docenten te ondersteunen bij hun professionalisering 

      Duurzaamheid gaat de komende jaren een belangrijk onderdeel vormen van een nieuw curriculum voor honderdduizenden leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs. De docenten zullen hun deskundigheid op het gebied van duurzame thema’s op peil moeten brengen en houden.

      Docenten hebben niet de tijd en mogelijkheid zich verregaand zich in duurzame thema’s te verdiepen en de leerlingen goed voor te bereiden op hun toekomst. Het gevaar van stagnatie en stilstand in het onderwijs kan gekeerd worden met professionaliseringsprogramma’s voor de ruim 250.00 docenten van de basisscholen tot en met de hogescholen. NADO richt zich met name op docenten in het po, vo en mbo.

      NADO kan docenten voorzien van de nodige actuele kennis en lesprogramma’s op het gebied van duurzaamheid. Het gaat er om zicht te krijgen op de veelal complexe relaties binnen en tussen de thema’s als klimaat, energie, biodiversiteit, voedsel, verdelingsvraagstukken, en om handreikingen voor concrete toepassingen in de praktijk. 

      NADO  werkt samen met belangrijke actoren in de wereld van duurzaamheidseducatie en kan door samenwerking docenten en schoolleiders effectief en efficiënt ondersteunen op het gebied van duurzaamheidseducatie.

      • Deel:
      author avatar
      Henk Tameling
      Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine. Henk Tameling publiceert op zijn website https://dewaddenvoordummies.nl en tweewekelijks over zijn belevenissen op Vlieland, Terschelling en de andere Waddeneilanden in de Harlinger Courant. Hij publiceerde drie waddenboeken: Geluksvogel, Over 't Wad, De zwaardschede ( uitgeverij Flevomedia, Harlingen) Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( bestuur Vrienden van het Museum), The time is now foundation (Raad van Advies) en Stichting Over 't Wad.

      Previous post

      Beleidsplan 2020 - 2022
      17 augustus 2020

      Next post

      Wat kenmerkt NADO als organisatie voor duurzame educatie?
      17 augustus 2020

      You may also like

      Oranjewoud
      Kerstgedachte in het Coronajaar 2020: De trein met vertrouwen, hoop en liefde heeft vertraging
      19 december, 2020
      unnamed
      Vol bewondering, omzien in verwondering
      16 november, 2020
      dav
      NADO als nieuwkomer in Duurzame 100 van Trouw
      29 oktober, 2020

      Laat een reactie achter Reactie annuleren

      Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

      Zoeken

      Categorieën

      • Blog
      • Climate change
      • Dutch academy for sustainable education
      • Duurzaamheid
      • Duurzame scholen
      • Geen categorie
      • Leerlingenparticipatie
      • Mediatheek
      • Natuur en milieu
      • Onderwijs
      • Transitie
      • werkdruk
      • Werkdruk onderwijs

      info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

      Bedrijf

      • Waarom
      • Wat willen wij ?
      • Blog

      Links

      • Cursussen
      • Evenementen
      • Shop

      Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2019

      • Privacy
      • Sitemap
      [miniorange_social_login shape="longbuttonwithtext" theme="default" space="4" width="240" height="40"]

      Login with your site account

      Lost your password?