• Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact
Vragen? neem contact op
info@academievoorduurzaamonderwijs.nl
Academie voor duurzaam onderwijs
  • Home
  • Over ons
  • Cursussen
    • 1. Duurzaam onderwijs: een introductie
    • 2. Duurzame didactiek
    • 3. Denken in samenhang (Systeemdenken)
    • 4. Toekomstdenken (Future Design)
    • 5. Energietransitie
    • 6. Een nieuwe economie
    • 7. Werken met challenges (Challenge Based Learning)
    • 8. Planetair burgerschap (Planetary Citizenship)
    • 9. Co-creatie van onderwijs
    • 10. Buitenonderwijs
  • Inspiratie
    • Achtergrond
    • Blog
    • Nieuws
    • Interviews
  • Mediatheek
  • Partners
  • Portfolio
  • Contact

    Nieuws

    • Home
    • Inspiratie
    • Nieuws
    • ZAADJES ZAAIEN IN LIMBURG

    ZAADJES ZAAIEN IN LIMBURG

    • Geplaatst door Henk Tameling
    • categorieën Nieuws
    • Datum 7 november 2021
    • Reacties 0 reactie

    Vrijdag 5 november Roermond: in het voormalig industrieel bolwerk van ECI komen zeventig leerlingen uit het voortgezet onderwijs bij elkaar op initiatief van Jongeren Netwerk Limburg. Ze komen in groepjes van 2 tot 3 per school, sommigen met hun docent. Allemaal zijn ze actief in een leerlingenraad of een medezeggenschapsraad. Futureproof staat op het programma van deze herfstdag. Samen met Kiki Engels van Youth for Climate verzorg ik namens NADO een workshop over ‘verduurzaming van je school’. Een verslag.

    Tekst Henk Tameling Foto’s Kiki Engels en Henk Tameling

    Om het mondiale karakter van verduurzaming  te benadrukken starten we met een snelle video over de zeventien sustainable development goals (SDG).

    Terwijl de leerlingen de video bekijken, observeer ik hun reacties. Sommige monden gaan open van verbazing: is het vanwege de hoeveelheid VIP’s uit de wereld van film, muziek, sport, media die gepassioneerd over armoede, klimaat en diversiteit praten of zijn het de beelden van ontbossing, opwarming en overstromingen die hen raken?


    Wat kun je zelf op school doen? Denk aan een circuleerlingenraad of greenteam


    Hoe verduurzaam je je eigen omgeving? Wat kun je zelf op school doen? We maken het onderwerp concreet aan de hand van drie invalshoeken: de Whole School Approach, participatie – denk aan een circuleerlingenraad of greenteam – en als derde co-creatie: de samenwerking tussen docent en leerling.

    Feedback vergroot betrokkenheid

    Om de deelnemers een hart onder de riem te steken gaan we in gesprek over het recht van leerlingen om feedback te geven over de kwaliteit van hun onderwijs. De meeste leerlingen vinden dit moeilijk, de docenten staan namelijk meestal niet te popelen om de mening van leerlingen in ontvangst te nemen. Leerlingen voelen zich in elk geval niet uitgenodigd om hun mening te ventileren over school, de lessen en manier van lesgeven. Jammer want het is bekend dat een goed gesprek over feedback de betrokkenheid van leerlingen vergroot en een bijdrage kan leveren aan de verhoging van de kwaliteit van het onderwijs op je eigen school.

    Aan de hand van de bloem van de Whole School Approach (illustratie) bespreken we zes onderwerpen waarmee je kunt beginnen om het gesprek op school over verduurzaming te starten. Het gaat dan om de visie van een school zoals die in een schoolwerkplan te vinden is, het curriculum, de pedagogiek en didactiek, de professionalisering van docenten, de relatie met de omgeving van de school en de bedrijfsvoering.

    De ideeën komen los

    De praktijk leert dat de schoolkantine vaak het startpunt vormt voor kleine duurzame stapjes richting gezond en verantwoord consumeren. Ons advies is veelvuldig: ga voortdurend na met welk doel je iets start. Wat wil je ermee bereiken, past het in een wat groter plan, misschien wel voor meerdere jaren?


    We spreken over het docententekort, de exameneisen, het klimaat in de klas en de samenhang tussen biodiversiteitsverlies en zeespiegelstijging


    Drie uur lang zijn we met zeventig leerlingen en docenten verdeeld over drie groepen in gesprek over het docententekort, de werkdruk, exameneisen, het klimaat in de klas en de samenhang tussen vak inhouden bij onderwerpen als biodiversiteitsverlies, zeespiegelstijging en opwarming van de aarde. Na de lunch komen de ideeën los, maken ze plannen en worden flappen vol geschreven.

    Tijdens de treinreis van 2,5 uur naar het noorden laat ik de gezichten en de reacties van de aanstaande wereldburgers aan me voorbijgaan. Hoe zullen de zaadjes groeien die we vandaag geplant hebben? Ruimte en water geven, opkweken, verspenen, er gaan vast nog meer mooie bloemen bloeien in Limburg e.o.

    Ook belangstelling voor een workshop op school over verduurzaming van je school? Neem contact op met info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    • Share:
    author avatar
    Henk Tameling

    Henk Tameling (1952) is als docent en (interim)schoolleider verbonden geweest aan onderwijsinstellingen in Friesland, Groningen en de Randstad. Laatste functie: 2016-2018 waarnemend rector van het Coornhert Lyceum, Haarlem. Tameling was directeur van de Waddenvereniging en uitgever van de boot-aan-bootkrant Over ’t wad en Terschelling Magazine.
    Als vrijwilliger is hij - naast NADO- actief bij het Westfries Museum ( voorzitter bestuur Vrienden van het Museum).

    Vorig bericht

    ACTUALISERING VAN HET ONDERWIJS EVEN URGENT ALS CO-2 REDUCTIE
    7 november 2021

    Volgend bericht

    HOE DOORBREKEN WE EEN IMPASSE?
    18 november 2021

    Misschien is dit ook interessant

    Marc vd Horst-Mylène Boer2
    GI-GA-GROENE VERHALEN GEVEN KINDEREN GRIP
    25 september, 2022
    Berlage
    NIEUW: EEN VAK DAT ALLÉÉN GAAT OVER DUURZAAMHEID
    10 september, 2022
    NADO Ecosafari 03
    ECOSAFARI: NATUURONDERZOEK EN DANCEFESTIVAL OP TERSCHELLING
    8 april, 2022

    Laat een reactie achter Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Zoeken

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Blog
    • Circular skills
    • Climate change
    • De school van de toekomst
    • Dutch academy for sustainable education
    • duurzame docenten
    • Duurzame projecten
    • Duurzame scholen
    • Evenement
    • Interviews
    • Investeren in jongeren
    • Klimaatbeleid
    • Leerlingenparticipatie
    • Lesmateriaal
    • Mediatheek
    • Natuur en milieu
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Recensie
    • Stelling van de maand
    • Transitie
    • Werkdruk
    • Werkdruk onderwijs
    Inschrijven nieuwsbrief
    info@academievoorduurzaamonderwijs.nl

    Inschrijven nieuwsbrief

    Over NADO

    • Wat willen wij ?
    • Waarom
    • Wat doen we
    • Ons team

    Links

    • inspiratie
    • Cursusaanbod
    • Portfolio
    • Mediatheek

    Privacy

    • privacy
    • Disclaimer

    Volg ons

    Gemaakt door Pelt-ICT. Copyright ©2022

    • Privacy
    • Sitemap
    Wij gebruiken cookies op onze website om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door op “Alles accepteren ”, te drukken gaat u akkoord met het gebruik van onze cookies. Het is ook mogelijk om de cookies aan te passen via "Instellingen".
    InstellingenAlles WeigerenAlles accepteren
    Manage consent

    Privacy Overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw surfervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen anoniem voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functioneel
    Functionele cookies helpen om bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
    Prestatiecookies
    Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.
    Analytics
    Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken, het aantal bezoekers, het bouncepercentage, verkeer, enz.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
    _gat_gtag_UA_135558333_31 minuteThis cookie is set by Google and is used to distinguish users.
    _gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
    Advertentie
    Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers relevante advertenties en marketingcampagnes te bieden. Deze cookies volgen bezoekers op verschillende websites en verzamelen informatie om aangepaste advertenties weer te geven.
    Andere
    Andere niet-gecategoriseerde cookies zijn cookies die worden geanalyseerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo