• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Mediatheek

    • Home
    • Inspiratie
    • Mediatheek
    • WHOLE SCHOOL APPROACH TO SUSTAINABILITY

    WHOLE SCHOOL APPROACH TO SUSTAINABILITY

    • Geplaatst door Henk Tameling
    • categorieën Mediatheek
    • Datum 17 januari 2020
    • Reacties 0 reactie

    Twee jaar lang werkten onderzoekers en docenten aan de implementatie van de ‘Whole School Approach to Sustainability’. De resultaten van het praktijkgerichte onderzoek werden gedeeld op de slotconferentie: De hele school door een Groene Bril.

    Voor het onderzoek werden door drie (v)mbo scholen projecten opgezet voor groen onderwijs. Ze werden gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Deze projecten varieerden van een warmetruiendag tot het ontwikkelen van de visie voor een groene school. Hierbij werden ze gemonitord en begeleid door wetenschappers van Wageningen Universiteit, Aeres Hogeschool Wageningen en Oberon. Hoewel de projecten verschilden, was de gemene deler dat de Whole School Approach to Sustainability (WSA) werd toegepast.

    Whole School Approach
    Kort door de bocht is de WSA een integrale aanpak om duurzame ontwikkeling te integreren in het onderwijs. Niet alleen lessen over duurzaamheid dus, maar juist de verbinding tussen de verschillende domeinen van onderwijs, zowel binnen als buiten de school. Die verschillende domeinen zijn curriculum, visie, didactiek, omgeving, bedrijfsvoering, en professionalisering. Een uitgebreidere uitleg over de Whole School Approach to Sustainability en de domeinen vind je hier. 

    Relevantie
    De urgentie om leren voor duurzame ontwikkeling te implementeren in het onderwijs werd benadrukt door Arjen Wals, Professor Transformative Learning for Socio-Ecological Sustainability Wageningen University Research. Ten eerste is niet alle kennis aanwezig om de uitdagingen die verduurzaming opwerpt aan te gaan. ‘’Oplossingen zijn niet altijd hapklaar, daarom moeten leerlingen in staat zijn zelf met oplossingen te komen’’ volgens Wals. Hiervoor is een integrale aanpak waarbij de wereld op school verbonden wordt met de uitdagingen in de wereld daarbuiten cruciaal. Daarnaast is het onderwijs nu te veel gefocust op de groei van de economie, terwijl de mogelijkheid van groei vaak gepresenteerd wordt als argument om niet over te gaan op duurzame energie. ‘’Onderwijs is niet uitsluitend bedoeld om de economie te dienen’’ zegt Wals. De Whole School Approach biedt een concreet raamwerk om deze innovaties te realiseren.

    Onderzoeksresultaten
    Een mooi idee dus, maar hoe vertaalt dit zich naar de praktijk? Om dit uit te vinden werd tijdens het onderzoek de vraag gesteld: ‘In hoeverre ondersteunt de WSA de implementatie van duurzame ontwikkeling?’. Bij de deelnemende scholen werden vragenlijsten afgenomen aan de start en het einde van de implementatie van de innovatie. Deze interviews dienden om inzicht te krijgen in wat de deelnemers (zowel docenten, leerlingen, als ondersteunend personeel) onder leren voor duurzame ontwikkeling verstaan en in hoeverre ze menen dat dit geïmplementeerd is op hun school.

    De verrassende conclusie was dat op alle scholen de deelnemers het gevoel hadden dat de aanwezigheid van leren voor duurzame ontwikkeling verminderd was. Ook het gebruik van het Groene Kompas (een tool om te kijken hoe duurzaamheid in geïntegreerd is op een opleiding) wees uit dat de scholen er niet op vooruit waren gegaan.

    Dat er geen significant resultaat is gevonden betekent echter niet dat de effectiviteit van de WSA in twijfel getrokken hoeft te worden. Het idee van de WSA is dat het een integrale aanpak is – en daarom moeten de interventies niet slechts veranderingen gedurende een korte termijn zijn, maar doorgevoerd worden in het DNA van de school. Op die manier worden interventies daadwerkelijk waarde veranderend. Daarnaast biedt de theoretische onderbouwing van de WSA juist een handvat voor suggesties voor hoe de projecten verbeterd kunnen worden. Enkele van de projecten richtten zich namelijk slechts op één domein van de WSA, zoals een interventie in de visie, of alleen in het curriculum.

    Handleiding voor de Whole School Approach
    Hoe dit in de praktijk verbeterd kan worden werd geïllustreerd in een workshop door Heleentje Swart, programmaleider van Spark the Movement. Zij ontwikkelde een praktische handleiding om de WSA toe te passen op school. De les om mee naar huis te nemen is dat om een interventie effectief te laten zijn in het implementeren van leren voor duurzame ontwikkeling, er altijd gekeken moet worden of de interventie effectief is op elk domein. Dus een verandering in het curriculum moet ook stroken met de visie met de school en een verbinding hebben met het bedrijfsleven. Wanneer alle domeinen aangesproken worden, kan een interventie langdurig en effectief zijn.

    • Share:
    author avatar
    Henk Tameling

    Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine.
    Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( voorzitter bestuur Vrienden van het Museum).

    Vorig bericht

    OVER 100 JAAR ETEN WE WIER IN ONS HOUTEN HUIS
    17 januari 2020

    Volgend bericht

    EEN BEHAPBAAR BOEK OVER HET KLIMAAT DAT MISVERSTANDEN UIT DE WERELD HELPT
    23 januari 2020

    Misschien is dit ook interessant

    Ecologie-leren-onderwijzen
    HET AARDSE LEVEN BEGRIJPEN
    27 oktober, 2021
    dav
    DE HOOGMOED VAN HET MENSELIJK BEDRIJF
    28 juni, 2021
    bijzondere foto’s Valencia
    HET GROENE BREIN REALISEERT RADICALE DOORBRAKEN OP HET GEBIED VAN DUURZAAMHEID
    11 februari, 2020

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Lesmateriaal
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo