• Home
  • Over ons
    • Wat willen wij?
    • Waarom?
    • Wat doen we?
    • Ons team
    • Financiën
    • Ambassadeurs
    • Statuten
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
    • Wat willen wij?
    • Waarom?
    • Wat doen we?
    • Ons team
    • Financiën
    • Ambassadeurs
    • Statuten
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Investeren in jongeren

    • Home
    • Inspiratie
    • Investeren in jongeren
    • WAT JOUW GEDRAG DOET MET DE NATUUR

    WAT JOUW GEDRAG DOET MET DE NATUUR

    • Geplaatst door Trisha Goossens
    • categorieën Investeren in jongeren
    • Datum 23 mei 2022
    • Reacties 0 reactie

    Tekst Trisha Goossens Foto Henk Tameling

    Hoe zorg je dat jonge mensen zich bewust worden van de invloed van hun gedrag en andere bedreigingen op de natuur? Door een midweek met ze over een Waddeneiland te struinen en ze daar een festival te laten organiseren. De Ecosafari als voorbereiding op een ándere toekomst.

    In de eerste week van april gingen twintig derdejaars studenten met twee docenten van twee opleidingen (MBO Aeres Natuur en Recreatie Leeuwarden en LifeSciences) op Ecosafari. Locatie: Terschelling. ’s Ochtends lekker op excursie met een ervaren eilandgids, ’s middags plannen maken, onderzoek doen en een verslag schrijven. Rond het eten lieten de studenten hun voortgang zien en als dat voldoende was, was de avond vrij om in te vullen.

    Zelf aan de slag

    De twee docenten die mee waren, zijn enthousiast over de week omdat de studenten andere vaardigheden ontwikkelen dan in de klas. ‘Ze moeten zelf aan de slag in plaats van passief te wachten op wat er gezegd wordt. Ze werken aan skills als initiatief nemen, onderzoeken, het vormen van een eigen mening en deze goed kunnen verwoorden’, legt docent Gerjan Schepers uit. ‘Ook leerden ze elkaar heel goed kennen en het samen zijn: normaal zijn ze 8 uren op school en nu waren ze vijf dagen samen.’

    Volgens docent Bauke van Meulen leerden ze ook te werken in een groep met nieuwe mensen. ‘Het initiatief nemen om met iemand in contact te komen is best een grote, lastige stap. En ook de verhouding tussen ‘werken’ en ontspanning was voor velen leerzaam.’


    Duurzaam onderwijs betekent op een andere manier leren: wat ze ontdekken internaliseert beter en wordt onderdeel van hun eigen bagage


    De manier van leren tijdens zo’n week is heel bewust anders ingestoken dan in een reguliere schoolsetting. Organisator Henk Tameling, ook mee met de projectweek: ‘Duurzaam onderwijs betekent dat leerlingen of studenten op een andere manier leren. Door zelf onderzoek te doen en vooral: buiten de school. Dat wat ze ontdekken internaliseert beter en wordt onderdeel van hun eigen bagage. Door toekomstgericht onderwijs te geven, ontwikkelen ze ook vaardigheden die ze later nodig zullen hebben.’ 

    Voorbereiden op een ándere toekomst

    Een van de doelen van deze projectweek, en van onderwijs in het algemeen, is dan ook dat studenten worden voorbereid op de toekomst. Tameling: ‘In een bepaald opzicht zelfs op een ándere toekomst, waarin klimaatverandering of het menselijk handelen serieuze bedreigingen met zich meebrengen. Voor een eiland als Terschelling kun je dan denken aan de zeespiegelstijging, lichtvervuiling, verlies van biodiversiteit, zwerfvuil, olievervuiling, massatoerisme en geluidsoverlast voor vogels en andere dieren. Het scheelt als studenten dan ter plaatse zijn en zien wat het effect is en hoe je met elkaar toewerkt naar oplossingen.’

    De beide docenten merkten dat de studenten best goed geïnformeerd waren en ook niet bang waren om zich gezond kritisch op te stellen. ‘Ze stelden best kritische vragen aan de gidsen. Een deel van de studenten vroeg ook echt dóór. Een ander deel was misschien wat te snel tevreden met het antwoord. Inhoudelijke vragen vinden ze lastig om te stellen. De materie staat dan net te ver van ze af en dan zijn ze te onzeker om er vragen over te stellen.’

    Leuk om van school weg te zijn

    Uiteraard was het ook de bedoeling dat de studenten gewoon een leuke tijd hadden. ‘Zeker na twee jaar “isolatie” vanwege corona is het belangrijk samen te zijn en dingen te kunnen doen’, vindt Schepers. Van der Meulen denkt dat behalve kennis ook zeker de gezelligheid zal blijven hangen. Die sfeer is inderdaad iets dat de studenten veelvuldig noemen in het evaluatieformulier dat na afloop is rondgegaan. Op de vraag of ze het zouden aanbevelen aan andere studenten: ‘Ja, omdat het een leuk project was om aan te werken, en je kunt het ook gezellig hebben met de mensen waarmee je bent’, ‘Ja, niet alleen om de safari zelf, maar ook het socializen met klasgenoten’ en ‘Ja, het is best leuk om even van school weg te zijn’.

    Toch waren de studenten niet over alles helemaal te spreken. Zo werden de drie excursies beoordeeld als ‘te weinig divers’ en ‘niet goed op elkaar afgestemd, want er werd drie keer hetzelfde verhaal verteld’.

    Ook mag het ‘iets meer vakgericht’ zijn en ‘meer specifiek gaan over dier, natuur en water’. Van der Meulen voegt daaraan toe: ‘Er moet gezegd worden dat het inhoudelijk veel op elkaar leek. De studenten prikken hier snel door heen en zijn dan ook snel kritisch op het programma.’ Ook een goede oefening in kritisch zijn misschien? In elk geval zinvolle feedback voor verbetering van het programma.


    Vaker dan ze lief was werden de studenten teruggestuurd om er nogmaals mee aan de slag te gaan


    Op didactisch niveau waren er ook lastige, maar daarom zeer leerzame, momenten, vertelt Schepers. ‘Het maken van een plan van aanpak waarin hun plannen duidelijk en concreet werden bleek moeilijk voor ze. Opdrachten zoals ‘Bezig gaan met verslag’ of ‘Woensdagmiddag op onderzoek’ was te algemeen en vaker dan ze lief was werden ze teruggestuurd om er nogmaals mee aan de slag te gaan. Ze moesten dus erg werken aan de voorbereiding: een plan maken, bedenken hoe je het gaat uitvoeren. Veel studenten hebben nogal de neiging om gewoon maar te beginnen en dan aan het eind van de dag met niets terug te komen.’

    Impact van je eigen gedrag

    Een concreet onderdeel van de safari was het uitvoeren van een case: onderzoek de voor-en nadelen van het (reeds geplande) evenement Eilân Dancefestival. Van der Meulen merkte dat deze aanpak studenten goed inzicht gaf: ‘Ze werden zich bewust van het feit hoeveel impact een festival kan hebben op de lokale bevolking en op de natuur. Mooi om te zien was het inlevingsvermogen van een deel van de studenten in de belevingswereld van de eilanders. En dat het bij het organiseren van iets dergelijks heel precies aankomt voor wat betreft vergunningen.’ Schepers: ‘Eén groep kwam zelf met een alternatieve locatie voor het festival, die ze helemaal goed hadden uitgedacht. Ze kwamen met een plan voor een minder kwetsbaar gebied. Het is een goed voorbeeld van de wijze waarop studenten in de praktijk zien wat het gevolg is van menselijk handelen op de natuur. ‘Eerst waren alle studenten helemaal voorstander, maar op de laatste dag was toch een groot deel van mening veranderd, inclusief een student die zelf van Terschelling kwam. Ze kregen oog voor welke belangen er spelen bij zo’n event.’

    Meer informatie over de Ecosafari vind je op de betreffende cursuspagina.

    • Share:
    author avatar
    Trisha Goossens

    Vorig bericht

    VOORHOEDESCHOLEN EN VOORTREKKERS IN HET MBO
    23 mei 2022

    Volgend bericht

    START OOK EEN GREEN OFFICE!
    22 juni 2022

    Misschien is dit ook interessant

    recycle-g1d6100897_1920
    DE WERELD VERANDERT, HET ECONOMIE-ONDERWIJS NIET?!
    20 november, 2022
    pexels-fauxels-3184433
    HET ARBEIDSPOTENTIEEL VAN DE GENERATIE TOEKOMSTMAKERS: ZIJN WE ER KLAAR VOOR?
    2 oktober, 2022
    pexels-pixabay-236151
    VERBEELDING TEGEN KLIMAATSTRESS
    26 januari, 2022

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo