• Home
  • Over ons
    • Wat willen wij?
    • Waarom?
    • Wat doen we?
    • Ons team
    • Financiën
    • Ambassadeurs
    • Statuten
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
    • Wat willen wij?
    • Waarom?
    • Wat doen we?
    • Ons team
    • Financiën
    • Ambassadeurs
    • Statuten
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Blog

    • Home
    • Inspiratie
    • Blog
    • WAT KAN DE KRACHT VAN VERBEELDING DOEN?

    WAT KAN DE KRACHT VAN VERBEELDING DOEN?

    • Geplaatst door Trisha Goossens
    • categorieën Blog, Duurzame scholen
    • Datum 11 december 2022
    • Reacties 0 reactie

    Wieneke bij een training Education for Diversity and Sustainable Living (EDSL).

    Kunnen we ons een duurzame toekomst voorstellen, en hoe ziet die er dan uit? Hoe komen we daar? Dit zijn belangrijke vragen als het gaat over klimaatonderwijs, want het is moeilijk om aan een duurzame toekomst te werken als we die ons niet kunnen voorstellen. Toch kunnen docenten hun verbeeldingskracht trainen om die vervolgens aan hun leerlingen of studenten aan te leren als vaardigheid. In deze blog deel ik mijn gedachten en praktische tips.

    Tekst: Wieneke Maris

    Voor veel (jonge) mensen kan denken over de toekomst dystopische beelden oproepen van de wereld geteisterd door klimaatverandering. Niet verwonderlijk misschien, als we het nieuws volgen, of het laatste IPCC-rapport lezen. Verbeeldingskracht is echter een vaardigheid die we kunnen leren. Hoe zou het zijn als leraren zowel de wetenschappelijke feiten over de klimaatcrisis als de vaardigheden leren om een toekomst te verbeelden en te creëren waarin we WEL willen leven?


    “In mijn lerarenopleiding kwam anticipatory thinking niet aan bod”


    Als onderdeel van mijn sabbatical-reis op zoek naar duurzaamheidsonderwijs in Europa, had ik het geluk om les te geven aan de internationale groep leraren en leraren in spe, die Education for Diversity and Sustainable Living (EDSL) studeren aan de Inland Norway University of Applied Sciences in Hamar, Noorwegen. Binnen de EDSL course onderzoeken we onder andere de competenties die nodig zijn om een ​​duurzame samenleving en toekomst te creëren.

    Lozano et al. (2017) identificeert een reeks van deze competenties, waaronder “Anticipatory thinking: visualisatie, analyse en evaluatie van mogelijke toekomsten, inclusief scenario’s met tijdschalen van meerdere generaties.” Het artikel schetst een kader voor pedagogieën die het meest geschikt zijn om deze vaardigheden aan te leren. Handig, want in mijn lerarenopleiding kwam dit niet aan bod. Het was spannend om dit met een groep (stagiaire) docenten te bestuderen; het deed ons beseffen welke impact we kunnen maken als we de vaardigheid “toekomst denken” onderwijzen.


    75% van de jongeren ervaart eco-anxiety: ze lijden onder zorgen over de toekomst


    75% van de jongeren ervaart eco-anxiety (Hickman et al. 2021): ze lijden onder zorgen over de toekomst. Als leraar wil ik ruimte creëren in mijn klas voor leerlingen om deze gevoelens te delen. Tegelijkertijd wil ik mijn studenten vaardigheden aanleren om een hoopvol toekomstscenario te visualiseren. Gelukkig heb ik praktische les ideeën meegekregen van Wouter Buursma, coördinator van het project Transformation through Imagination (TTI) bij Stichting Technotrend. Twee praktische methoden uit de TTI docentenhandleiding kwamen me nu goed van pas:

    • The Polak game: een participatieve benadering die de discussie over de volgende vragen faciliteert; ben je optimistisch of pessimistisch over de toekomst, en ten tweede, heb je het gevoel dat je invloed hebt op de uitkomst van de toekomst?
    Quadranten in het Polak-spel
    • Een brief uit de toekomst: een reflectieve activiteit die studenten helpt zich een mogelijke toekomst voor te stellen en persoonlijke acties die daar kunnen leiden.

    Wat me aanspreekt aan deze strategieën is dat ze ons doen beseffen hoe we over de toekomst denken en ons helpen een toekomst voor te stellen waarin we zouden willen leven. Bovendien geeft het leerlingen handvaten om te identificeren wat we kunnen doen om daar te komen. Heel belangrijk is het sociaal-emotionele aspect van deze activiteiten; het schept ​​ruimte om te praten over hoe de gevolgen van klimaatverandering ons beïnvloeden, iets wat vaak ontbreekt in het onderwijs over klimaatverandering.

    More about the journey of Wieneke Maris.

    Referenties
    Lozano. R, et. al. (2017) Connecting Competences and Pedagogical Approaches for Sustainable Development in Higher Education: A Literature Review and Framework Proposal. Sustainability 9(10), 1889. doi.org/10.3390/su9101889
    Hickman. C, et. al. (2021) Climate anxiety in children and young people and their beliefs about government responses to climate change: A global survey
    The Lancet Planetary Health, Volume 5, (12), e863 – e873. doi.org/10.1016/S2542-5196(21)00278-3

    • Share:
    author avatar
    Trisha Goossens

    Vorig bericht

    DE WERELD VERANDERT, HET ECONOMIE-ONDERWIJS NIET?!
    11 december 2022

    Volgend bericht

    DE BESTE STUDIE GAAT OVER DE THEMA'S VAN DEZE TIJD
    14 december 2022

    Misschien is dit ook interessant

    Afbeelding8
    HUNGARY: THE REAL SCHOOL IS MAKING IT REAL
    18 december, 2022
    DDV 231122 03
    2023: MEER SAMENWERKEN, MEER DOEN
    17 december, 2022
    52331199987_2239f608ff_o
    DE BESTE STUDIE GAAT OVER DE THEMA’S VAN DEZE TIJD
    14 december, 2022

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo