WERKDRUK IN HET VOORTGEZET ONDERWIJS
Waar denken docenten zelf vooral aan bij werkdruk? Wat/ wie veroorzaakt werkdruk in het voortgezet onderwijs? Wil je meewerken aan een klein onderzoekje onder docenten naar werkdruk in het voortgezet onderwijs? Ik gebruik de informatie (anoniem) voor een artikel waarin enkele oplossingen voor werkdruk in het vo worden gepresenteerd.
Hieronder volgen twintig mogelijke veroorzakers van werkdruk.
Twee vragen:
a. Geef de nummers van maximaal 10 oorzaken van werkdruk aan volgens jou
b. Geef de nummers van de 3 oorzaken die je zelf het belangrijkste vindt.
- De samenleving, de politiek die het onderwijs met allerlei maatschappelijke problemen ‘opzadelt’
- Zorgonderwerpen als dyslexie, dyscalculie, ADHD, PDDNOS, game verslaving,
- Relationele problemen van ouders zoals scheidingen
- Schoolleiding die niet luistert
- Schoolleiding die weinig aandacht heeft voor de werkdruk
- Schoolleiding die niet in staat is praktische problemen met bv printers en wifi op te lossen
- Schoolleiding die je onvoldoende steunt bij pedagogische geschillen
- Veranderingsdrang van de schoolleiding
- Regeringsbeleid en de Tweede Kamer die geen oog hebben voor de echte problemen: te grote klassen, te weinig ondersteuning, extra zorgplichten
- Slechte accommodaties
- Klassengrootte
- Mentoraatswerk
- Hoeveelheid vergaderingen
- Zinloze vergaderingen
- Gebrek aan motivatie en concentratie bij leerlingen
- Taakbeleid
- Administratieve systemen als Magister
- Roosterzaken
- Verplichte scholing
- Alle dingen die er bij komen zonder dat er wat afgaat
- ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
henktameling52@gmail.com