WAT IS EEN GOEDE DOCENT?
Leerlingenparticipatie is meer dan leerlingen die scheidsrechter zijn bij een sportdag of in een leerlingenraad zitten. Leerlingen weten goed wat goed onderwijs is en ook wat een goede docent is. Klassengesprekken over de kwaliteit van het onderwijs, over het klassenmanagement en de schoolregels dragen bij aan een sfeer van wederzijds respect, vertrouwen en veiligheid op school.
Vanzelfsprekend kun je met een bepaalde frequentie anonieme enquêtes afnemen en evaluaties organiseren over hoe docenten functioneren in de optiek van leerlingen. Daarnaast kun je ook regelmatig met leerlingen in gesprek gaan over de kwaliteit van het onderwijs.
Wat is een goede docent? Ik vroeg het mijn leerlingen uit 2Ma afgelopen week en zie hier hun opvattingen.
Een goede docent
- Heeft geduld
- Oordeelt niet snel
- Kan orde houden
- Is iemand die weet waar hij het over heeft
- Schreeuwt niet
- Spreekt goed Nederlands
- Zorgt dat je klas stil kunt krijgen
- Wordt niet snel boos
- Kan goed uitleggen
- Luistert naar je
- Geeft ruimte om te praten
- Geeft je de kans om te leren
- Geeft verschillende soorten les
- Geeft met plezier les.
Schriftelijke beantwoording door leerlingen van de vraag Wat is een goede docent? en een klassengesprek verhogen m.i. de kwaliteit van ons onderwijs.
Een follow up in de vorm van gesprekken met mentoren en teamleiders cq conrectoren verhoogt het vertrouwen van leerlingen in hun school. Leerlingen stellen feedback hiervan op prijs. Ook een vorm van kort cyclisch werken, lijkt me.
Henk Tameling, rector en docent Nederlands 28-01-2018