• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Blog

    • Home
    • Inspiratie
    • Blog
    • WAT WORDT HET NIEUWE NORMAAL IN HET VOORTGEZET ONDERWIJS?

    WAT WORDT HET NIEUWE NORMAAL IN HET VOORTGEZET ONDERWIJS?

    • Geplaatst door Henk Tameling
    • categorieën Blog, Duurzame scholen
    • Datum 5 mei 2020
    • Reacties 0 reactie

    Elke zichzelf respecterende organisatie, blogger of influencer is zijn toekomstdromen en wenslijstjes voor de wereld na corona met ons aan het delen. Ik kan het (ook) niet laten om te bekijken wat de coronacrisis het voortgezet onderwijs aan ervaringen en inzichten oplevert. Ik heb een gekleurde bril op, namelijk die van duurzaam onderwijs.  Wat kunnen onderwijsorganisaties die zich bezighouden met kennisvermeerdering over klimaat, energie, voedsel, economie, armoede en biodiversiteit, leren van de afgelopen crisismaanden?

    Corona en digitaal onderwijs

    In de media wordt over de combinatie corona en digitaal leren geconstateerd dat de crisis in een paar weken ontwikkelingen mogelijk maken die in de afgelopen twintig jaar vrijwel ondenkbaar waren in het onderwijs. Hoe juist de constatering ook is, zij gaat wel voorbij aan het feit dat de grootste educatieve uitgeverijen al jaren  digitale methodes aanbieden. Vrijwel voor elk vak zijn methodes met digitale licenties voor docenten beschikbaar. Wat opvalt is dat docenten in deze crisis op veel grotere schaal dan voorheen hun weg naar bestaande maar ongebruikte digitale leermethodes hebben gevonden.

    In korte tijd  is een grote diversiteit aan digitaal lesmateriaal ontwikkeld. Tijdens de coronacrisis is door trial and error veel ervaring opgedaan met digitaal onderwijs. Deze ervaring kan een basis vormen voor het nieuwe normaal in het onderwijs.

    Schoolmethodes hebben de neiging voor lange periodes gebruikt te worden. Digitale opties kunnen de actualiteitswaarde van lesmethodes vergroten, het onderwijs aantrekkelijker maken en wellicht de motivatie en betrokkenheid van leerlingen verbeteren.

    Duurzaamheid

    De recente ontwikkelingen in het onderwijs geven ons inzichten over digitalisering in de mogelijkheden voor duurzaam onderwijs over de zeventien Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. De SDG’s verwoorden de ontwikkelingsdoelen van de wereldgemeenschap voor 2030. Nog tien jaar te gaan en dan moeten we de doelen ook in Nederland hebben bereikt. De tijd begint te dringen om de gewenste transitie te realiseren. Leren voor duurzaamheid is voor iedereen een uitdaging.

    Schoolmethodes hebben bijna per definitie een focus op het eigen vakgebied. Voor leerlingen ontbreekt daardoor nogal eens de samenhang in verschijnselen met de daarbij behorende analyses van oorzaken en de gevolgen. Met name op brede, vakoverstijgende onderwerpen als klimaat, energie, natuur en economie ontbreekt vaak een samenhangende en systemische benadering in het onderwijs. De digitale opties die nu vaker worden benut dan voor de coronacrisis, zijn uitermate nuttig voor het realiseren van de genoemde samenhang tussen onderwerpen en deelonderwerpen. Betekenisvol onderwijs om leerlingen en hun leraren uit te dagen.

    Interne communicatie

    Grote groepen docenten werken op hun eigen school aan digitale communicatiemiddelen m.b.v. mediaplatformen. De gebruikte communicatiemiddelen sluiten aan bij de wereld van jongeren en hun ouders en zorgen voor snelle berichtgeving. Docententeams ontdekken de voordelen van informatie- en kennisoverdracht via videoconferencing. Verbetering van samenwerking binnen docententeams kan tijdwinst en wellicht beter onderwijs opleveren.

    Conclusies en adviezen

    De onderwijswereld heeft in korte tijd op grote schaal de omslag naar digitaal onderwijs gemaakt. Of deze omslag van blijvende aard is, is nog onduidelijk. Ondersteuning en facilitering van digitalisering vergroten de kans op voortzetting van de ontwikkeling op de middellange en lange termijn. Docenten hechten aan een combinatie van persoonlijk contact en digitale mogelijkheden. Blended opties lijken verreweg de voorkeur te genieten in het onderwijs. Overheid en onderwijs hebben nu de kans om de ingezette digitale ontwikkeling te borgen en voort te zetten door het proces van verandering te faciliteren. De toename van de werkdruk rechtvaardigt ondersteuning van docenten op het gebied van tijd en geld. Investeringen in professionaliteit in de vorm van analoge en virtuele cursussen en leergangen zijn gewenst. Ook dit kan tijdwinst opleveren voor docenten en het beroep aantrekkelijker maken.

    De behoefte aan actualisering en vernieuwing van het lesmateriaal is blijvend. Dat geldt ook voor het bestuderen van de samenhang tussen onderwerpen bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid. Digitale mogelijkheden leveren door hun snelle toepasbaarheid hier beter dan de bestaande, trage schoolmethodes een bijdrage aan.  De kans is groot dat vernieuwing van het lesmateriaal en van het curriculum een bijdrage levert aan vergroting van de betrokkenheid en de motivatie van leerlingen. Bij het inslaan van het digitale pad van e-learning hoort ook dat elk kind meedoet. In de praktijk levert dit voor duizenden gezinnen problemen op die niet zonder steun van de scholen en de overheid opgelost kunnen worden.

    Digitale tools voor overleg en samenwerking kunnen in de nabije toekomst een afname van maatschappelijke kosten betekenen op het gebied van mobiliteit waardoor reistijd en reiskosten wellicht kunnen afnemen. Het lijkt aannemelijk dat ingezette veranderingen op het gebied van virtueel overleg als aanvulling op lijfelijke contacten wel eens blijvend kunnen zijn.

    Digitalisering, videoconferencing en afstandsleren kunnen een bijdrage  leveren aan het gedeeltelijk oplossen van het tekort aan docenten. Het is interessant om te onderzoeken of dit soort fenomenen aantrekkelijk zijn voor potentiële docenten.

    Digitalisering van het onderwijs kan leiden tot uitbreiding van werkgelegenheid in de wereld van ontwikkelaars van software en applicatiebeheerders. De overheid (de ministeries van EZ en K en  van OCW) kan deze ontwikkeling ondersteunen door bepaalde opleidingen stimuleringsgelden te verlenen.

    Tenslotte

    Ouders ontdekken thuis in quarantaine dat onderwijs geven geen eenvoudige taak is die zij er even bij kunnen doen. De maatschappelijke waardering groeit voor leraren en onderwijsondersteuners. De vraag is of de politiek bereid is deze waardering te verzilveren in tastbare resultaten voor het onderwijsveld. De missie voor duurzaam onderwijs is dat álle leerlingen in Nederland over tien jaar het voortgezet onderwijs afronden met kennis over, vaardigheden voor en bereidheid te handelen voor duurzame ontwikkeling. De overheid, het onderwijs en de politiek kunnen in hun beleidsprogramma’s 2.0 en begrotingen voor de nabije toekomst laten zien dat ze docenten en onderwijsondersteuners  serieus nemen in het uitoefenen van het mooiste beroep dat er is: jonge mensen begeleiden naar hun eigen toekomst.

    Henk Tameling, voorzitter Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs

    Tag:corona

    • Share:
    author avatar
    Henk Tameling

    Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine.
    Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( voorzitter bestuur Vrienden van het Museum).

    Vorig bericht

    HET GROENE BREIN REALISEERT RADICALE DOORBRAKEN OP HET GEBIED VAN DUURZAAMHEID
    5 mei 2020

    Volgend bericht

    BELEIDSPLAN 2020 - 2022
    14 augustus 2020

    Misschien is dit ook interessant

    Afbeelding8
    HUNGARY: THE REAL SCHOOL IS MAKING IT REAL
    18 december, 2022
    DDV 231122 03
    2023: MEER SAMENWERKEN, MEER DOEN
    17 december, 2022
    52331199987_2239f608ff_o
    DE BESTE STUDIE GAAT OVER DE THEMA’S VAN DEZE TIJD
    14 december, 2022

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo