• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • Spark the Future
    • Aanbod 2022-2023
    • Circulaire skills in de mode
    • Projectweek duurzaamheid en circulariteit
    • Futureproof
    • Proeverij
    • Ecosafari
    • Lesmateriaal Circulaire productieketen
    • Cursus Systemisch denken
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Blog

    • Home
    • Inspiratie
    • Blog
    • WORDT ALEXIA PRINSES DUURZAAMHEID?

    WORDT ALEXIA PRINSES DUURZAAMHEID?

    • Geplaatst door Henk Tameling
    • categorieën Blog, Duurzame scholen, Leerlingenparticipatie
    • Datum 9 januari 2022
    • Reacties 0 reactie

    De kerstvakantie is voor mij een leesvakantie met stapels kranten, bijlagen en opiniebladen. Zo las ik in Elseviers Weekblad een artikel over de (kost)school van prinses Alexia in Zuid-Wales. Haar ouders leggen de lieve duit van 82.000 euro neer voor twee jaar deze vorm van onderwijs. Een Harry Potter-kostschool volgens journalist Patrick van IJzendoorn.

    De school met 350 leerlingen heet officieel United World College (UWC) of the Atlantic. Alexia volgt hier het internationale baccalaureaat als vervanging van de laatste twee jaar van haar gymnasiumopleiding in Nederland. Er zijn achttien UWC’s in de wereld waarvan er één in Nederland, namelijk in Maastricht. Los van het elitaire karakter van deze private onderneming is het onderwijsconcept interessant om te bekijken.

    Vredesonderwijs

    De onderwijsvisie van de UWC’s is onder andere gebaseerd op het werk van de Duitse pedagoog Kurt Hahn (1886 –1974). Met de levenservaringen van de Eerste en Tweede Wereldoorlog is Kahn in zijn onderwijsvisie vooral vredelievend en kosmopolitisch: ‘Van onderwijs een beweging maken die mensen, naties en culturen bijeenbrengt voor vrede en een duurzame toekomst.’ Vrede en duurzaamheid zijn blijkbaar de unique selling points van deze mondiale onderwijsinstituten. Hier worden jonge mensen opgeleid tot wereldburgers.

    Hahn baseerde volgens Wikipedia zijn opvoedkundige filosofie op respect voor adolescenten, van wie hij geloofde dat zij een aangeboren beschaving en moraal bezitten, die echter door de maatschappij wordt bedorven wanneer zij ouder worden. Hij ruimt daarom veel aandacht in voor de ontwikkeling van persoonlijk leiderschap en reflectie op de resultaten van het eigen handelen. Een van zijn ideeën is dat studeren gecombineerd moet worden met fysieke activiteiten en met sociale dienstverlening.

    Op de UWC-scholen zijn vrijwilligerswerk en maatschappelijk engagement een onderdeel van het curriculum. De lessen zijn van 08.00 tot 13.00 uur met daarna buitenschoolse activiteiten zoals sporten en in Wales werken in de moestuinen of in de biowinkel en het begeleiden van vluchtelingen. Leerlingenparticipatie wordt ook serieus genomen in Wales waar leerlingen de nodige invloed hebben op het beleid van de school. Zo hebben studenten bepaald dat op het menu drie van de 21 maaltijden vlees mogen staan, de rest is vegetarisch.

    Rode draad door het leven en werk op de UWC- school in Wales is, wat wordt genoemd climate justice of klimaatrechtvaardigheid. Vorig jaar november staakten, net als veel andere leerlingen in de hele wereld, ook de studenten van Alexia’s school voor het klimaat. Ze vroegen om klimaatrechtvaardigheid en wilden dat er bij de klimaattop COP26 betere afspraken worden gemaakt. Alexia liep met een zelfgemaakt (?) protestbord mee in de demonstratiemars.

    Oma

    De schoolloopbaan van prinses Alexia doet me denken aan voormalig koningin Juliana die haar dochters Beatrix, Irene en Margriet ook een bijzonder type onderwijs liet volgen op de Werkplaats Kindergemeenschap in Zeist. Oprichter Kees Boeke wilde in het onderwijs duidelijk idealen verwezenlijken zoals ‘een samenleving waarin mensen vreedzaam en op basis van gelijkwaardigheid samenwerken’.  De school stond bekend om de onorthodoxe werkwijzen. Uiteindelijk besloot moeder Juliana in 1951 haar kinderen over te plaatsen naar een speciaal voor de prinsessen gestichte dependance van Het Baarnsch Lyceum waar regulier les werd gegeven. Ik ben benieuwd of onze koning het voorbeeld van zijn oma gevolgd heeft met de keuze om Alexia ‘vreedzaam en duurzaam onderwijs’ te laten volgen.

    Ik kan me voorstellen dat menig leerling en docent droomt van Alexia’s school: kleine klassen, afwisseling tussen binnenschoolse en buitenschoolse activiteiten, aandacht voor elkaar en voor mondiale onderwerpen als duurzaamheid en klimaat. Dergelijk betekenisvol onderwijs gun je toch iedereen. Met én zonder veel geld.

    Henk Tameling 090122

    • Share:
    author avatar
    Henk Tameling

    Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine.
    Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( voorzitter bestuur Vrienden van het Museum).

    Vorig bericht

    AAN DE NIEUWE MINISTER VAN ONDERWIJS
    9 januari 2022

    Volgend bericht

    DE STAPELAARS VAN ONDERWIJSFAMILIE DIJSSELBLOEM
    19 januari 2022

    Misschien is dit ook interessant

    Afbeelding8
    HUNGARY: THE REAL SCHOOL IS MAKING IT REAL
    18 december, 2022
    DDV 231122 03
    2023: MEER SAMENWERKEN, MEER DOEN
    17 december, 2022
    52331199987_2239f608ff_o
    DE BESTE STUDIE GAAT OVER DE THEMA’S VAN DEZE TIJD
    14 december, 2022

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo