• Home
    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Hoe
    • Bestuur
    • Raad van Inspiratie en Advies (RIA)
    • Statuten
    • KVK, ANBI
    • Ons team
      • Programmaleiders
      • management assistentie
      • Communicatie
      • Financien
      • Facilitatoren
      • Ambassadeurs
      • ANBI
  • Nieuws
  • Cursussen

    Onze cursussen

    • Cursussen
  • Blog
  • Shop
  • Mediatheek
  • Partners
  • Evenementen
    Vragen? neem contact op
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
    Login
    Academie voor duurzaam onderwijs
    • Home
      • Wat willen wij ?
      • Waarom
      • Hoe
      • Bestuur
      • Raad van Inspiratie en Advies (RIA)
      • Statuten
      • KVK, ANBI
      • Ons team
        • Programmaleiders
        • management assistentie
        • Communicatie
        • Financien
        • Facilitatoren
        • Ambassadeurs
        • ANBI
    • Nieuws
    • Cursussen

      Onze cursussen

      • Cursussen
    • Blog
    • Shop
    • Mediatheek
    • Partners
    • Evenementen

      Blog

      • Home
      • Blog
      • Blog
      • Wat kenmerkt NADO als organisatie voor duurzame educatie?

      Wat kenmerkt NADO als organisatie voor duurzame educatie?

      • Geplaatst door Henk Tameling
      • categorieën Blog, Dutch academy for sustainable education, Onderwijs
      • Datum 17 augustus 2020
      • Reacties 0 reactie

      Wat kenmerkt NADO als organisatie voor duurzame educatie?

      De Nederlandse academie voor duurzaam onderwijs (NADO) is

      • non-profit, dus zonder winstoogmerk en zonder aandeelhouders;
      • idealistisch: wij hebben onderwijskundige idealen en ambities en willen een bijdrage leveren aan goed onderwijs en een duurzame wereld;
      • specialistisch: NADO wil een bijdrage leveren aan persoonlijke vorming en onderwijs; wij concentreren ons op leren voor duurzaam onderwijs. NADO ontwikkelt haar cursusmateriaal consequent vanuit het concept van de whole school approach;
      • deskundig en ervaren: onze vrijwillige medewerkers hebben hun roots in het onderwijs, wetenschap, NGO’s en duurzaam bedrijfsleven;
      • praktisch: we vertalen theoretische kennis naar praktische toepassingen;
      • concept-gestuurd: wij werken vanuit het idee dat het werken met duurzame onderwerpen gebaat is bij een vakoverstijgend en systemische benaderingom op systeemniveau te kunnen werken aan een duurzame toekomst voor docenten en leerlingen. Een monomane behandeling vanuit het perspectief van afzonderlijke vakken belemmert het overzicht op het gehele onderwerp van klimaatverandering. Een voedselketen is alleen te begrijpen als de losse onderdelen ervan in hun samenhang worden bekeken;
      • op samenwerking gericht: de inbreng van leerlingen en de samenwerking tussen docenten en leerlingen is voorwaardelijk voor het slagen van implementatie van duurzaam onderwijs. Door leerlingen te betrekken bij het ontwerp van lessen over duurzaamheid snijdt het pedagogisch mes aan meerdere kanten: leerlingen hebben ook hun kennis op duurzame kennis die ze kunnen toepassen, ze kunnen goed omgaan met virtuele opties en de kans is aanzienlijk dat participatie leidt tot grotere betrokkenheid;
      • op dialoog gericht: duurzame thema’s lenen zich goed voor gezamenlijk onderzoek en bestudering van hedendaagse verschijnselen. Samenwerking, creativiteit, nieuwsgierigheid, gespreksvoering en maatschappelijke betrokkenheid zijn wat ons betreft uitstekende 21e -eeuwse vaardigheden om in te oefenen. Met elkaar in gesprek, naar elkaar luisteren, inhoudelijke dialogen voeren over relevante en actuele onderwerpen vergroot de kans op een actieve houding van leerlingen;
      • open: wij staan open voor verbeteringen en input van betrokkenen; NADO kent een Raad van Inspiratie en Advies.

      • Deel:
      author avatar
      Henk Tameling

      Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine. Henk Tameling publiceert op zijn website https://dewaddenvoordummies.nl en tweewekelijks over zijn belevenissen op Vlieland, Terschelling en de andere Waddeneilanden in de Harlinger Courant.
      Hij publiceerde drie waddenboeken: Geluksvogel, Over 't Wad, De zwaardschede ( uitgeverij Flevomedia, Harlingen)
      Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( bestuur Vrienden van het Museum), The time is now foundation (Raad van Advies) en Stichting Over 't Wad.

      Vorig bericht

      Waarom is leren voor duurzame ontwikkeling nodig?
      17 augustus 2020

      Volgend bericht

      NADO als nieuwkomer in Duurzame 100 van Trouw
      29 oktober 2020

      Misschien is dit ook interessant

      Oranjewoud
      Kerstgedachte in het Coronajaar 2020: De trein met vertrouwen, hoop en liefde heeft vertraging
      19 december, 2020
      unnamed
      Vol bewondering, omzien in verwondering
      16 november, 2020
      dav
      NADO als nieuwkomer in Duurzame 100 van Trouw
      29 oktober, 2020

      Laat een reactie achter Antwoord annuleren

      Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

      Zoeken

      Categorieën

      • Blog
      • Climate change
      • Dutch academy for sustainable education
      • Duurzame scholen
      • Geen categorie
      • investeren in jongeren
      • Leerlingenparticipatie
      • Mediatheek
      • Natuur en milieu
      • Onderwijs
      • Transitie
      • werkdruk
      • Werkdruk onderwijs

      info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

      Bedrijf

      • Waarom
      • Wat willen wij ?
      • Blog

      Links

      • Cursussen
      • Evenementen
      • Shop

      Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2019

      • Privacy
      • Sitemap
      [miniorange_social_login shape="longbuttonwithtext" theme="default" space="4" width="240" height="40"]

      Login with your site account

      Lost your password?