WAT KENMERKT NADO ALS ORGANISATIE VOOR DUURZAME EDUCATIE?
Wat kenmerkt NADO als organisatie voor duurzame educatie?
De Nederlandse academie voor duurzaam onderwijs (NADO) is
- non-profit, dus zonder winstoogmerk en zonder aandeelhouders;
- idealistisch: wij hebben onderwijskundige idealen en ambities en willen een bijdrage leveren aan goed onderwijs en een duurzame wereld;
- specialistisch: NADO wil een bijdrage leveren aan persoonlijke vorming en onderwijs; wij concentreren ons op leren voor duurzaam onderwijs. NADO ontwikkelt haar cursusmateriaal consequent vanuit het concept van de whole school approach;
- deskundig en ervaren: onze vrijwillige medewerkers hebben hun roots in het onderwijs, wetenschap, NGO’s en duurzaam bedrijfsleven;
- praktisch: we vertalen theoretische kennis naar praktische toepassingen;
- concept-gestuurd: wij werken vanuit het idee dat het werken met duurzame onderwerpen gebaat is bij een vakoverstijgend en systemische benaderingom op systeemniveau te kunnen werken aan een duurzame toekomst voor docenten en leerlingen. Een monomane behandeling vanuit het perspectief van afzonderlijke vakken belemmert het overzicht op het gehele onderwerp van klimaatverandering. Een voedselketen is alleen te begrijpen als de losse onderdelen ervan in hun samenhang worden bekeken;
- op samenwerking gericht: de inbreng van leerlingen en de samenwerking tussen docenten en leerlingen is voorwaardelijk voor het slagen van implementatie van duurzaam onderwijs. Door leerlingen te betrekken bij het ontwerp van lessen over duurzaamheid snijdt het pedagogisch mes aan meerdere kanten: leerlingen hebben ook hun kennis op duurzame kennis die ze kunnen toepassen, ze kunnen goed omgaan met virtuele opties en de kans is aanzienlijk dat participatie leidt tot grotere betrokkenheid;
- op dialoog gericht: duurzame thema’s lenen zich goed voor gezamenlijk onderzoek en bestudering van hedendaagse verschijnselen. Samenwerking, creativiteit, nieuwsgierigheid, gespreksvoering en maatschappelijke betrokkenheid zijn wat ons betreft uitstekende 21e -eeuwse vaardigheden om in te oefenen. Met elkaar in gesprek, naar elkaar luisteren, inhoudelijke dialogen voeren over relevante en actuele onderwerpen vergroot de kans op een actieve houding van leerlingen;
- open: wij staan open voor verbeteringen en input van betrokkenen; NADO kent een Raad van Inspiratie en Advies.